Olen syönyt noin kourallisen pähkinöitä päivittäin, käytännössä lähinnä manteleita ja cashew-pähkinöitä. Nyt luin, että manteleiden rasva ehtii monesti härskiintyä ennen kuin mantelit ehtivät suomalaisiin kauppoihin. Onko tästä härskiintymisestä terveyshaittoja?

Pähkinöissä ja manteleissa on kuitua, vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita monipuolisesti. Lisäksi niiden rasva on pääosin pehmeää rasvaa. Vastoin yleistä käsitystä saksanpähkinää lukuun ottamatta pähkinöissä ei juurikaan ole omega-3-rasvahappoja, joten rasvakoostumusta on hyvä täydentää esim. käyttämällä rypsiöljyä ja rypsiöljypohjaisia tuotteita päivittäin ja syömällä kalaa 2 kertaa viikossa.

Koska pähkinät ovat varsin runsasrasvaisia, on niissä myös energiaa runsaasti. Tämän vuoksi pähkinöitä on hyvä syödä kohtuudella. Yhdysvaltojen sydänliitto on linjannut, että kahdeksaa mantelia vastaava määrä olisi sopiva päivittäinen käyttömäärä. Pähkinät ja mantelit tulisi syödä käsittelemättöminä eli suolaamattomina ja ilman suklaa- tai jogurttikuorrutuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Härskiintymistä pitäisin varsin hypoteettisena ongelmana parasta ennen -päiväystä käytettyjen pähkinöiden ja manteleiden osalta. Härskiintynyt rasva maistuu sen verran voimakkaasti, että uskoisin syöjän huomaavan tämän. Tuoreita pähkinöitä on siis saa ja kannattaa syödä, mutta kohtuullinen annoskoko muistaen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

So what's wrong with eating rancid oils?

"There are at least two," says lipid specialist and University of Massachusetts professor Eric Decker. "One is that they lose their vitamins, but they also can develop potentially toxic compounds" that have been linked to advanced aging, neurological disorders, heart disease and cancer.

"They're carcinogenic, pro-inflammatory and very toxic," says integrative medicine specialist Andrew Weil. "They are also widespread in the food chain."

Indeed, while Americans followed orders to ditch saturated and trans fats for polyunsaturated (vegetable) and monounsaturated (olive, canola and peanut) fats, they didn't realize these healthier fats don't last nearly as long.

While monounsaturates (like olive or peanut oil) also can go rancid after about a year, they are still 10 times more stable than polyunsaturates, according to Decker.

Exotic oils (macadamia, walnut, sesame, fish, flaxseed, etc.), nuts and whole grain flours are also major candidates for fast rancidity, and should all be stored in the refrigerator or freezer. Whole intact grains and nuts in their shells, however, last much longer.

Sisältö jatkuu mainoksen alla