Sinun on mahdotonta vastustaa mielihaluja, jos olet nälkäinen. Siksi syömisestä kannattaa pitää huolta. Siinä ovat apuna seuraavat vinkit:

1. SUUNNITTELE SYÖMISESI

Laadi itsellesi päivittäinen syömisohjelma. Suunnittele, kuinka monta ateriaa ja kuinka monta välipalaa syöt päivässä. Suunnittele ateriat ja välipalat siten, että ne eivät innosta mielihyväkeskusta liikaa.

Aamulla mieluummin puuroa kuin leipää ja makkaraa, päivällä mieluummin kalaa ja keitettyä perunaa kuin pihviä ja ranskalaisia.

2. SUU SOUKEMMALLE

Monet syövät liikaa, koska kylläisyyden tunne tulee viiveellä. Kokeile, miltä sinusta tuntuu, jos puolitat normaalin annoksesi. Pöydästä noustessasi olet luultavasti nälkäinen, mutta odota kärsivällisesti puoli tuntia. Jos tunnet itsesi kylläiseksi, annoskoko on riittävä ja tyydyttää varmasti ravitsemukselliset tarpeesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. KYLLÄISENÄ KOKO PÄIVÄ

Valitse ruoka-aineet siten, että ne pitävät sinut kylläisenä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että tehokkaimmin kylläisyyden tunteeseen päästään proteiineilla ja kuiduilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pidä siis huolta siitä, että lautasellasi on riittävästi eläin- tai kasviproteiineja ja kuituisia kasviksia, täysjyvätuotteita ja mahdollisesti sieniä (nekin ovat kuitupitoisia).

Rasva on ongelmallisempi, sillä sen aiheuttama kylläisyyden tunne tulee viiveellä, ja siksi sitä tulee syötyä helposti liikaa.

Kylläisyyden tunnetta edistää, jos ruokaa joutuu pureskelemaan kunnolla. Siksi kannattaa valita mieluummin kokolihaa kuin jauhelihaa ja välipaloilla syödä raakaa porkkanaa, kaalia tai lanttua. Purkan pureskelu vaikuttaa samoin.

Katso Raxun ja Patrik Borgin keskusteluvideot:
Huono uni ja herkkuhimo
Onnen tavoittelu laihduttaa
Miksi tummaa suklaata voi syödä vain palan?

Liian kiltti ei laihdu

Sisältö jatkuu mainoksen alla