Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Löytyisikö hitunen mielenrauhaa meditoimalla. Kokeile, mutta muista olla suorittamatta!

  1. Pukeudu mukaviin, joustaviin vaatteisiin. Istuudu lattiatyynylle ristiistuntaan tai lootusasentoon. Jos asento tuntuu luonnottomalta, istu tuolilla tai etsi muu itsellesi sopiva asento.
  2. Aseta kädet syliin ja suuntaa katse alas etuviistoon. Istu ryhdikkäästi ristiselkä suorana, hartiat takana ja niska selän jatkeena.
  3. Avaa suu ja tyhjennä keuhkot pitkällä uloshengityksellä. Hengitä sitten hitaasti keuhkot täyteen ilmaa. Sulje suu ja jatka normaalia hengitystä. Älä yritä tietoisesti syventää hengityksiä.
  4. Keinuttele vartaloa hitaasti puolelta toiselle. Pienennä liikettä vähitellen ja pysäytä se lopulta keskelle.
  5. Kun aloitat meditaation, pidä asento mahdollisimman liikkumattomana. Huomioi ajatukset ja tunteet. Anna niiden tulla ja mennä vapaasti takertumatta niihin. Kun huomaat ajatusten harhailevan, palauta huomio lempeästi takaisin nykyhetkeen. Voit ottaa avuksi hengitysten laskemisen. Meditoi niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Mieli saa stressata ja harhailla. Kun ei tuomitse tuntemuksiaan, voi lopulta päästää niistä irti.