Kirjailija Roman Schatzin mielestä suomalaisuuteen kuuluu tapoja, jotka pitävät yllä terveyttä. Hän listasi niistä viisi.

Kirjailija ja toimittaja Roman Schatz, 57, muutti Saksasta Suomeen 1980-luvulla. Hän sanoo eläneensä yli kolmekymmentä vuotta terveellisemmin kuin eli nuorena opiskelijamiehenä Berliinissä.

Sen lisäksi, että Helsinki vaikuttaa rennolta, mukavalta kylältä Berliiniin verrattuna, Suomessa elämänlaatua lisäävät Schatzin havaintojen mukaan ainakin seuraavat asiat.

1. Parempi ilmanlaatu

–Tämä on helppo todistaa ilman saastepitoisuuksia mittaamalla. Ilma Helsingissä on puhtaampaa kuin Keski-Euroopan isoissa kaupungeissa. Siinä  on vähemmän esimerkiksi liikenteen tuomaa saastetta. Helsingin ilmaa huuhtoo kaupungin edessä oleva Itämeri ja takamaa on täynnä puita.

2. Urheilu- ja kuntoiluhullu kansa

–Saksalainen, jo ennen minua Suomeen muuttanut ystäväni vei minut kuntosalille 1980-luvun lopussa. Jouduin toteamaan, että täällä kuuluu harrastaa salitreeniä. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että muukin säännöllinen treenaaminen sopii, kunhan teen jotakin. Ajatus on tarttunut minuun ja yritän parhaani.

3. Ruoka on puhdasta

–Kolmekymmentä vuotta sitten Suomessa syötiin nykyistä vähemmän valmisruokia ja enemmän aidoista raaka-aineista tehtyä kotiruokaa. Pidin siitä. Sain jopa aidoista perunoista tehtyä muusia kalan kanssa. Se maistui paremmalta kuin pussimuusi, johon olin tottunut. Pidän osaltani kiinni kotiruokaperinteestä.

4. Näkökulma maailmaan on realistisempi

–Suomessa olen oppinut, että maailman napa voi olla mikä paikka tahansa. Se on yhdessä, porukalla päätettävissä. Itsekeskeisyys ei vaivaa tätä kansakuntaa samaan tapaan kuin suurempia valtioita. Suomessa on vaikea olla kunnioittamatta kulttuurisia eroja. Niille saa kuitenkin  myös hymyillä.

5. Havuja, perkele vie eteenpäin 

–Suomalainen pärjää juurevalla asenteella, joka on vastakkainen kevyelle länsimaalaiselle sirkuttelulle. Sitä tosin moni nykyisin yrittää opiskella. Kohtalonuskoon nojautuva, fatalistinen huumori auttaa jaksamaan. Havuja, perkele -asenteessa on voimaa.

Lue lisää Roman Schatzin oivalluksia terveydestä: Hyvä terveys 13/2017. Tilaajana voit lukea koko lehden digilehdet.fi -palvelusta.

 

Kuva Shutterstock

Keksi tärkeä tavoite, se motivoi muuttumaan. Ole kuitenkin kärsivällinen, sillä uuden tavan oppiminen vie jopa muutaman kuukauden.

  1. Tunnista tapa, josta tahtoisit päästä eroon, ja kirjaa se ylös. Listaa myös hyödyt, joita saavuttaisit muuttamalla käytöstäsi.
  2. Tunnista ärsykkeet: millaisessa tilanteessa käyttäydyt ei-toivotulla tavalla? Liittyykö haitallinen rutiini työmatkaan, ruokaostoksiin, parisuhderiitoihin? Listaa kaikki tärkeät ärsykkeet.
  3. Huomioi palkinto, jota tavoittelet käytökselläsi. Himoitsetko sokeria väsymykseen? Pönkitätkö shoppailemalla heikkoa itsetuntoa? Tämä vaihe vaatii usein rutkasti itsetutkiskelua, joskus jopa keskusteluapua ammattilaisen kanssa. Pohdinta on kuitenkin tärkeää, sillä se auttaa ymmärtämään, miksi rutiini on niin sitkeässä.
  4. Etsi muutoksen tueksi laajempi tavoite. Tahdotko lopettaa tupakoinnin tai juosta maratonin? Pohdi, millaiset hyvät tavat tukisivat päämäärän saavuttamista.
  5. Pyri muuttamaan rutiinia, jolla reagoit ärsykkeeseen, eli kehitä rutiinille korvaavaa tekemistä. Ennakointi auttaa: pyri tietoisesti välttämään tai muuttamaan hankalia tilanteita. Aloita pienestä. Jos tahdot aloittaa liikunnan nollakunnosta, punnerra ensimmäisenä päivänä vaikkapa yksi kerta, seuraavana kaksi, ja niin edelleen.
  6. Ota avuksi kalenteri. Merkitse ruksi jokaisen päivän kohdalle, kun olet harjoitellut uutta tapaa. Ota tavoitteeksi rikkumaton ketju ja ripusta kalenteri näkyville. Kiusaus hyvän tavan jatkamiseen kasvaa, kun näet ketjun pitenevän päivittäin.
  7. Ole kärsivällinen. Joidenkin tutkimusten mukaan uuden tavan oppiminen vie jopa muutaman kuukauden. Aikajänne on yksilöllinen, ja se riippuu tavan helppoudesta, ihmisen persoonasta ja elämäntilanteesta. Treenaa siis päivittäin ainakin parin kuukauden ajan, ennen kuin luovutat.

Asiantuntijana neurologi, professori Kiti Müller Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto.

Kuva Shutterstock

Sydänsuru tekee sairaaksi. Kerro meille, miltä sinusta tuntui, kun jouduit jätetyksi? Arvomme vastanneiden kesken kaksi kirjapalkintoa.

Rakkaussurusta toipuu, kun kykenee hyväksymään rakkauden menetyksen. Muussa tapauksessa kipu voi kestää pitkäänkin, jopa lopun elämää. 

Miltä sinusta tuntui, kun suhde yllättäen päättyi? Kun toinen lähti ilman selityksiä tai antoi vain puolittaisen selityksen.

Kirjoitamme aiheesta Hyvään terveyteen. Voit auttaa meitä tarinallasi. Kerro, miltä jätetyksi tuleminen tuntui sekä henkisesti että fyysisesti ja mikä auttoi sydänsurusta toipumisessa.

Jos liität mukaan yhteystietosi, osallistut kahden kirjan arvontaan. Saatamme myös ottaa yhteyttä tulevaa lehtijuttua kootessa.

Kirjapalkintoina ovat Jukka Koskelaisen uutuuskirja Mahtava minä - itsekkyyden voima ja vastavoimat (Atena, 2017) sekä Susanna Erätulen kirjoittama Etsijän kirja - mitä on olla ihminen? (Otava, 2017).

Yhteystiedot

Osallistuminen edellyttää markkinointiluvan antamista.
Haluan saada tarjouksia tuotteista ja palveluista, uutuuksista ja kilpailuista Sanoma Aikakauslehdiltä ja Sanoma-konserniin kuuluvilta yhtiöiltä.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.