Rytmi ja sävelet kutittelevat aivoja ainutlaatuisella tavalla, jota ei ole pystytty täysin selittämään. Taustamelu voi toimia yhtä hyvin kuin oma mielimusiikki. Kohtalaisen, noin 70 desibelin melun on osoitettu parantavan abstraktia ja luovaa ajattelua. Sama melu ei kuitenkaan toimi kaikille. Yksi keskittyy parhaiten junassa, toinen lounaskahvilassa.
Rytmi ja sävelet kutittelevat aivoja ainutlaatuisella tavalla, jota ei ole pystytty täysin selittämään. Taustamelu voi toimia yhtä hyvin kuin oma mielimusiikki. Kohtalaisen, noin 70 desibelin melun on osoitettu parantavan abstraktia ja luovaa ajattelua. Sama melu ei kuitenkaan toimi kaikille. Yksi keskittyy parhaiten junassa, toinen lounaskahvilassa.
Monille siisti työpöytä tarkoittaa tehokkuutta, mutta sotkun keskellä työ saattaa luistaa jopa paremmin. Tuoreessa tutkimuksessa koehenkilöt laitettiin keksimään pingispallolle eri käyttötarkoituksia siistissä ja sottaisessa työtilassa. Tulos yllätti: paperipinkkojen ja mappikasojen keskellä työskennelleiden ideat olivat selvästi omaperäisempiä. Yksi mahdollinen selitys on se, että aivot yrittävät hallita ympäröivää kaaosta selkeyttämällä ajattelua. Sotkun keskellä ideat järjestyvät mielessä siisteihin riveihin, joista ne voi napata helposti käyttöön.
Monille siisti työpöytä tarkoittaa tehokkuutta, mutta sotkun keskellä työ saattaa luistaa jopa paremmin. Tuoreessa tutkimuksessa koehenkilöt laitettiin keksimään pingispallolle eri käyttötarkoituksia siistissä ja sottaisessa työtilassa. Tulos yllätti: paperipinkkojen ja mappikasojen keskellä työskennelleiden ideat olivat selvästi omaperäisempiä. Yksi mahdollinen selitys on se, että aivot yrittävät hallita ympäröivää kaaosta selkeyttämällä ajattelua. Sotkun keskellä ideat järjestyvät mielessä siisteihin riveihin, joista ne voi napata helposti käyttöön.
Improvisaatio on monelle kauhistus, sillä tekojamme säätelevät sosiaaliset normit ja suunnitelmat. Hyppy tuntemattomaan kuitenkin kannattaa, sillä heittäytyminen hyväilee aivoja. Hyöty on todettu tutkimalla jazz- ja hiphop-artisteja. Improvisaation aikana muusikoiden aivojen itsesensuuria säätelevät aivoalueet laiskistuivat. Samalla itseilmaisua ja yksilöllisyyttä säätelevät alueet vilkastuivat. Usein luovien ideoiden esteenä on sisäinen arvostelija, joka lyttää idearaakileet jo alkutekijöissään. Improvisaatio voi auttaa hiljentämään itsekritiikin ja kunnioittamaan keskeneräisiäkin oivalluksia.
Improvisaatio on monelle kauhistus, sillä tekojamme säätelevät sosiaaliset normit ja suunnitelmat. Hyppy tuntemattomaan kuitenkin kannattaa, sillä heittäytyminen hyväilee aivoja. Hyöty on todettu tutkimalla jazz- ja hiphop-artisteja. Improvisaation aikana muusikoiden aivojen itsesensuuria säätelevät aivoalueet laiskistuivat. Samalla itseilmaisua ja yksilöllisyyttä säätelevät alueet vilkastuivat. Usein luovien ideoiden esteenä on sisäinen arvostelija, joka lyttää idearaakileet jo alkutekijöissään. Improvisaatio voi auttaa hiljentämään itsekritiikin ja kunnioittamaan keskeneräisiäkin oivalluksia.
Karkkipussi houkuttelee rankan työrupeaman jälkeen, mutta makea helpottaa vain hetkeksi. Luova ajattelu vaatii pitkäkestoista energiaa. Hitaat hiilihydraatit, joita saa esimerkiksi täysjyväviljasta ja kasviksista, vapauttavat glukoosia tasaisesti aivojen käyttöön. Aivot vetreytyvät myös pehmeillä rasvoilla, etenkin omega-3-rasvahapoilla. Popsi siis pähkinöitä, siemeniä, avokadoja ja rasvaista kalaa.
Karkkipussi houkuttelee rankan työrupeaman jälkeen, mutta makea helpottaa vain hetkeksi. Luova ajattelu vaatii pitkäkestoista energiaa. Hitaat hiilihydraatit, joita saa esimerkiksi täysjyväviljasta ja kasviksista, vapauttavat glukoosia tasaisesti aivojen käyttöön. Aivot vetreytyvät myös pehmeillä rasvoilla, etenkin omega-3-rasvahapoilla. Popsi siis pähkinöitä, siemeniä, avokadoja ja rasvaista kalaa.
Hampaiden harjaus, aamukahvi tulelle, tuttua reittiä töihin... Arkipäivä rullaa usein automaattivaihteella. Etenkin stressattuna toistaa turvallisia kuvioita. Kuitenkin pienikin poikkeama päivä­rutiineista vetreyttää aivoja. Eräässä tutkimuksessa koehenkilöiden mielen joustavuus lisääntyi, kun he kokosivat aamusämpylänsä toisin kuin tavallisesti. Kiinnitä siis tietoisesti huomiota päivärutiineihisi ja viilaa niihin pieni muutos. Kävele töihin uutta reittiä, harjaa hampaat eri tavalla ja nuku toisella puolella sänkyä.
Hampaiden harjaus, aamukahvi tulelle, tuttua reittiä töihin... Arkipäivä rullaa usein automaattivaihteella. Etenkin stressattuna toistaa turvallisia kuvioita. Kuitenkin pienikin poikkeama päivä­rutiineista vetreyttää aivoja. Eräässä tutkimuksessa koehenkilöiden mielen joustavuus lisääntyi, kun he kokosivat aamusämpylänsä toisin kuin tavallisesti. Kiinnitä siis tietoisesti huomiota päivärutiineihisi ja viilaa niihin pieni muutos. Kävele töihin uutta reittiä, harjaa hampaat eri tavalla ja nuku toisella puolella sänkyä.

Luova ratkoo arjen ongelmat vaivattomasti. Kyky ei ole taiteilijoiden yksinoikeus, vaan jokainen voi vetreyttää aivonsa kekseliäämmiksi. Samalla onnellisuus lisääntyy, stressi lievittyy ja uni syvenee.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.