Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Sokeri on luonnontuote, mutta siinä on paljon energiaa. Kevyttuotteissa käytetään keinotekoisia makeutusaineita, kuten aspartaamia, uutta sukraloosia ja joskus myös sakariinia tai syklamaattia. Ne ovat kalorittomia mutta ovatko ne vaarattomia?

1. Oikea sokeri on luonnollisempaa ja siksi terveellisempää kuin keinomakeutusaineet.

Tarua. Sokeri on eristetty sokerijuurikkaasta tai sokeriruo’osta, mutta se ei tee siitä terveellistä. Sokeri on liiallisesti käytettynä hampaille vaarallista ja energiapitoista, joten sen liiallinen käyttö lihottaa.

2. Keinotekoiset makeutusaineet tylsistyttävät, koska aivot tarvitsevat energiakseen sokeria.

Tarua. Tällainen väite ei perustu mihinkään tutkittuun tietoon. Voidaan ajatella, että ravinnotta oleminen tylsistyttää. Aivot saavat riittävän määrän polttoainettaan glukoosia eli rypälesokeria, kunhan elimistö saa energiaa, josta se valmistaa aivoille glukoosia energianlähteeksi. Elimistöön energian ei tarvitse tulla sokerista.

3. Keinomakeuttajia voi käyttää kuinka paljon tahansa.

Tarua. Niille on asetettu ADI-arvo eli niin sanottu hyväksyttävä päiväsaanti. Sitä ei tule ylittää, mutta esimerkiksi aspartaamin kohdalla tuota raja-arvoa on hyvin vaikea ylittää, sillä se on niin suuri. Esimerkiksi aspartaamilla makeutettua limsaa pitäisi juoda noin 4 litraa päivässä, jotta ADI-arvo ylittyisi.

4. Lapsille ei saa antaa keinomakeutusaineita, koska ne aiheuttavat levottomuutta.

Tarua. Tällainen väite ei perustu tutkittuun tietoon. Lapset tarvitset säännöllisesti ruokaa ja riittävästi lepoa. Sillä levottomuus vähenee.

5. Keinomakeutusaineet eivät sovi raskaana oleville tai imettäville äideille.

Totta ja tarua. Vanhoja makeutusaineita, sakariinia ja syklamaattia, ei suositella raskaana oleville. Tosin tätä ollaan lieventämässä. Uudet sopivat kyllä.

6. Keinomakeutusaineet voivat aiheuttaa jopa syöpää.

Tarua. Eivät ainakaan hyväksytyn päiväsannin rajoissa. Jos se ylittyy, ruokavaliossa on paljon muutakin pielessä kuin vain makeutusaineiden saanti ja tämä jo itsessään altistaa erilaisille sairauksille.

7. Kaikkia keinomakeutusaineiden terveyshaittoja ei tiedetä.

Tarua. Kyllä ne on erittäin tarkoin tutkittu.

8. Keinotekoiset makeutusaineet eivät rasita hampaita.

Totta. Eivät varsinaisesti, mutta esimerkiksi lightlimsat ovat happamia, aivan kuten sokeriakin sisältävät virvoitusjuomat, ja rasittavat hampaita happamuutensa vuoksi. Happamat tuotteet kuluttavat kiillettä.

9. Sokeri on keinomakeutusainetta parempi leivonnassa.

Totta. Sokerittomat leivonnaiset eivät kohoa, sillä hiiva tarvitsee toimiakseen sokeria, ja niiden ulkonäkökin vaatimattomampi.

10. Keinomakeutusaineita lisätään tuotteisiin turhaan. Ne vain totuttavat liialliseen makeaan.

Totta ja tarua. Henkilökohtaisesti en usko tätä.

11. Vaikka keinomakeutusaineet ovat kalorittomia, ne lihottavat koska lisäävät syömisen himoa.

Tarua. En tiedä, millä mekanismilla tällaista voisi tapahtua. Fruktoosista eli hedelmäsokerista on tutkimuksia, ettei se aiheuta kylläisyyttä samalla tavoin kuin sakkaroosi eli tavallinen sokeri, mutta keinomakeutusaineista ei tällaisia tutkimuksia ole.

Vastaajana kliinisen ravitsemustieteen dosentti Ursula Schwab Kuopion yliopistosta.

Lue lisää:
Keinotekoisista makeutusaineista