Lyhytterapia
Kuva Shutterstock

Ratkaisukeskeinen lyhytterapia ei etsi syitä eikä syyllisiä vaan vie eteenpäin.

Tunnetko olevasi umpikujassa etkä tiedä, kuinka jatkaa eteenpäin? Ehkä menetit työtilaisuuden, ehkä luottokaverisi petti. Pettymys lamaannuttaa.

Uusi näkökulma vaikeaan tilanteeseen auttaa. Ratkaisukeskeinen lyhytterapia ei etsi syitä eikä syyllisiä vaan vie eteenpäin. Poimi terapian periaatteet arkiseen käyttöösi.

1. Määrittele tavoite. Minkä asian haluaisit muuttuvan, minkä jatkuvan? On hyvä nimetä vain yksi ongelma sen sijaan, että keräisi vyyhdin ratkaistavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Mieti, milloin ongelmaa ei ole tai se on pienempi. Harvoin ongelma on sata-prosenttisesti jatkuvasti läsnä. Pohdi, millaisissa tilanteissa se on poissa ja mikä on silloin poikkeuksellista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Mitä konkreettisesti olet silloin tehnyt toisin? Ehkä selitys parempaan tilanteeseen löytyy siitä, että olet jo tehnyt jotakin oikein. Oletko toiminut tai käyttäytynyt jotenkin eri tavoin?

4. Mitä sellaista teet parhaillaan, jota kannattaa jatkaa? Vahvista sitä, mikä tuntuu vievän kohti uutta ja parempaa. Karsi tietoisesti huonosti toimivia tapoja.

5. Mikä on ensimmäinen pieni askel kohti määrittelemääsi uutta tavoitetta? Mieti teko, joka vie eteenpäin, ja tähyile yli vaikean hetken. Näin saat lisävoimia. Ajattele elämää, kun ongelma on ratkennut.

 

Vinkit antoi Kristiina Hanhirova, joka järjestää Helsingin Psykoterapiainstituutin lyhytterapeuttiopiskelijoiden kanssa lyhytterapian Pop-up-vastaanottoja. Lisätietoa: Facebook/Lyhytterapia Pop up

Sisältö jatkuu mainoksen alla