Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Yhä useampi lurauttaa lasiinsa tai kahviinsa kauramaitoa. Mitä se on ja mihin muuhun se sopii?

Suomalaiset juovat lehmänmaitoa yhä eniten maailmassa, noin 130 litraa vuodessa henkeä kohti. Myös kasvimaitojen suosio kasvaa kohisten. Ravitsemuksellisesti erityisesti kauramaito on lähes lehmänmaidon veroinen, osittain jopa parempi.

Kauramaidon rasvakoostumus on erinomainen. Siinä on myös beetaglukaani-kuitua, joka auttaa laskemaan kolesterolia.

Proteiinia on vähemmän, eikä sen laatu ole yhtä monipuolinen kuin tavallisen maidon. Proteiinia saa kuitenkin helposti muustakin ravinnosta.

Kauramaito on laktoositon ja kolesteroliton.

Kaurapohjaisten tuotteiden valikoima on runsas ja hyllystä kannattaakin valita sellainen, joka on täydennetty D-vitamiinilla, kalsiumilla ja jodilla sekä B2- ja B12-vitamiineilla. Luomutuotteisiin ei näitä ravintoaineita lisätä.

Asiantuntija: Ravitsemusterapian professori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta.

Kaurapaohjaisia tuotteita

  • Maito -> Alpro, GoGreen, Juustoportti, Kaslink Aito, Milbona, Oat Dream, Oatly, Pirkka, Planti, Provamel, SpeltDream, Rainbow, Valio Oddlygood
  • Kahvimaito -> Kaslink Aito, Oatly iKaffe, Planti
  • Maustettu juoma -> Kaslink Aito, Nalle, Oatly, Planti, Valio Oddlygood
  • Ruokakerma -> Kaslink Aito, Kotimaista, Oatly Ruokaan, Pirkka, Planti, Pohjolan meijeri Oattis
  • Vispikerma -> Planti
  • Jogurtti/välipala -> Kaslink Aito, Mö Kaurajogu, Oatly Havregurt, Pirkka, Planti Yogoat, Yosa, Valio Oddlygood Gurtti
  • Ranskankerma -> Oatly Ruokaan, Yosa Food
  • Tuorejuusto -> Oatly påMackan
  • Jäätelö -> Oatly, Suomen Jäätelö

Lähde: Vegaanituotteet.net