Häpeä kasvatus psykoterapia
Kuva Shutterstock

Häpeästä ei tarvitse kärsiä eikä sen pidä antaa rajoittaa elämää. Ota ensimmäinen ja tärkein askel: kerro omista häpeän tunteistasi jollekulle. Se voi olla vaikeaa mutta kannattaa.

  1. Kerro toisille. Ei ole väliä, kerrotko epäonnistumisen peloistasi puhuen vai kirjoittamalla, tutulle tai tuntemattomalle. Tärkeintä on, että puet tunteesi sanoiksi.
  2. Tutki häpeää. Lue kirjoja ja artikkeleita häpeästä yleensä, mutta tutustu myös omiin häpeäfantasioihisi. Kirjoita niitä ylös ja mieti, millaisia oman elämäsi kokemuksia ne heijastavat. Miksi pelkäät juuri näitä tilanteita? Mistä pelko on saanut alkunsa?
  3. Auta itseäsi. Kokeile itsesuggestiota ja peilin edessä harjoittelua tai siedätyshoitoa. Yritä kohdata yhä useammin pelottavatkin tilanteet sen sijaan, että välttelisit niitä.
  4. Hae ammattiapua. Jos omat konstit eivät riitä, varaa aika jollekin lähistösi psykoterapeuteista. Suomen psykologiliiton sivuilla on lista liiton jäsenistä, jotka ovat psykologeja ja psykoterapeutteja. Lisää psykoterapeutteja löydät googlettamalla. Kannattaa myös kuunnella tuttavien suosituksia.

Asiantuntija: Elina Reenkola, psykoanalyytikko, Helsinki.