Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Grillaaminen on terveellinen tapa kokata, kunhan tietää perusasiat.

Ruokien ravintoaineet säilyvät, kun kypsennys käy nopeasti, matalassa lämpötilassa liekkejä vältellen.

SULATA

Grillaa raaka-aineet huoneenlämpöisinä ja varmistu, että pakastetut tuotteet ovat kauttaaltaan kunnolla sulaneet. Huonosti sulanut liha jää helposti keskeltä raa'aksi.

ÄLÄ POLTA

Mustaksi palaneessa ruoassa on polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä eli PAH-yhdisteitä, joiden tiedetään lisäävän syöpäriskiä. Haitallisia yhdisteitä syntyy silloin, kun rasva valuu grillihiilille ja syttyy.



MALTA

Ruoan palamisen voi estää, kun ei grillaa liian kuumassa. Hyvää hiillosta pitää malttaa odottaa puolisen tuntia. Myös marinadin pyyhkiminen ruoasta ennen grillausta vähentää liekkien syntymistä.



SUOJAA

Kasvisten palaessa ei synny PAH-yhdisteitä, mutta se tuhoaa vitamiinit ja syntynyt hiili maistuu pahalle. Voit suojata ruokia myös foliolla.

 

HUOLEHDI HYGIENIASTA

Hygieniasta on huolehdittava erityisesti, kun grillataan raakaa lihaa ja kalaa. Älä käytä samoja ottimia tai lautasia raaoille ja kypsille tuotteille.


HUOMIOI KYPSYMISJÄRJESTYS!


Hitaimmasta nopeimpaan...

  1. Broilerin koivet, grillikyljet
  2. Juurekset, sipuli
  3. Broilerin ja kalkkunan fileet
  4. Porsaan kyljykset
  5. Porsaan fileepihvit, makkarat
  6. Paprika, munakoiso, kesäkurpitsa
  7. Naudanlihapihvit
  8. Tomaatti, hedelmät
  9. Leivät


VINKKI!
Jos grillaat paljon lihaa, esikypsennä uunissa ja paista grillissä vain makuraidat.