muistiruoka, aivoruoka
Kuva Shutterstock

Marjoista, hedelmistä, kasviöljyistä, pähkinöistä ja kalasta koostuva ruokavalio hellii aivoja. Mitä muuta kuuluu aivoruokaan?

MIND-ruokavalio käsittää 15 eri ravintoainetta kymmenestä ”aivoterveellisestä” ruoka-aineryhmästä. Siinä suositaan vihreitä vihanneksia, pähkinöitä, marjoja, papuja, täysjyvää, kalaa, siipikarjaa, oliiviöljyä ja viiniä.

Aivodieettiä noudattavan pitäisi syödä päivittäin kolme annosta täysjyväviljoja, salaattia ja vihanneksia höystettynä lasillisella viiniä. Kanaa ja marjoja nautitaan vähintään kaksi kertaa viikossa ja kalaa vähintään kerran viikossa. Välipalana syödään pähkinöitä.

Rajoitettuja ruokia ovat punainen liha, voi, margariini, juusto, leivonnaiset, makeiset ja rasvaiset pikaruoat. Näitä saa käyttää vain kerran viikossa. Myöskään hedelmät eivät ole kovin tärkeitä — sen sijaan marjoja, etenkin mustikoita ja mansikoita, suositellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Omega-3-rasvahappoja sekä B-, C-, D- ja E-vitamiineja sisältävät ruoat suojelevat aivoverisuonia ja auttavat aivoja voimaan hyvin. Tärkeintä on syödä monipuolisesti, sillä mikään yksittäinen ruoka-aine ei toimi poppakonstina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näitäkin tarvitaan

1. Liikunta on muistilääkettä

Mikään ei suojaa muistisairauksiilta paremmin kuin liikunta. Kaiken tyyppinen liikunta, mukaan lukien kevyt kävely, tukee aivojen terveyttä sekä pienentää muistitautien riskiä. Tärkeintä on, että liikkuu säännöllisesti.

2. Lepo antaa voimaa

Paitsi haasteita, aivot rakastavat myös loikoilua. On hyvä painaa mieleen kahdeksan tunnin sääntö: vuorokaudesta 8 tuntia lepoa, 8 tuntia työtä ja 8 tuntia mielekästä vapaa-aikaa. Myös lyhyillä päivätorkulla on todistetusti erittäin myönteisiä vaikutuksia muistille sekä myös vireystasolle.

3. Jumppaa myös aivoille

Kaikki uuden kielen opiskelusta sudokuun tarjoavat aivoille sen kaipaamaa voimistelua. Aivoja voi stimuloida pelkästään arkirutiineista poikkeamalla: kävele uutta reittiä tai tee aamutoimet uudessa järjestyksessä. Myös sosiaalinen kanssakäyminen virkistää aivoja.

Vierailija

Ai kasviöljytkö hyviä aivoille. Viime talvena EU varoitti kasviöljy palmuöljyn aiheuttavan syöpää. Palmuöljyhän syötetään meille kymmeniä kiloja valmisruokien osana.
Tavalliset kasviöljyt jotka kuumauutetaan rikotuista siemenistä kemikaaleilla joita myös käytetään bensan teossa ovat siis myöskin terveellisiä.
Äiti on sanonut minulle aina että syö sinä poika vaan kylmäpuristettuja öljyjä ja niistäkin vain niitä joissa on Omega 3 anemmän kuin Omega 6 ja sitten myös oliiviöljyä ja kookosrasvaa. onko äiti ollut ihan väärässä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei tieteellistä näyttöä kyseisten ruoka-aineiden, kuten täysjyväviljan eduista tai punaisen lihan haitoista tässkään tutkimuksessa. Sellaista tietellistä johtopätöstä ei voi vetää. Mutta kokonaisuutena ko. dieetti näytti vähentävän dementiaa. Todennäköisempänä syynä on se. että dieetti oli vähähköhiilihydraatttinen ja kohtuu runsasrasvinen, joka vähentää hyperinsulemian/insuliiniresistanssin ilmenemistä (josta suurin osa ns. länsimaisista sairauksista johtuu.).

Mielenkiintoisempi juttu on se, että ketogeeninen dieetti parantaa alzheimerin oireita. Tästä on pilottitutkimus, jossa keto paransi oireita paremmin kuin yksikään lääke. Mutta näitähän ei suomessa uutisoida, kun Duodecim ei tykkää, että sairaudet paranevat ilman lääkettä (kuten diabetes VHH:lla).

Ohessa aiheesta juttu, myös ko. MIND-dieetiä on käsitelty.

http://www.mdedge.com/internalmedicinenews/article/145220/alzheimers-cog...

Aina kaikesta on pakko saada vähähiilarista ruokavaliota lobbaava näkökulma...
Kun ei se hiilarien välttely ole mikään ihmeratkaisu kaikkiin maailman terveysongelmiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla