Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen alkanut syödä gluteenittomasti ärtyvän suoleni takia, kun huomasin, ettei gluteeni sovi minulle, koska saan siitä turvotusta, kipuja ja ilmavaivoja. Keliakia on testattu verikokeella, eikä sitä ole. Voinko jatkaa silti gluteenittomasti? Voiko siitä olla suolistolle haittaa? Voiko kehittyä gluteeniherkkyys tai keliakia? Entä tarvitsenko vitamiinilisiä?

Jos ruokavaliolla voi vähentää ikävää oireilua, sitä kannattaa käyttää – olipa rajoitusten syy mikä tahansa. Gluteenia sisältävien viljojen aiheuttamien oireiden taustalla voi keliakian lisäksi olla esim. vilja-allergia. Viime aikoina on puhuttu myös gluteeni-intoleranssista, mutta lisätutkimuksia aiheesta tarvitaan.

Gluteeniton ruokavalio ei aiheuta mitään ravitsemuksellista riskiä edellyttäen, että se on koostettu terveellisen ruokavalion periaatteiden mukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suositeltavia gluteenittomia viljoja ja viljanomaisia vaihtoehtoja ovat gluteeniton kaura, täysjyväriisi, tattari, hirssi, täysjyvämaissi, kvinoa, amarantti ja teff. Näitä on nykyisin hyvin saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ruokavalio olisi hyvä koostaa seuraavien periaatteiden mukaisesti: noin puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä; rasvattomia ja vähärasvaisia maitovalmisteita 5–6 dl ja vähärasvaista juustoa 2–3 viipaletta päivässä; naiselle 6 ja miehelle 9 annosta viljatuotteita päivässä täysjyvätuotteita suosien ja lisäksi kasviöljyjä ja niistä tehtyjä margariineja ruoanvalmistukseen, leivälle ja leivontaan sekä öljyä tai öljykastiketta salaattiin. Lisäksi kalaa suositellaan 2–3 kertaa viikossa. Muina päivinä voi pääaterialle valita broileria, kalkkunaa tai punaista lihaa. Myös soijatuotteet ja palkokasvit ovat hyviä vaihtoehtoja. Tarkempia ohjeita löytyy ravitsemussuosituksista, jotka puolestaan löytyvät Valtion ravitsemusneuvottelukunnan internet-sivuilta www.vrn.fi,
kohdasta julkaisut.

Vitamiinilisien kohdalla pätevät samat periaatteet kuin muillakin eli yleisesti suositellaan aikuisille vain 10 mikrogramman D-vitamiinilisää, jos ei käytä vitaminoituja maitovalmisteita, vitaminoituja margariineja tai kalaa.
 

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Teollinen on terveellistä

Juu, kyllä teolliset kevyttuotteet pitää terveenä! ;-) Jos söisin leipää tuommoisia määriä, ei tarvitsisi muuta syödäkään koko päivänä. Syön mieluummin kasviksia ja jotain proteiinia.

Vierailija

Oho, vielä vähänaikaa sitten Schwabb väitti kivenkovaa, ettei viljattomalla ruokavaliolla voi mitenkään saada tarpeeksi kuituja. Ja siinäkin hän on oikeassa (kerrankin), että gluteeniton ruokavalio ei aiheuta mitään ravitsemuksellista riskiä. Hienoa, että hänkin alkaa pikkuhiljaa tunnustaa tieteellisiä faktoja edes vähän. Vähärasvaisuudessa hän kuitenkin on vielä vanha uskonsoturi, ja hylkää tieteelliset tutkimukset. Muutenkin noilla ohjeilla riski sairastua dibetes tyypppi 2:een on suuri, koska hiilihydraatin (sokerin) osuus on aivan liian suuri. Mutta pitää muistaa, että Schwabbihan onkin elintarviketeollisuuden edustaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla