Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen alkanut syödä gluteenittomasti ärtyvän suoleni takia, kun huomasin, ettei gluteeni sovi minulle, koska saan siitä turvotusta, kipuja ja ilmavaivoja. Keliakia on testattu verikokeella, eikä sitä ole. Voinko jatkaa silti gluteenittomasti? Voiko siitä olla suolistolle haittaa? Voiko kehittyä gluteeniherkkyys tai keliakia? Entä tarvitsenko vitamiinilisiä?

Jos ruokavaliolla voi vähentää ikävää oireilua, sitä kannattaa käyttää – olipa rajoitusten syy mikä tahansa. Gluteenia sisältävien viljojen aiheuttamien oireiden taustalla voi keliakian lisäksi olla esim. vilja-allergia. Viime aikoina on puhuttu myös gluteeni-intoleranssista, mutta lisätutkimuksia aiheesta tarvitaan.

Gluteeniton ruokavalio ei aiheuta mitään ravitsemuksellista riskiä edellyttäen, että se on koostettu terveellisen ruokavalion periaatteiden mukaisesti.

Suositeltavia gluteenittomia viljoja ja viljanomaisia vaihtoehtoja ovat gluteeniton kaura, täysjyväriisi, tattari, hirssi, täysjyvämaissi, kvinoa, amarantti ja teff. Näitä on nykyisin hyvin saatavilla.

Ruokavalio olisi hyvä koostaa seuraavien periaatteiden mukaisesti: noin puoli kiloa kasviksia, marjoja ja hedelmiä päivässä; rasvattomia ja vähärasvaisia maitovalmisteita 5–6 dl ja vähärasvaista juustoa 2–3 viipaletta päivässä; naiselle 6 ja miehelle 9 annosta viljatuotteita päivässä täysjyvätuotteita suosien ja lisäksi kasviöljyjä ja niistä tehtyjä margariineja ruoanvalmistukseen, leivälle ja leivontaan sekä öljyä tai öljykastiketta salaattiin. Lisäksi kalaa suositellaan 2–3 kertaa viikossa. Muina päivinä voi pääaterialle valita broileria, kalkkunaa tai punaista lihaa. Myös soijatuotteet ja palkokasvit ovat hyviä vaihtoehtoja. Tarkempia ohjeita löytyy ravitsemussuosituksista, jotka puolestaan löytyvät Valtion ravitsemusneuvottelukunnan internet-sivuilta www.vrn.fi,
kohdasta julkaisut.

Vitamiinilisien kohdalla pätevät samat periaatteet kuin muillakin eli yleisesti suositellaan aikuisille vain 10 mikrogramman D-vitamiinilisää, jos ei käytä vitaminoituja maitovalmisteita, vitaminoituja margariineja tai kalaa.
 

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Onko ­gluteenittomasta ­ruokavaliosta haittaa?

Margariinit jaa levitteet, jotka koostuvat kasviöljyistä, lähinnä rypsistä, monista lisäaineista ja synteettisistä, katalyyttisellä vaihtoesteröinnillä keinotekoisesti kovetetuista uusrasvoista, joita väestö ei koskaan aikaisemmin ole ravinnostaan saanut. Kuka ostaa tällaista teollista moskaa? Suomessa rypsiöljyä suositellaan paistamiseen? Hiljattain uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan paljon monityydyttymättömiä rasvahappoja sisältävät öljyt muuttuvat molekyylirakenteeltaan...
Lue kommentti