Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Vatsa pysyy kunnossa, kun kohtelet sitä hyvin. Näillä keinoilla rauhoitat myös herkästi reagoivan stressivatsan.

  1. Nuku vähintään kahdeksan tunnin yöunet. Vaikka pää ei tuntuisikaan tarvitsevan niin paljoa unta, niin sisäelimet, sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta sekä hermosto tarvitsevat. Vatsaoireet ovat pahempia, jos nukkuu vain vähän.
  2. Liiku joka päivä. Liikunta auttaa mekaanisestikin työntämään massaa eteenpäin suolessa. Myös ilma kulkeutuu luonnollisesti suolesta ulos liikunnan lomassa.
  3. Nouse välillä ylös. Moni istuu enemmänkin kuin kahdeksan tuntia päivässä, ja se on yksi syy vatsaoireisiin. Vältä istumista tai ainakin tauota sitä.
  4. Käy välillä kävelyllä, kulje rappusia hissin sijaan, tee töitä välillä seisaaltaan tai tee muuta taukojumppaa. Etenkin kyyryssä istuvien suoli on muuten tukossa koko päivän.
  5. Tee päivittäin meditaatioharjoitus, esimerkiksi hengitykseen keskittyminen. Meditaation terveysvaikutuksista suolistossa on tutkimusnäyttöä.
  6. Syö säännöllisesti. Aterioiden rytmitys antaa ruoansulatukselle sopivasti tehtävää kerrallaan. Kun syö säännöllisin väliajoin, ei tule myöskään ahmittua liikaa kerralla.
  7. Vältä napostelua. Tauot syömisessä antavat elimistön omille mekanismeille aikaa puhdistaa suolistoa, tuhota bakteereja ja liikuttaa ruoanjämiä eteenpäin. Jos napostelee jatkuvasti, tätä ei pääse tapahtumaan.
  8. Syö lautasmallin mukaisia annoksia. Monipuolinen ruokavalio, jossa on paljon kasviksia, kuituja ja proteiinia, pitää suoliston pinnan kunnossa.
  9. Juo kahdeksan lasillista vettä päivässä. Vesi tai laimea tee vaikuttavat suolen massan koostumukseen. Jos kärsii ripulista, riittävä veden juominen estää elimistöä kuivumasta. Myös limakalvojen ylläpitäminen ja suolistonesteiden tuottaminen vaativat vettä. ■

Asiantuntijalaillistettu ravitsemusterapeutti,terveystieteiden maisteri Leena Putkonen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Oikein puhut kuomaseni.

Kun vielä kuidun saannin nostaa viisinkertaiseksi suomalaisten keskiarvosta, voi suolistosta jo tulla resurssi rasitteen sijaan. 

Health Man

Syö kuitua 50 g / 1000 kcal nykyisen 13 g / pv (keskimäärä) sijasta.
Vältä nopeita hiilihydraatteja ja erikoisesti sokeria, koska ne kasvattavat huonoa bakteerikantaa, vatsan terveysongelmia ja tuottavat makean riippuvuutta.
Vältä myös linolihappoa (rypsi-, auringonkukka-, palmu-… öljyt) sillä sen sisältämä Omega6 rasvahappo lisää suoliston tulehdusta.
Te kaikkesi välttääksesi antibiootteja, tulehduskipulääkkeitä ja lääkeitä ylipäätään, koska n. 25 % kaikista lääkkeistä on haitallisia suoliston mikrobiflooralle.
Syö mahdollisimman puhdasta ja luonnonmukaista ruokaa. Prosessoitu teollisuusruoka (pikaruoka, einekset, makeiset) ja sen lisäaineet ja heikkolaatuinen rasva (kuumahydratut Omega6 rasvat) yhdistetään vahvasti suolisto - ongelmiin.
Syö Omega3 rasvoja paljon (1 g/pv lisäravinteena) koska ne hoitavat suolistoterveyttä.
Istu aina hyväryhtisesti, että suoliston liikeitä aktivoiva lihasaktiivisuus voi toimia. Keskiraollinen laadukas kotimainen satulatuoli ja aina lantiosta ja vyötäröltä täysin puristamaton vaatetus auttavat paljon suolensisällön läpivirtausta, minkä hidastuminen aiheuttaa haittoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla