Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Terveydeksi vai ei? Käsitykset parhaista tai pahimmista ruokavalinnoista ovat myyteillä maustettuja. Kehnoksi leimattu ruoka voikin olla terveellisin vaihtoehto.

Onko elintarvike on aina terveellisempi tuoreena kuin raakana?

Ei ole. Pakastetut hedelmät ja vihannekset voivat olla jopa terveellisempiä kuin tuoreet, kunhan siirto pakkaseen ei ole kestänyt erityisen kauan.

Chesterin yliopiston tutkimuksissa selvisi, että kahdessa kolmasosaa kauppojen pakastekasviksista ja -marjoista oli suuremmat antioksidanttipitoisuudet kuin tuoreissa. Sama päti myös C-vitamiinimääriin.

Tutkimuksissa on yllättäen myös havaittu, että ruoan käsittely tehostaa joitakin kasvisten ja hedelmien sisältämistä terveellisistä ainesosista.

Esimerkiksi ketsupissa on 5–6 kertaa enemmän lykopeenia kuin tavallisissa tomaateissa. Runsaan lykopeenin saannin on useissa tutkimuksissa todettu suojaavan syöpä-, sydän- ja verisuonitaudeilta. Ketsuppi ei kuitenkaan taivu varsinaisesti terveysruoaksi, koska sitä ei käytetä yleensä suuria grammamääriä.

Jopa kuivatut hedelmät voivat muodostua tuoreita terveellisemmiksi, sillä kuivattuja hedelmiä syödään yleensä kerralla enemmän verrattuna tuoreisiin.´ Tämä kerryttää kaloreja, mutta toisaalta ravinteita saadaan enemmän.

Kylläisyyden näkökulmasta oivallinen valinta on kuivatut luumut niiden runsaan kuitumäärän ansiosta.

Onko luonnollinen tai luomu aina terveellisin vaihtoehto?

Ei ole. Luonnollisuuteen vetoaminen on tavanomainen mainoskikka, jolla pyritään pönkittämään terveellisyyden mielikuvaa.

Todellisuudessa käsite ”luonnollinen” voi tarkoittaa lähes mitä vain, koska sitä ei ole määritelty ravitsemustieteellisesti. Luonnollinen voi sisältää esimerkiksi terveydelle haitallista fruktoosi-glukoosisiirappia.

Termeille ”orgaaninen” tai ”luomu” sen sijaan on määritelmä: silloin elintarvikkeen valmistamisessa ei ole saanut hyödyntää esimerkiksi keinolannoitteita, kasvuhormoneja tai antibiootteja.

Luomutuotteiden terveellisyydestä kattavimmat tutkimukset on laatinut London School of Hygiene Tropical Medicine. Tutkimuksissa ei löytynyt

merkittävää terveyseroa viljelykasveissa tai karjassa, kun vertailussa oli luomu- ja tavalliset elintarvikkeet. Ei-luomutuotteet on kuitenkin aiheellista pestä huolella mahdollisten torjunta-aineiden takia.

Vaikka tuote olisi kuinka luonnonmukainen, ei sillä useinkaan pääse ylimääräisiä kaloreita karkuun. Uppopaistetut luonnolliset sipsit ovat edelleen ylirasvaisia ja limujen ruokosokeri on edelleen sokeria.

Asiantuntija: Jan Verho, laillistettu ravitsemusterapeutti.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.