Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen 63-vuotias mies. Minulla havaittiin sydämen läppävuoto noin 20 v sitten. Sen kehittymistä on seurattu neljän vuoden välein. Mitään oleellisia muutoksia tässä neljän vuoden aikana ei ole tapahtunut. Kysyn, ovatko potenssilääkkeet haitallisia yhdessä tämän läppävuotoni kanssa vai onko turvallista käyttää niitä, esim. Cialista?

LÄPPÄVUODOISTA tavallisimpia ovat aortta- ja hiippaläppävuodot. Varsinkin aorttaläppävuotoa sydän sietää pitkään ennen kuin oireita ilmaantuu. Sydän sopeutuu läppävuodon aiheuttamaan ylimääräiseen työhön vasemman kammion venymisellä. Kun oireita kehittyy, vasemman kammion lihas on saattanut venyä niin paljon, ettei enää palaudu, vaikka läppä korjattaisiin. Vuodon aiheuttamaa kuormitusta seurataan ultraääni- eli kaikututkimuksella, jotta läpän kirurginen hoito ehditään toteuttaa ajoissa.

Ultraäänilaitteiden tultua laajaan käyttöön kardiologiassa on joskus virheellisesti puhuttu läppävuodosta, kun todellisuudessa kyseessä on herkkien laitteiden poimima merkityksetön sildenafiilin ja tadalafiilin tehoa voimistava vaikutus maksan metaboliavaikutusten takia.

Sienilääkkeet, jotkut antibiootit, lähinnä erytromysiinijohdokset, ja greippimehu voivat myös vahvistaa potenssilääkkeiden vaikutusta.

Potilaita, joilla on nitroa vaativa sepelvaltimosairaus tai akuutista sepelvaltimotapahtumasta lyhyt aika tai muu merkittävä epävakaa sydänsairaus, on syytä varoittaa potenssilääkkeen käytöstä, kunnes tila on riittävän vakaa. Matalapaineisen potilaan on myös syytä olla varovainen potenssilääkkeen käytössä.

Kysymyksessä ei ilmennyt henkilön mahdollisesti käyttämä lääkitys tai verenpainetaso. Aorttaläppävuoto sinänsä ei ole este potenssilääkkeen käytölle.

 

Sinikka Pohjola-Sintonen
sydäntautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.