Mikko Kuustonen hyvä olo isyys treeni
Kuva Jan Lönnberg

Mikko Kuustonen, 56, uskoo, että on onnistunut kertomaan tyttärilleen, kuinka rakastaa heitä. Uusi rooli isoisänä sen sijaan tekee ennen kaikkea hiljaiseksi.

Muusikko Mikko Kuustosesta, 56, tuntuu, että isoisäksi tuleminen on niin arvokas asia, että uuden roolin äärellä on paras olla ennen muuta kiitollinen. 

– Kun tyttäreni Iina ja Minka syntyivät, olin vähän päälle kaksikymppinen ja totaalinen kakara. Syyskuussa tulin isoisäksi, kun Iina sai lapsen. Tämän uudenlaisen tontin äärellä mieli on ainoastaan hiljainen ja kiitollinen, sanoo Kuustonen.

Kuustonen hämmästeli äskettäin ystävänsä Jenni Pääskysaaren kanssa tuoretta tutkimusta, jossa paljastui, että suomalaiset isät juttelevat tyttäriensä kanssa lähinnä suorituksista, kuten koulumenestyksestä ja urheilusaavutuksista.

– Kirjoitimme Jennin kanssa kirjaa Isän tyttö, tytön isä ja jouduimme toteamaan, että joku tässä tyttöjen ja isien välisessä kommunikoinnissa peilaa jämähtäneitä malleja.

Kuustonen toivoo, että olisi onnistunut tekemään kahdelle tyttärelleen aina selväksi, että rakastaa heitä.

– Tiedän sanoneeni sen heille usein. Olen myös antanut heille tilaa lyödä päätä seinään. Siinä rinnalla olen yrittänyt viestittää, että uskon heihin joka tapauksessa.

– Kun tyttäret olivat teinejä, taannuin itsekin teiniksi, mikä oli omaa heikkouttani.

Nykyisin Kuustonen on tyttäriensä kanssa tekemisissä lähes päivittäin. On mukava ratkoa yhdessä arkisia käytännön asioita.

Lue lisää Mikon Hyvän olon oivalluksista uudesta miesekstrastamme: Hyvä terveys 13 / 2016

 

 

Kuva Shutterstock

Keksi tärkeä tavoite, se motivoi muuttumaan. Ole kuitenkin kärsivällinen, sillä uuden tavan oppiminen vie jopa muutaman kuukauden.

  1. Tunnista tapa, josta tahtoisit päästä eroon, ja kirjaa se ylös. Listaa myös hyödyt, joita saavuttaisit muuttamalla käytöstäsi.
  2. Tunnista ärsykkeet: millaisessa tilanteessa käyttäydyt ei-toivotulla tavalla? Liittyykö haitallinen rutiini työmatkaan, ruokaostoksiin, parisuhderiitoihin? Listaa kaikki tärkeät ärsykkeet.
  3. Huomioi palkinto, jota tavoittelet käytökselläsi. Himoitsetko sokeria väsymykseen? Pönkitätkö shoppailemalla heikkoa itsetuntoa? Tämä vaihe vaatii usein rutkasti itsetutkiskelua, joskus jopa keskusteluapua ammattilaisen kanssa. Pohdinta on kuitenkin tärkeää, sillä se auttaa ymmärtämään, miksi rutiini on niin sitkeässä.
  4. Etsi muutoksen tueksi laajempi tavoite. Tahdotko lopettaa tupakoinnin tai juosta maratonin? Pohdi, millaiset hyvät tavat tukisivat päämäärän saavuttamista.
  5. Pyri muuttamaan rutiinia, jolla reagoit ärsykkeeseen, eli kehitä rutiinille korvaavaa tekemistä. Ennakointi auttaa: pyri tietoisesti välttämään tai muuttamaan hankalia tilanteita. Aloita pienestä. Jos tahdot aloittaa liikunnan nollakunnosta, punnerra ensimmäisenä päivänä vaikkapa yksi kerta, seuraavana kaksi, ja niin edelleen.
  6. Ota avuksi kalenteri. Merkitse ruksi jokaisen päivän kohdalle, kun olet harjoitellut uutta tapaa. Ota tavoitteeksi rikkumaton ketju ja ripusta kalenteri näkyville. Kiusaus hyvän tavan jatkamiseen kasvaa, kun näet ketjun pitenevän päivittäin.
  7. Ole kärsivällinen. Joidenkin tutkimusten mukaan uuden tavan oppiminen vie jopa muutaman kuukauden. Aikajänne on yksilöllinen, ja se riippuu tavan helppoudesta, ihmisen persoonasta ja elämäntilanteesta. Treenaa siis päivittäin ainakin parin kuukauden ajan, ennen kuin luovutat.

Asiantuntijana neurologi, professori Kiti Müller Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto.

Kuva Shutterstock

Sydänsuru tekee sairaaksi. Kerro meille, miltä sinusta tuntui, kun jouduit jätetyksi? Arvomme vastanneiden kesken kaksi kirjapalkintoa.

Rakkaussurusta toipuu, kun kykenee hyväksymään rakkauden menetyksen. Muussa tapauksessa kipu voi kestää pitkäänkin, jopa lopun elämää. 

Miltä sinusta tuntui, kun suhde yllättäen päättyi? Kun toinen lähti ilman selityksiä tai antoi vain puolittaisen selityksen.

Kirjoitamme aiheesta Hyvään terveyteen. Voit auttaa meitä tarinallasi. Kerro, miltä jätetyksi tuleminen tuntui sekä henkisesti että fyysisesti ja mikä auttoi sydänsurusta toipumisessa.

Jos liität mukaan yhteystietosi, osallistut kahden kirjan arvontaan. Saatamme myös ottaa yhteyttä tulevaa lehtijuttua kootessa.

Kirjapalkintoina ovat Jukka Koskelaisen uutuuskirja Mahtava minä - itsekkyyden voima ja vastavoimat (Atena, 2017) sekä Susanna Erätulen kirjoittama Etsijän kirja - mitä on olla ihminen? (Otava, 2017).

Yhteystiedot

Osallistuminen edellyttää markkinointiluvan antamista.
Haluan saada tarjouksia tuotteista ja palveluista, uutuuksista ja kilpailuista Sanoma Aikakauslehdiltä ja Sanoma-konserniin kuuluvilta yhtiöiltä.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.