Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Terveydeksi vai ei? Käsitykset parhaista tai pahimmista ruokavalinnoista ovat myyteillä maustettuja. Kehnoksi leimattu ruoka voikin olla terveellisin vaihtoehto.

Onko elintarvike on aina terveellisempi tuoreena kuin raakana?

Ei ole. Pakastetut hedelmät ja vihannekset voivat olla jopa terveellisempiä kuin tuoreet, kunhan siirto pakkaseen ei ole kestänyt erityisen kauan.

Chesterin yliopiston tutkimuksissa selvisi, että kahdessa kolmasosaa kauppojen pakastekasviksista ja -marjoista oli suuremmat antioksidanttipitoisuudet kuin tuoreissa. Sama päti myös C-vitamiinimääriin.

Tutkimuksissa on yllättäen myös havaittu, että ruoan käsittely tehostaa joitakin kasvisten ja hedelmien sisältämistä terveellisistä ainesosista.

Esimerkiksi ketsupissa on 5–6 kertaa enemmän lykopeenia kuin tavallisissa tomaateissa. Runsaan lykopeenin saannin on useissa tutkimuksissa todettu suojaavan syöpä-, sydän- ja verisuonitaudeilta. Ketsuppi ei kuitenkaan taivu varsinaisesti terveysruoaksi, koska sitä ei käytetä yleensä suuria grammamääriä.

Jopa kuivatut hedelmät voivat muodostua tuoreita terveellisemmiksi, sillä kuivattuja hedelmiä syödään yleensä kerralla enemmän verrattuna tuoreisiin.´ Tämä kerryttää kaloreja, mutta toisaalta ravinteita saadaan enemmän.

Kylläisyyden näkökulmasta oivallinen valinta on kuivatut luumut niiden runsaan kuitumäärän ansiosta.

Onko luonnollinen tai luomu aina terveellisin vaihtoehto?

Ei ole. Luonnollisuuteen vetoaminen on tavanomainen mainoskikka, jolla pyritään pönkittämään terveellisyyden mielikuvaa.

Todellisuudessa käsite ”luonnollinen” voi tarkoittaa lähes mitä vain, koska sitä ei ole määritelty ravitsemustieteellisesti. Luonnollinen voi sisältää esimerkiksi terveydelle haitallista fruktoosi-glukoosisiirappia.

Termeille ”orgaaninen” tai ”luomu” sen sijaan on määritelmä: silloin elintarvikkeen valmistamisessa ei ole saanut hyödyntää esimerkiksi keinolannoitteita, kasvuhormoneja tai antibiootteja.

Luomutuotteiden terveellisyydestä kattavimmat tutkimukset on laatinut London School of Hygiene Tropical Medicine. Tutkimuksissa ei löytynyt

merkittävää terveyseroa viljelykasveissa tai karjassa, kun vertailussa oli luomu- ja tavalliset elintarvikkeet. Ei-luomutuotteet on kuitenkin aiheellista pestä huolella mahdollisten torjunta-aineiden takia.

Vaikka tuote olisi kuinka luonnonmukainen, ei sillä useinkaan pääse ylimääräisiä kaloreita karkuun. Uppopaistetut luonnolliset sipsit ovat edelleen ylirasvaisia ja limujen ruokosokeri on edelleen sokeria.

Asiantuntija: Jan Verho, laillistettu ravitsemusterapeutti.