Eroon lohtusyömisestä
Kuva Shutterstock

Jos tiedostat, että yrität hallita tunteitasi syömällä ja se häiritsee sinua, kokeile asiantuntijoiden laatimaa ohjelmaa.

  1. Varmista ettei jatkuvien mielitekojen taustalla ole nälkä tai vajaaravitsemus. Pidä 10 päivää rehellistä ruoka-päiväkirjaa: kirjaa ylös mitä syöt, paljonko ja mihin aikaan? Selvitä onko oma ateriarytmisi tarpeeksi säännöllinen ja syötkö riittävän usein. Laihduttamaan tottuneet syövät aina vähemmän kuin keho vaatisi.
  2. Jos ruokavalion ja ateriarytmin korjaaminen ei poista ongelmaa, tarkastele tunteitasi, jotka johtavat lohtu-syömään. Helpointa on kirjata ruokapäiväkirjan yhteyteen, miten kova nälkä sinulla oikeasti oli, minkälainen tunnetila oli päällä sekä mikä sen ehkä laukaisi? Näin voit alkaa tehdä itsellesi näkyväksi mekanismia, joka aiheuttaa herkkuhimosi.
  3. Ongelmien jakaminen on hyvää itsehoitoa, joten kerro lohtusyömisestä luottoihmisellesi – olipa se puoliso, ystävä tai joku muu läheinen. Etenkin jos ongelma nolottaa, siitä ääneen puhuminen hälventää häpeää. Sen jälkeen omasta lohtusyömisestä on helpompi puhua ammattilaisellekin, jos siihen on tarvetta.
  4. Hanki lisää tietoa tunteiden vaikutuksesta syömiseen. Googleta ja käy kirjastossa. Esimerkiksi Irti ahminnasta – kohti tasapainoista suhtautumista ruokaan (Duodecim) sisältää hyödyllisiä harjoituksia.
  5. Kun opit tunnistamaan omat syömishimon laukaisevat tunteesi, voit myös opetella käsittelemään ne rakentavammalla tavalla. Mieti laajemminkin, mikä elämässäsi ei ole omien toiveittesi ja arvojesi mukaista ja lähde sitten tavoittelemaan sitä, mitä olet vailla. Jos olet vaikka turhautunut työhösi ja purat tuskastuneisuutesi herkkuihin, pysähdy pohtimaan, mikä työssäsi oikeastaan mättää ja voisiko sitä jotenkin tehdä mielekkäämmäksi.
  6. Iloitse onnistumisista. Etsi toiminnastasi pieniäkin muutoksia, joita olet voinut tehdä, ja kiitä itseäsi niistä. Analysoi tilanteita, joissa olet onnistunut toimimaan eri tavalla kuin ennen. Mikä mahdollisti onnistumiset noissa hetkissä? Sama toimii uudelleenkin.
  7. Jos syömisen syyn selvittäminen ja omien tunteiden hallinnan opettelu tuntuu ylivoimaiselta, hae apua. Varaa aika psykoterapeutille tai kerro ongelmastasi työ­terveyslääkärille, joka ohjaa sinut eteenpäin. Jos lohtusyöminen on kasvanut syömishäiriöksi tai siihen liittyy masennusta, saatat tarvita lääkärin apua, ehkä lääkkeitäkin.

ASIANTUNTIJAT: psykologi ja kognitiivinen psykoterapeutti Pia Charpentier ja psykologian tohtori ja ratkaisukeskeinen psykoterapeutti Susanna Anglé.

"Olen nyt muotooni tyytyväinen, kropassa on hyvä fiilis", Mikko sanoo.

Jos työprojekti alkaa mennä päin seiniä, stressi on taattu. Liikunta, hyvä ruoka ja lasi viiniä auttavat rentoutumaan.

Stressistä pitää pyrkiä pois ja sitä pitää yrittää välttää, sanoo näyttelijä Mikko Kivinen, 59. Se on kuitenkin osa elämää. Yleensä Kivinen ei edes huomaa päälle hiipinyttä stressitilaa, ennen kuin se lomalla helpottaa.

– Aina kun on paljon töitä, on myös stressiä. Pahinta siinä on, että väsyttää, mutta ei kuitenkaan saa nukuttua. Se estää luovuuden, joka on omassa duunissa kuitenkin suht tärkeää.

Stressi myös lyhentää pinnaa. Parasta vastapainoa on liikunta ja liikunnan seuraaminen. Myös ruoka ja hyvä lasi viiniä sekä oman ajan ottaminen ja perheen kanssa yhdessä oleminen auttavat rentoutumaan.

Murheet pitää saada raameihinsa

Stressi pääsee pahaksi, jos työprojekti alkaa mennä päin seiniä.

– Mahdollisuuksia on useita: käsikirjoitus voi olla kehno tai kanssanäyttelijöiden kanssa ei löydy yhteistä säveltä. Yleisestikin jos huomaan, että proggis alkaa mennä omasta mielestäni ei-toivottavaan suuntaan, se on aika paha tilanne.

Ikä ja elämänkokemus auttavat onneksi vähentämään stressin määrää ja kestoa, vaikka kierrokset välillä nousisivatkin.

– Tärkeintä on, ettei kanna huolta koko maailman asioista, vaan löytää ne olennaiset polttopisteet.

Ammattitaidon kehittyminen niin näyttelijän kuin ohjaajankin työssä on antanut lisää työkaluja asioiden ratkaisemiseen.

– Se tietysti stressaa, jos asiat menevät väärään suuntaan. Mutta vielä enemmän stressaa se, jos en tiedä, miten tilanne ratkaistaan. Joskus vain aika auttaa.

Miten Mikko huoltaa kehoaan ja mitä hän on mieltä laihduttamisesta?  Lue koko juttu Hyvä terveys 11/17 -lehdestä. Muistathan, että tilaajana voit lukea lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyva-terveys

Näyttelijä Anna-Maija Tuokko:
Anna-Maija Tuokko

Listoja rakastava näyttelijä kirjoittaa ylös ne ihmiset, joita uran varrella kannattaa kuunnella. Näytelmäarvioita hän ei enää lue.

Kun jotain tulee valmiiksi, näyttelijä Anna-Maija Tuokko, 36, vetää asian yli listaltaan. Siitä hän saa onnistumisen ja aikaansaamisen tunteita. Listoissa asiat pysyvät järjestyksessä, mutta niistä on muutakin hyötyä.

– Kirjoitan joka päivälle to do -listan tehtävistä asioista. Kuvauksissa vedän tehdyt kohtaukset yli kässäristä. Jos herään yöllä siihen, että jokin asia vaivaa minua, kirjoitan sen paperille. Se auttaa saamaan asian pois mielestä.

Kritiikin suhteen Anna-Maija pitää listaa henkilöistä, joita hänen kannattaa kuunnella. Enää hän ei lue arvioita netistä tai lehdistä.

– Joitakin vuosia sitten yhdestä isosta musikaaliroolistani tuli hyvin satuttava arvio. Olin ensi-illassa tosi kipeänä ja lauloin kortisonin avulla. Kriitikot eivät tietysti tienneet sitä, enkä ehkä omasta mielestänikään onnistunut niin hyvin kuin olisin halunnut. Arvioissa koko produktio laitettiin vessanpöntöstä alas.

Tyly arvostelu oli vaikea paikka. Seuraavat neljä päivää hän käveli itkien Oulunkylän metsissä.

– Ryvin häpeässä, itseinhossa ja riittämättömyyden tunteessa. Halusin lopettaa kokonaan. Sitten kyllästyin ja totesin, että en voi antaa kriitikoiden näkemysten vaikuttaa itseeni tai en voi tehdä tätä työtä.

Kiitollisuuskin on taito

Anna-Maija kertoo osaavansa nauttia, kun hän saavuttaa jonkin virstanpylvään. Monesti ne liittyvät omaan uraan, vaikkapa rooleihin, joita hän on toivonut pääsevänsä tekemään jossakin vaiheessa: jotain Shakespearea, Wickedin Glinda, Kukkaistytön Eliza...

– Osaan myös olla kiitollinen. Näen ja tiedostan koko ajan, miten onnellinen voin olla saamistani mahdollisuuksista ja siitä, että voin nauttia työstäni.

Tavoitelistalta on jo vedetty aika monta asiaa ja roolia yli. Tilalle on tullut uusia tavoitteita.

– Minulla on sellainen pieni kytevä haave, että alkaisin jossakin vaiheessa ohjata itse musikaaleja. Huomaan, että katson asioita jo vähän sillä silmällä.

Millainen liikkuja Anna-Maija on ja mitä hän kokkaa mieluiten lautaselleen? Lue koko haastattelu Hyvän terveyden numerosta 11/17! Muistathan, että tilaajana voit lukea koko lehden maksutta osoitteessa: digilehdet.fi/hyva-terveys