Aiheuttaako maidon homogenointi vatsaoireita, entä suojaako maito hampaita? Väitteisiin vastaavat aihetta tutkinut lastenlääkäri, dosentti Kaija-Leena Kolho Helsingin Lasten ja nuorten sairaalasta sekä professori Jorma Tenovuo Turun yliopiston hammaslääketieteen laitokselta.

1.Valtaosalla maailman ihmisistä on laktoosi-intoleranssi.

Totta. Laktoosia eli maitosokeria pilkkova entsyymi katoaa suolesta suurimmalla osalla ihmisistä, kun he kasvavat aikuisiksi. Suomessa kuitenkin vain 18 prosenttia aikuisista saa vatsaoireita maitosokerista, mutta esimerkiksi Afrikassa ja Thaimaassa alttius laktoosi-intoleranssiin on lähes kaikilla. Kyseessä on peritty ominaisuus, ei sairaus. Sillä ei ole merkitystä, onko henkilö käyttänyt maitotuotteita vai ei.

2. Monissa maissa aikuiset eivät juo maitoa, ja silti heillä on vahvat luut.

Totta. Maito ei ole välttämätön osa aikuisen ruokavaliota. Kulttuureissa, joissa ei käytetä maitoa, ei ole erityisen paljon luukatoa eli osteoporoosia. Luille tärkeää kalsiumia saa myös muista ruoka-aineista, kuten juustosta, jogurtista, kalasta ja kaalista. Lisäksi elimistö säätelee kalkin imeytymistä niin, että tasapaino säilyy. Pelkkä maidon juonti ei myöskään takaa, että luut pysyisivät vahvoina.

3. Moni saa vatsavaivoja vain suomalaisista maitotuotteista.

Tarua. Hyvin moni saa maidosta vatsavaivoja, oli kyseessä sitten kotimainen tai ulkomainen maito. Pieni osa heistä kokee, että oireet helpottuvat ulkomailla. Syynä voi olla, että ruokavalio muuttuu muutenkin. Matkalla syödään tavallista vähemmän imeytymättömiä hiilihydraatteja, kuten ruisleipää, papuja ja kaalia, jotka voivat aiheuttaa vatsaoireita. Myös kahvin juonti ja ksylitolilla makeutettujen tuotteiden käyttö vähentyvät usein ulkomailla.

Suomalaisissa maitotuotteissa ei ole mitään vikaa. Päinvastoin ne ovat puhtaita ja turvallisia.

4. Maidon homogenointi aiheuttaa monille vatsaoireita. Siksi kannattaa suosia homogenoimatonta luomumaitoa.

Luultavasti tarua. Tutkimuksissa ei ole osoitettu, että maidon homogenointi eli maitorasvan pilkkominen aiheuttaisi oireita. Jos haluaa, luomumaitoa voi kuitenkin kokeilla. Jotkut kokevat, että se sopii heille tavallista maitoa paremmin. Jos juo vain luomumaitoa, on hyvä muistaa, ettei siihen lisätä D-vitamiinia kuten muihin maitoihin.

5. Maitoallergia on pikkulasten tauti, joka paranee ennen kouluikää.

Osittain totta. Tyypillinen pikkulasten maitoallergia, johon liittyy iho-oireita, paranee yleensä ennen kouluikää. Koululaisilla voi olla hitaammin oirehtivaa maitoallergiaa, joka aiheuttaa erilaisia vatsavaivoja. Sen tunnistaminen saattaa olla vaikea, sillä hyviä testejä ei ole vielä käytössä.

6. Maito heikentää raudan imeytymistä.

Totta. Jos maitoa käyttää liikaa, se voi aiheuttaa anemiaa. Aikuisen ei pitäisi juoda enempää kuin 8–10 desilitraa maitoa päivässä. Jos käyttää rautatabletteja, niitä ei kannata nielaista maidon kanssa.

7. Ennen aamunkoittoa lypsetty yömaito helpottaa univaikeuksia.

Saattaa olla totta. Yömaidossa on tavallista enemmän melatoniinia eli pimeähormonia, joka vaikuttaa unen sääntelyyn. Yömaidon tehosta ei kuitenkaan ole riittävästi tutkimustietoa.

8. Rasvaton maito auttaa laihtumaan ja pitämään painon kurissa.

Totta ja tarua. Maito ei itsessään laihduta, vaan se, että ihminen saa ruoasta vähemmän energiaa kuin mitä hän kuluttaa. Yksinkertainen keino vähentää rasvan ja energian saantia on vaihtaa kevytmaito rasvattomaan.

9. Maito nopeuttaa kuntoilijan lihasten kasvua.

Tarua. Oleellista on, että kuntoilija syö monipuolisesti ja saa ravinnosta riittävästi valkuaisaineita eli proteiinia.

10. Jos juo paljon maitoa, voi saada liikaa kalsiumia ja D-vitamiinia.

Tarua. Maidossa ei ole niin paljon D-vitamiinia, että sitä voisi saada liikaa. Suolisto puolestaan säätelee sitä, kuinka suuri osa ravinnon kalsiumista imeytyy. Ylimääräinen kalsium poistuu elimistöstä virtsan mukana.

11. Jos ei pidä maidon mausta, sen voi korvata kalsiumvalmisteilla.

Totta. Jos juusto, piimä tai jogurtti maistuvat, kalsiumvalmisteita ei tarvitse käyttää. Mutta jos ei käytä mitään maitotuotteita, ainakin kasvuikäisen olisi hyvä ottaa kalsiumvalmisteita. Sen sijaan ei ole osoitettu, että kalkkilisä estäisi ikääntymiseen liittyvää luiden haurastumista.

12. Erikoismaidot, jotka lupaavat laihduttaa, lisätä vastustuskykyä tai laskea verenpainetta tai kolesterolia, ovat turhaa rahanmenoa. Varmuutta vaikutuksista ei ole.

Totta ja tarua. Vaikutukset ovat yksilöllisiä. Joillekin erikoismaidoista voi olla hyötyä, mutta yleisiä suosituksia ei voi antaa.

13. Maito suojaa hampaita reikiintymiseltä.

Tarua. Maidossa on hampaiden kannalta sekä hyviä että huonoja aineita. Hyvää on etenkin kalsium, luiden rakennusaine, jota hampaissakin on paljon. Huonoa on maitosokeri eli laktoosi. Suun kariesbakteerit voivat käyttää ravinnokseen laktoosia ja sen hajoamistuotteita, kuten glukoosia eli rypälesokeria.
Kalsiumin ansiosta maito ei aiheuta hampaiden reikiintymistä, mutta se ei toisaalta suojaakaan siltä. Maito ei voi kumota muiden sokeripitoisten elintarvikkeiden aiheuttamaa happohyökkäystä.

Lue lisää maidosta.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti