Pakastaminen ei tuhoa kasvisten vitamiineja ja hivenaineita. Päinvastoin. Pakastevihannesten ravintoaineet saattavat olla paremmin tallessa kuin pitkään varastoitujen tuorevihannesten.

Pakasteet paha, tuorevihannekset hyvä. Vanhanaikaista ajattelua!

Todellisuudessa tuorevihannesten matka ruokapöytään voi kestää useita päiviä. Tämä vaikuttaa kasvisten folaatti- ja C-vitamiinipitoisuuteen.

Pakasteiksi kasvikset taas päätyvät useimmiten suoraan pellolta nopean käsittelyn jälkeen. Näin niiden ravintoarvot säilyvät varastossa maanneita serkkujaan parempana.

Kypsennä nopeasti

Oleellista on, kuinka vihannekset kypsennetään kotona, olivat ne sitten pakastettuja tai tuoreena ostettuja.

Etenkin vesiliukoiset vitamiinit häviävät, jos vihannekset keittää runsaassa vedessä. Parempi on höyryttää nopeasti vähässä vedessä tai lämmittää mikrossa.

Pakastevihannekset olisi hyvä käyttää heti sulatuksen jälkeen ja lisätä ruokiin vasta valmistuksen loppuvaiheessa.

Asiantuntija elintarvikekemian dosentti Velimatti Ollilainen Helsingin yliopistosta.

Lue lisää:

Usko pois: pakastekalassa ravintoaineet pysyvät tallessa
Kuka tarvitsee lisää vitamiineja?
Vitamiineja vähällä vaivalla