TV-toimittaja Laura Ruohola on itse itsensä kovin kriitikko. Silti hän ei nipota tai aseta itselleen turhia sääntöjä.

Lähes 20 vuotta televisiojuontotöitä ovat tehneet Laura Ruoholasta, 44, kaikille tutun. Puolet siitä ajasta hän oli Yleisradion urheilutoimittaja. Hän hyppäsi niihin saappaisiin viimeksi Sotšin talviolympialaisten ajaksi. Mutta millainen on hänen oma suhteensa urheiluun?

— Olen lapsesta saakka ollut hyvä pelaamaan pesäpalloa ja hiihtämään. Muuten suhtaudun urheiluun aika neutraalisti. Kahden ja kolmenkympin välillä en liikkunut juuri ollenkaan. Nyt ymmärtäisin tehdä toisin, Laura tunnustaa.

Julkisuuden henkilönä Lauran painokäyrä on joutunut yleiseen syyniin niin hyvässä kuin pahassa. Muiden kommentit eivät kuitenkaan ole muuttaneet Lauran suhtautumista mihinkään suuntaan. Hän on aina ollut äärimmäisen kriittinen itseään kohtaan.

— TV-työssä hyvä meikkaus on ehdottoman tärkeää. Minulla on hyvä iho ja olen ollut sen puolesta helppo laitettava. Se, minkä kokoinen olen, on sitten oma asiani. Luurankolaihaa minusta ei tule koskaan, Laura kuittaa.

Muutama vuosi sitten hän karisti 14 kiloa muuttamalla ruokavaliota ja rakastumalla vesijuoksuun.

— Painonpudotuksessa kaikki on kiinni siitä mitä syöt. Liikunta kulkee siinä ohella tukemassa ja hyvän mielen ja olon tuojana. Parhaimmillaan se on painonpudotuksen jälkeen saavutettujen tulosten ylläpitäjänä, Laura pohtii.

Kaikkein tärkein terveyttä edistävä asia on ulkoilu.
— Ihon, mielen ja kehon täytyy saada raitista ilmaa! Oli kesä tai talvi, vannon ulkoilun nimeen.

Toinen tärkeä terveellinen rutiini on veden juonti. Välillä Laura kiinnittää erityisesti huomiota siihen, ettei sammuta janoaan kahvilla, teellä tai mehulla, vaan juo vettä. Kun keho tottuu vedenjuontiin ja oppii kaipaamaan sitä, vesipullon ahkera täyttäminen on helpompi muistaa.

Laura nauraa ääneen, kun joku kertoi alkavansa jo alkuviikosta suunnitella viikonlopun ruokia. Se tuntui vieraalta. Hän ei laita ruokaa kotona kuin poikkeustapauksessa. Silloin hän saattaa tehdä spagettia ja jauhelihakastiketta tai työntää janssoninkiusauksen uuniin.

— Allekirjoitan silti täysin ”hyvä ruoka, parempi mieli” -kliseen. On ihanaa testata uusia ravintoloita ja syödä taitavan kokin tekemää herkullista ruokaa.

Laura syö päivittäin yhden lämpimän aterian: joko lounaan töissä tai illallisen jos päiväruokailu on jäänyt kevyeksi. Hän ei pyri noudattamaan mitään ruokavaliota, vahdi kasvisten määrää lautasella tai ole muutenkaan ehdottomasti minkään puolesta tai vastaan. Mutta leipää hän ei osta kotiin. Eikä Fazerin sinistä. Niitä hän ei voisi vastustaa.
 

Kokeile Laura Ruoholan tehokasta pallojumppaa.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen 31 v aktiiviliikkuja. Oikea pohkeeni on jonkin aikaa ollut todella kireä ja kipeä. Venyttely ei auta. Kävely sattuu hieman ja juoksu, silti olen niitä harrastanut. Pitäisikö välttää? Onko magnesiumsuihkeesta hyötyä?

LIHASPERÄISEN kivun hoidosta on vähän tutkimukseen perustuvaa näyttöä. Revähdyksen tai venähdyksen aiheuttamaan kipuun auttaa kylmä paremmin kuin kuuma, kun taas ilman vammaa syntyneen lihaskivun hoidossa lämpöhoito voi toimia paremmin.

Kipualueelle levitettävät kipugeelit auttavat lihaskivun hoidossa kuten myös suun kautta otettavat tulehduskipulääkkeet (esim. ibuprofeeni). Magnesiumsuihkeen hyödystä ei ole tutkimusnäyttöä. Kevyt venyttely, kevyt liike ja kevyt hieronta auttavat usein. Kipua pahentavaa liikuntaa tulee välttää. Kovassa kivussa kannattaa levätä.

Lihasperäinen kipu alkaa lievittyä muutamien päivien kulussa. Revähdyksessä se voi kestää vähän pidempään, mutta jos mitään äkkinäistä liikettä tai vääntöä ei ole tapahtunut, on vammaperäinen kipu epätodennäköinen.

Toispuoleisen pohjekivun taustalla voi joskus olla myös laskimotukos, mutta siihen liittyy yleensä myös pohkeen alueen turvotusta ja kipu on erilaista kuin lihaskivussa. Mikäli kipu ei käyttäydy kuten tyypillinen lihaskipu, kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla.

 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Liikunnalla voi ehkäistä ja hoitaa monia sairauksia. Katso, mikä laji sopii kenellekin.

TYYPIN 2 DIABETES

Hyviä lajeja Kävely, sauvakävely, pyöräily, jumppa ja lihastreeni.

Miksi? Säännöllinen liikunta voi parantaa diabeteksen, sillä se normalisoi nopeasti veren sokeri- ja rasva-arvoja. Insuliiniherkkyys paranee välittömästi kohtalaisen kuormituksen jälkeen. Vaikutus voi kestää jopa 3 vuorokautta, mutta vähintäänkin vuorokauden. Tämän vuoksi diabeetikon kannattaa liikkua joka päivä ja ujuttaa hyötyliikuntaa arkeensa. Voimaharjoittelu tehostaa lihasten aineenvaihduntaa ja se on turvallista kuntosalilla, vaikka ylipainoa olisi kertynyt.

KORKEA VERENPAINE

Hyviä lajeja Kävely, sauvakävely, hölkkä, pyöräily, uiminen ja hiihto.

Miksi? Liikkumisen aikana verenpaine nousee, mutta lepoverenpainearvot laskevat. Jo kävelytyyppinen liikunta vähintään 3 kertaa viikossa parin kuukauden ajan laskee lepoverenpaineen ylä- ja ala-arvot alle 5. Verenpaineen madaltuminen pienentää huomattavasti aivohalvauksen ja sepelvaltimosairauden riskiä.

ASTMA

Hyviä lajeja Juoksu- tai kävelyspurtit ja uiminen.

Miksi? Hengästyminen on hyväksi, jotta keuhkoputket pysyvät avoinna. Ajoittainen kiivas liikunta voi ehkäistä astman kehittymistä rasitusastmaksi. Kosteat urheiluhallit ovat hyvä ympäristö, sillä astmaatikon hengitystiet eivät yleensä tykkää kylmästä. Ennen kovaa liikuntasuoritusta voi tarvittaessa ottaa lääkkeen.

NIVELRIKKO

Hyviä lajeja Kävely, pyöräily, vesijumppa ja -juoksu.

Miksi? Nivelrikkokohtaa ympäröivät kudokset pysyvät kunnossa. Vahvistuvat lihakset suojaavat oirekohtaa napakammin. Hyvä yleiskunto auttaa jaksaman ja pitämään tautia edistävän ylipainon kurissa.

KEUHKOAHTAUMATAUTI

Hyviä lajeja Sauvakävely, kuntosaliharjoittelu ja voimalajit.

Miksi? Sairaus on tuhonnut keuhkokudosta ja hidastanut uloshengitystä. Hengenahdistusta voi ehkäistä kehittämällä hengityselimien toimintaa hengästymällä kevyesti. Lihastreeni sopi monelle, sillä sairaus laihduttaa usein. Liikunta nostaa nopeasti keuhkoahtaumatautisen elämänlaatua.

Jokainen liikuntakerta on hyväksi. Mitä huonompi kunto, sitä helpommin se paranee.

MASENNUS

Hyviä lajeja Kävely, vaellus, jumppa, tanssi ja luovat liikuntalajit.

Miksi? Jos mieli on alakuloinen, kynnys lähteä liikkeelle on suuri. Mutta jo sen ylittäminen piristää mieltä, koska on onnistunut tavoitteessaan. Luonnossa liikkuminen virkistää monia, koska huomio siirtyy pois itsestä. Liikunnan mukanaan tuomat endorfiinit ja oman kehon koskettamista seuraava positiivinen mielihyvä vaikuttavat pitkään. Ryhmäliikunnasta voi myös löytyä toivottua sosiaalista seuraa.

NIVELPSORIASIS

Hyviä lajeja kävely, pyöräily ja uinti sekä fysioterapeutin suunnittelema täsmäliikunta.

Miksi? Liikunta vilkastuttaa nivelruston aineenvaihduntaa ja parantaa nivelen liikkuvuutta. Hyvä yleiskunto nostaa kipukynnystä. Akuutissa tulehdusvaiheessa vähennetään liikuntaa tuntemusten mukaan. Ylenmääräistä nivelrasitusta, kuten maalivahdin pestiä, jossa kyynärpäät ja polvet joutuvat kovalle koetukselle, kannattaa välttää.

Asiantuntijat: liikuntalääketieteen dosentti Katriina Kukkonen-Harjula ja tutkijatohtori Sari Aaltonen.

Astma

Jokaiseen vaivaan löytyy sopiva liikuntalaji

Kyllä kokemuksesta tiedän astman hoitoon sopii hölkkä,kävely.Sairastuin homesairauteen ja astmaan.Pystyi kävelemään vain 20 metriä kerrallan.Aloitin säännöllisen harjoittelun.Ensin muutama metri lisää ennenkuin piti istua.Lisäsin pikkuhiljaa matkaa ja vauhtia.6 vuotta kunnes jo osallistuin hölkkäkisoihin,halusin testata miten pystyn.Nyt ei astma vaivaa,vain harvoin jos on flunssa otan lääkkeet.
Lue kommentti
Astma

Jokaiseen vaivaan löytyy sopiva liikuntalaji

Kyllä kokemuksesta tiedän astman hoitoon sopii hölkkä,kävely.Sairastuin homesairauteen ja astmaan.Pystyi kävelemään vain 20 metriä kerrallan.Aloitin säännöllisen harjoittelun.Ensin muutama metri lisää ennenkuin piti istua.Lisäsin pikkuhiljaa matkaa ja vauhtia.6 vuotta kunnes jo osallistuin hölkkäkisoihin,halusin testata miten pystyn.Nyt ei astma vaivaa,vain harvoin jos on flunssa otan lääkkeet.
Lue kommentti