Kuvat
Shutterstock

Kasvirasva hyvää, eläinrasva pahaa - näin olemme tottuneet ajattelemaan, mutta onko se totta?

Mitä on sheaöljy, jota käytetään muun muassa kekseissä? Onko se terveellistä?

ASIANTUNTIJA VASTAA

Sheaöljy sisältää lajikkeesta riippuen noin puolet kovaa rasvaa eli vähemmän kuin voi, mutta enemmän kuin ei-trooppiset kasviöljyt, kuten rypsi- ja auringonkukkaöljyt. Kekseissä käytetään näitä kovempia rasvoja mm. elintarviketeknologisista syistä.

Palmuöljy on ollut varsin tavallinen raaka-aine tämän tyyppisissä tuotteissa, mutta siihen viime aikoina liitetyt negatiiviset mielikuvat lienevät johtaneet siihen, että sille on etsitty vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Aiemmin käytettiin kovetettuja tai osittain kovetettuja kasvirasvoja nykyistä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näistä jälkimmäiset ovat ongelmallisia niiden sisältämien transrasvojen vuoksi.

Terveyttä edistävien rasvojen pääasiallisina lähteinä ruokavaliossa ovat kasviöljyt, niistä tehdyt leipärasvat, kala sekä pähkinät, mantelit ja siemenet.

Keksien osalta on hyvä huomioida, että säännöllinen osa ruokavaliota niiden ei ole hyvä olla, olipa ne tehty millä tahansa rasvalla, mutta silloin tällöin niitä toki voi syödä.

Muutama sydänmerkittykin keksi löytyy. Niissä on rasvaa, sokeria ja suolaa keskimääräistä vähemmän ja rasvan laatu on keskimääräistä parempi.

 

 

Ursula Schwab

ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla