Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Kipuihin ja niiden hoitoihin liittyy monia kirveleviä harhaluuloja.

Lihaskin kasvaa ilman kipua

”No pain, no gain” on yleinen virheluulo lihasvoimaa treenaavien keskuudessa. Ei ole mitään tieteellistä näyttöä siitä, että voimaa voisi kasvattaa ajamalla lihakset kivun partaalle tai treenaamalla itsensä kivun lävitse.

Lihaskunnon kannalta on hyödyllistä suorittaa liikkeet siten, että polte ja väsymys alkavat selvästi tuntua. Mutta vähintään yhtä tärkeää on tiedostaa, milloin pitää lopettaa.

Treenaaminen lihasvaurioiden aikana altistaa vammoille, ja jatkuva kivun kourissa tapahtuva treenaaminen on kaava katastrofille.

Normaalia on, että pitkän tauon jälkeen aloitettu liikunta voi aiheuttaa lihassärkyjä ja lihaskipuja. Yhdysvaltalaisen Johns Hopkinsin sairaalan raportti kertoo, että on myös vakavampaa kipua, kuten kivut nivelessä, nivelsiteessä, luussa tai jänteessä. Tällaiset kivut tahtovat pahentua, jos treenaamista jatketaan kivusta huolimatta. Nämä kivut voivat pahentua, jos treenaamista jatketaan kivusta huolimatta.

Terveyskirjaston tietojen perusteella lihasvammoja on mahdollista välttää lämmittelemällä ennen treeniä ja venyttelemällä sen jälkeen.

Kivut eivät kuulu vanhenemiseen

Siinä missä harmaat hiukset ja rypyt, myös satunnaiset kivut ja säryt ovat osa lähes jokaisen ikääntyvän elämää. Mutta lukuisista tutkimuksista huolimatta kroonisen kivun ja iän välille ei ole löytynyt suoraa yhteyttä.

Vanha sanonta kuluu, että kivun kanssa on vain elettävä. On totta, että kipua ei aina voi täysin kontrolloida, mutta sitä voi lähes aina hallita paremmin. Apua voi saada esimerkiksi rentoutuksesta, liikunnasta, fysioterapiasta, akupunktuurista, hieronnasta ja lääkkeistä.

Kipu on myös mielen tuotosta

Kipu on monimutkainen kokonaisuus, jossa vaikuttaa sekä mieli että ruumis. Kipu on sataprosenttisesti aivojen tuottamaa eikä fyysistä kipua ei ole sellaisenaan edes olemassa, vaan kipuun liittyy aina myös emotionaalinen reaktio. Esimerkiksi selkäkivulla ei useimmissa tapauksissa ole selvää aiheuttajaa, mutta tiedossa on, että stressaava elämä pahentaa selkäkipua.

Tutkimusten mukaan kipuihinsa voimakkaasti keskittyvät pärjäävät kipujensa kanssa keskimäärin heikommin verrattuna niihin, jotka etsivät aktiivisesti tapoja tulla toimeen kipunsa kanssa.

Vaikka kipua ei pysty aina laitteiden avulla paikantamaan tarkasti tai osoittamaan sen voimakkuutta, tämä ei tarkoita, etteikö yksilön kokema kipu olisi todellista ja että sitä ei tulisi ottaa vakavasti.

Tiesitkö? Mindfulnessin avulla voi tutkitusti päästä irti vahvoista kipulääkkeistä tai saada niiden käyttö parempaan hallintaan.

Asiantuntija: Kipututkija, dosentti ja työterveyslääkäri Helena Miranda.

Kirjallisuutta: Helena Miranda, Ota kipu haltuun.

Lue lisää Kivun Käypä hoito -suositukset

Misa

Kipu ei ole ystävä eikä siihen tarvitse tottua

300 jatkuvasta kivusta kärsivää suomalaista tekee vuosittain itsemurhan. Monen itsemurhan syy on pitkään jatkunut huonosti hoidettu kipu ja siitä seurannut masennus. Nykyään kipupotilaan hoidossa keskitytään liikaa masennuksen hoitoon, ja jätetään masennuksen aiheuttanut kipu ja sen kivun lähde hoitamatta. Potilaille, sanotaan, että kipu on vain aivojen tuotosta ja märätään masennuslääkkeitä kipuun ja siitä aiheutuneeseen masennukseen, olettaen, että kun se kipu koetaan aivoissa, niin...
Lue kommentti