Oletko oikeasti aamuvirkku vai sittenkin iltakukkuja? Jos olet levännyt lomalla tarpeeksi, olet valmis selvittämään todellisen kronotyyppisi.

Näin selviää...

Kronotyypistään pääsee entistä paremmin jyvälle seuraavien askeleiden kautta:

  1. Nuku ensin univelat pois.
  2. Mene nukkumaan heti, kun tunnet itsesi uniseksi.
  3. Nuku aamulla niin kauan kuin nukuttaa.
  4. Älä harjoita raskasta liikuntaa iltakuuden jälkeen ja vältä kirkasta keinovaloa ja puhelimenkäyttöä myöhään illalla.

Oletko aamuvirkku...

Luontaisesta aamuvirkkuisuudesta viestii muun muassa tunne siitä, että on tuottavampi aamulla, ei tarvitse torkutusherätystä sekä tunne, että päivä menee hukkaan loikoilemalla sängyssä klo 9 jälkeen.

vai iltakukkuja?

Iltaihmiset jaksavat valvoa yöhön ja nukkua helposti kello 9:ään tai jopa yli 10:een. Aamuihminen alkaa väsähtää illalla 9-10 aikaan, etenkin pimeään vuodenaikaan, ja hän herää pirteänä 7-8 maissa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Asiantuntija: Timo Partonen tutkimusprofessori, THL.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla