Aiheuttaako maidon homogenointi vatsaoireita, entä suojaako maito hampaita? Väitteisiin vastaavat aihetta tutkinut lastenlääkäri, dosentti Kaija-Leena Kolho Helsingin Lasten ja nuorten sairaalasta sekä professori Jorma Tenovuo Turun yliopiston hammaslääketieteen laitokselta.

1.Valtaosalla maailman ihmisistä on laktoosi-intoleranssi.

Totta. Laktoosia eli maitosokeria pilkkova entsyymi katoaa suolesta suurimmalla osalla ihmisistä, kun he kasvavat aikuisiksi. Suomessa kuitenkin vain 18 prosenttia aikuisista saa vatsaoireita maitosokerista, mutta esimerkiksi Afrikassa ja Thaimaassa alttius laktoosi-intoleranssiin on lähes kaikilla. Kyseessä on peritty ominaisuus, ei sairaus. Sillä ei ole merkitystä, onko henkilö käyttänyt maitotuotteita vai ei.

2. Monissa maissa aikuiset eivät juo maitoa, ja silti heillä on vahvat luut.

Totta. Maito ei ole välttämätön osa aikuisen ruokavaliota. Kulttuureissa, joissa ei käytetä maitoa, ei ole erityisen paljon luukatoa eli osteoporoosia. Luille tärkeää kalsiumia saa myös muista ruoka-aineista, kuten juustosta, jogurtista, kalasta ja kaalista. Lisäksi elimistö säätelee kalkin imeytymistä niin, että tasapaino säilyy. Pelkkä maidon juonti ei myöskään takaa, että luut pysyisivät vahvoina.

3. Moni saa vatsavaivoja vain suomalaisista maitotuotteista.

Tarua. Hyvin moni saa maidosta vatsavaivoja, oli kyseessä sitten kotimainen tai ulkomainen maito. Pieni osa heistä kokee, että oireet helpottuvat ulkomailla. Syynä voi olla, että ruokavalio muuttuu muutenkin. Matkalla syödään tavallista vähemmän imeytymättömiä hiilihydraatteja, kuten ruisleipää, papuja ja kaalia, jotka voivat aiheuttaa vatsaoireita. Myös kahvin juonti ja ksylitolilla makeutettujen tuotteiden käyttö vähentyvät usein ulkomailla.

Suomalaisissa maitotuotteissa ei ole mitään vikaa. Päinvastoin ne ovat puhtaita ja turvallisia.

4. Maidon homogenointi aiheuttaa monille vatsaoireita. Siksi kannattaa suosia homogenoimatonta luomumaitoa.

Luultavasti tarua. Tutkimuksissa ei ole osoitettu, että maidon homogenointi eli maitorasvan pilkkominen aiheuttaisi oireita. Jos haluaa, luomumaitoa voi kuitenkin kokeilla. Jotkut kokevat, että se sopii heille tavallista maitoa paremmin. Jos juo vain luomumaitoa, on hyvä muistaa, ettei siihen lisätä D-vitamiinia kuten muihin maitoihin.

5. Maitoallergia on pikkulasten tauti, joka paranee ennen kouluikää.

Osittain totta. Tyypillinen pikkulasten maitoallergia, johon liittyy iho-oireita, paranee yleensä ennen kouluikää. Koululaisilla voi olla hitaammin oirehtivaa maitoallergiaa, joka aiheuttaa erilaisia vatsavaivoja. Sen tunnistaminen saattaa olla vaikea, sillä hyviä testejä ei ole vielä käytössä.

6. Maito heikentää raudan imeytymistä.

Totta. Jos maitoa käyttää liikaa, se voi aiheuttaa anemiaa. Aikuisen ei pitäisi juoda enempää kuin 8–10 desilitraa maitoa päivässä. Jos käyttää rautatabletteja, niitä ei kannata nielaista maidon kanssa.

7. Ennen aamunkoittoa lypsetty yömaito helpottaa univaikeuksia.

Saattaa olla totta. Yömaidossa on tavallista enemmän melatoniinia eli pimeähormonia, joka vaikuttaa unen sääntelyyn. Yömaidon tehosta ei kuitenkaan ole riittävästi tutkimustietoa.

8. Rasvaton maito auttaa laihtumaan ja pitämään painon kurissa.

Totta ja tarua. Maito ei itsessään laihduta, vaan se, että ihminen saa ruoasta vähemmän energiaa kuin mitä hän kuluttaa. Yksinkertainen keino vähentää rasvan ja energian saantia on vaihtaa kevytmaito rasvattomaan.

9. Maito nopeuttaa kuntoilijan lihasten kasvua.

Tarua. Oleellista on, että kuntoilija syö monipuolisesti ja saa ravinnosta riittävästi valkuaisaineita eli proteiinia.

10. Jos juo paljon maitoa, voi saada liikaa kalsiumia ja D-vitamiinia.

Tarua. Maidossa ei ole niin paljon D-vitamiinia, että sitä voisi saada liikaa. Suolisto puolestaan säätelee sitä, kuinka suuri osa ravinnon kalsiumista imeytyy. Ylimääräinen kalsium poistuu elimistöstä virtsan mukana.

11. Jos ei pidä maidon mausta, sen voi korvata kalsiumvalmisteilla.

Totta. Jos juusto, piimä tai jogurtti maistuvat, kalsiumvalmisteita ei tarvitse käyttää. Mutta jos ei käytä mitään maitotuotteita, ainakin kasvuikäisen olisi hyvä ottaa kalsiumvalmisteita. Sen sijaan ei ole osoitettu, että kalkkilisä estäisi ikääntymiseen liittyvää luiden haurastumista.

12. Erikoismaidot, jotka lupaavat laihduttaa, lisätä vastustuskykyä tai laskea verenpainetta tai kolesterolia, ovat turhaa rahanmenoa. Varmuutta vaikutuksista ei ole.

Totta ja tarua. Vaikutukset ovat yksilöllisiä. Joillekin erikoismaidoista voi olla hyötyä, mutta yleisiä suosituksia ei voi antaa.

13. Maito suojaa hampaita reikiintymiseltä.

Tarua. Maidossa on hampaiden kannalta sekä hyviä että huonoja aineita. Hyvää on etenkin kalsium, luiden rakennusaine, jota hampaissakin on paljon. Huonoa on maitosokeri eli laktoosi. Suun kariesbakteerit voivat käyttää ravinnokseen laktoosia ja sen hajoamistuotteita, kuten glukoosia eli rypälesokeria.
Kalsiumin ansiosta maito ei aiheuta hampaiden reikiintymistä, mutta se ei toisaalta suojaakaan siltä. Maito ei voi kumota muiden sokeripitoisten elintarvikkeiden aiheuttamaa happohyökkäystä.

Lue lisää maidosta.