Eroon lohtusyömisestä
Kuva Shutterstock

Jos tiedostat, että yrität hallita tunteitasi syömällä ja se häiritsee sinua, kokeile asiantuntijoiden laatimaa ohjelmaa.

  1. Varmista ettei jatkuvien mielitekojen taustalla ole nälkä tai vajaaravitsemus. Pidä 10 päivää rehellistä ruoka-päiväkirjaa: kirjaa ylös mitä syöt, paljonko ja mihin aikaan? Selvitä onko oma ateriarytmisi tarpeeksi säännöllinen ja syötkö riittävän usein. Laihduttamaan tottuneet syövät aina vähemmän kuin keho vaatisi.
  2. Jos ruokavalion ja ateriarytmin korjaaminen ei poista ongelmaa, tarkastele tunteitasi, jotka johtavat lohtu-syömään. Helpointa on kirjata ruokapäiväkirjan yhteyteen, miten kova nälkä sinulla oikeasti oli, minkälainen tunnetila oli päällä sekä mikä sen ehkä laukaisi? Näin voit alkaa tehdä itsellesi näkyväksi mekanismia, joka aiheuttaa herkkuhimosi.
  3. Ongelmien jakaminen on hyvää itsehoitoa, joten kerro lohtusyömisestä luottoihmisellesi – olipa se puoliso, ystävä tai joku muu läheinen. Etenkin jos ongelma nolottaa, siitä ääneen puhuminen hälventää häpeää. Sen jälkeen omasta lohtusyömisestä on helpompi puhua ammattilaisellekin, jos siihen on tarvetta.
  4. Hanki lisää tietoa tunteiden vaikutuksesta syömiseen. Googleta ja käy kirjastossa. Esimerkiksi Irti ahminnasta – kohti tasapainoista suhtautumista ruokaan (Duodecim) sisältää hyödyllisiä harjoituksia.
  5. Kun opit tunnistamaan omat syömishimon laukaisevat tunteesi, voit myös opetella käsittelemään ne rakentavammalla tavalla. Mieti laajemminkin, mikä elämässäsi ei ole omien toiveittesi ja arvojesi mukaista ja lähde sitten tavoittelemaan sitä, mitä olet vailla. Jos olet vaikka turhautunut työhösi ja purat tuskastuneisuutesi herkkuihin, pysähdy pohtimaan, mikä työssäsi oikeastaan mättää ja voisiko sitä jotenkin tehdä mielekkäämmäksi.
  6. Iloitse onnistumisista. Etsi toiminnastasi pieniäkin muutoksia, joita olet voinut tehdä, ja kiitä itseäsi niistä. Analysoi tilanteita, joissa olet onnistunut toimimaan eri tavalla kuin ennen. Mikä mahdollisti onnistumiset noissa hetkissä? Sama toimii uudelleenkin.
  7. Jos syömisen syyn selvittäminen ja omien tunteiden hallinnan opettelu tuntuu ylivoimaiselta, hae apua. Varaa aika psykoterapeutille tai kerro ongelmastasi työ­terveyslääkärille, joka ohjaa sinut eteenpäin. Jos lohtusyöminen on kasvanut syömishäiriöksi tai siihen liittyy masennusta, saatat tarvita lääkärin apua, ehkä lääkkeitäkin.

ASIANTUNTIJAT: psykologi ja kognitiivinen psykoterapeutti Pia Charpentier ja psykologian tohtori ja ratkaisukeskeinen psykoterapeutti Susanna Anglé.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla