Unta sotkevat asiat eivät ole aina ihan päivänselviä. Pienet viilaukset voivat isosti helpottaa nukkujaa. Tarkista ainakin nämä!

1. Nukutko piilomelussa?

Väärät äänet katkovat unta. Nukkuessa kaikki muut aistit ovat lepotilassa paitsi kuulo. Sleep-lehdessä julkaistu tutkimus kertoo, että liikenteen äänet aiheuttavat lukuisia tiedostamattomia heräämisiä, jotka heikentävät unta.

Nukkuja saattaa aamulla luulla nukkuneensa hyvin, mutta vaikutukset näkyvätkin verenpaineen ja sydämen sykkeen nousuna.

2. Vaaditko täyttä hiljaisuutta?

Hiljaisuuskaan ei aina nukuta. Helsingin Uniklinikan tutkimusjohtaja Markku Partisen mukaan eri äänet vaikuttavat uneen eri tavoin. Esimerkiksi kosken pauhu telttaillessa ei haittaa, mutta saman desibelitason liikenteen melu, kumppanin kuorsaus tai naapurin koiran haukkuminen voi häiritä syvästikin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Tasaisen taajuuden äänet parantavat tutkitusti unen laatua hidastamalla aivojen aaltoja. Näitä ovat luonnon äänet, kuten sade sekä tuulen ja valtameren kohina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Myös ilmastointilaitteen humina tai rentouttava musiikki voivat parantaa unta.

3. Nukutko liian lämpimässä?

Jos heräät hikisenä, se on melko varma merkki, että nukut liian lämpimässä. Kun siis helpotat kehon työtä tarjoamalla sille heti kättelyssä sopivan lämpötilan, rentoudut nopeammin.

Ruumiinlämmön tulisi alentua noin yhdellä celsiusasteella, jotta nukahtaminen onnistuisi. Huoneen lämpö, vuodevaatteet ja yöasu luovat lämpökotelon, jossa nukahtamisesta tulee haastava suoritus.

Unitutkija, neurotieteen professori Matthew Walkerin mukaan nukkumistilan optimaalinen lämpötila on keskimäärin noin 18,5 celsiusastetta. Sleep-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että 16 asteen lämpötilassa koehenkilöt nukkuivat pidempään ja syvempään ja he heräsivät virkeämpinä verrattuna niihin, jotka nukkuivat 24 asteessa.

Liian kuumassa tai kylmässä kehosi kuluttaa energiaa, kun se yrittää säädellä lämpötilaansa. Tällöin joudut pyöriskelemään sängyssä pidempään.

4. Virkistävätkö yön valot?

Sähkölaitteiden sinisen valon lisäksi muukin valo voi heikentää unen laatua. Jos pimennysverhoja tai kaihtimia ei ole, mainos- ja katuvalot pääsevät silmäluomien läpi.

Luonnon valon lisääntyy keväällä huimasti. Ainakin aamu-uniaan voi pidentää pimentämällä makuuhuone talvea peremmin. Verhojen vaihdossa on siis järkeä.

5. Onko lukualustalla väliä?

Esi-isämme elivät luonnonvalon varassa, mutta digilaitteiden käyttö lähettää aivoille valheellisen viestin, että aurinko ei ole laskenut. PNAS-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa ilmeni, että älylaitteen käyttö yhden tunnin ajan illalla ennen nukkumista viivästyttää melatoniinin tuotantoa kolmella tunnilla verrattuna yhden tunnin kirjan lukemiseen hämärässä.

THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen muistuttaa kuitenkin, että älypuhelimien sisällön merkitys piristeenä on huomattavasti sinistä valoa suurempi eli pelkästään valoa säätämällä uni ei parane.

Asiantuntija: Henri Tuomilehto, unilääkäri, dosentti.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla