Naiset nukkuvat huonommin kuin miehet. He valittavat unen puutetta useammin ja saavat heikommin unenpäästä kiinni. Uni myös katkeaa kesken yön helpommin. Näin kertoo esimerkiksi työterveyslaitoksen tekemä työolotutkimus, jota on toistettu 1970-luvulta lähtien. Tuoreimpien tulosten mukaan naisten univaikeudet lisääntyvät nopeammin kuin miesten, ja niitä on myös selvästi enemmän: useampi kuin joka kolmas työikäinen nainen kertoi kärsivänsä univaikeuksista vähintään kerran viikossa, mutta miehistä vain joka neljäs.

– Univaikeudet liittyvät työstressin lisääntymiseen, työmäärään ja epäsäännöllisiin työaikoihin, sanoo Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Mikko Härmä.

Uudessa Aivot ja työ -tutkimuskeskuksessa työskentelevää Härmää tilanne huolestuttaa, koska unen puute haittaa selviytymistä työelämässä ja lisää myös sairauksien vaaraa. Pitäisi nukkua kunnolla selvitäkseen stressaavassa työssä, mutta juuri stressaava työ syö unta.

– Erityisen suuressa vaarassa ovat nuoret ja työikäiset naiset. Heidän univaikeutensa heijastavat vaikeuksia hallita aikaa, Mikko Härmä arvioi. Naiset huolehtivat ja ottavat miehiä enemmän paineita asioiden sujumisesta. Se liittynee heidän kaksoisrooliinsa eli työhön ja perheeseen. Naisia valvottavat työ ja koti, miehiä työ ja pelit eli tietokoneet ja playstationit.

Hormoneja tai masennuslääkettä

Univaje kärjistyy ruuhkavuosina, jolloin naisen elämässä tuntuu olevan kaikkea liikaa mutta aikaa liian vähän. Samaan syssyyn voivat osua vaihdevuosien ensimmäiset laineet, jotka ovat tyypillisimmillään
unihäiriöitä. Näitä ensi oireita saattaa tulla jo nelikymppisille.

Syynä on naissukupuolihormoni estrogeenin määrän väheneminen. Valmiiksi herkkäunisille se voi olla niin merkittävä, että uni kärsii. Jo ennen vaihdevuosi-ikää he nukkuvat huonosti juuri ennen kuukautisia ja usein yön pari niiden jälkeenkin. Vaihdevuosissa tulee ehkä muitakin unta häiritseviä oireita eli kuumia aaltoja ja sydämentykytystä. Estrogeenin erityksen hiipuessa oireet lisääntyvät. Mielialakin voi laskea, kun uni ei tule, päivällä väsyttää ja suorituskyky kärsii.

– Hormonihoitoa kannattaa kokeilla jo esivaihdevuosiin, suosittelee estrogeeniin ja uneen perehtynyt erikoislääkäri Päivi Polo Turun yliopistollisesta keskussairaalasta. Estrogeeni estää kuumat aallot ja yhdistelmähoitoon kuuluva keltarauhashormoni suojaa unenaikaisilta hengityshäiriöiltä.

Hormonihoito auttaa mieltäkin lievittämällä alakuloa ja vetämätöntä oloa. Joskus saatetaan tarvita myös masennuslääkettä, joka nukuttaa pienillä annoksilla. Hormoneja karttava voi kokeilla luontaistuotteita
tai soijaa, joissa on luonnon estrogeenia. Vaikeisiin oireisiin ne eivät riitä. Jos hormonihoito ei auta kolmen kuukauden kuluessa, univaikeuksia on selvitettävä tarkemmin.

Joidenkin vaihdevuodet kestävät jopa viisitoista vuotta, ja uniongelma voi jäädä, kun muutamaksi vuodeksi tarkoitettu hormonihoito loppuu. Silloin jotkut vaihtavat nukahtamislääkkeisiin, mutta pitkäaikaista ei niiden käytön pitäisi olla, koska lääkkeet häiritsevät kevyen ja syvän unen vaihtelua.

Estrogeeni sekoittaa nuorempienkin naisten unta, sillä sen vähentyminen liittyy kuukautisia edeltäviin PMS-oireisiin. Silloin yksi ei saa unta, mutta toinen nukkuu tavallista enemmän. Kuukautiskierto sinänsä ei vie unia, vaan munasolun irrotessa voi nukuttaa liikaa. Estrogeenitaso romahtaa myös synnytyksen jälkeen, mutta aina ei selviä, valvottaako hormoninpuute vai vauva.

Anna armoa itsellesi

Iso mullistus, kuten työttömyys, avioero, sairastuminen tai läheisen kuolema, voi käynnistää prosessin, josta jää seuralaiseksi jatkuva unettomuus. Jos se pitkittyy, ei alkuperäiseen syyhyn enää päästäkään
vaikuttamaan vaan jäädään lievittämään oiretta eli unettomuutta. Unta sekoittaa pienempikin mullistus,
sellainen, jota ei välttämättä enää muista.

– Uneen tihkuvat päivällä mielestä työnnetyt asiat, kuten pettymys ylennyksen mennessä sivu suun, huono kauppa tai muu vastoinkäyminen, Päivi Polo muistuttaa.

Itselleen voisi myös olla armollisempi: tunnustaa vastoinkäyminen ja surra sitä. Unihäiriöitään pahentaa joka kerran, kun vaatii itseltään paljon ja syyttää itseään.

Unen uhat

  • levoton nukkumapaikka
  • estrogeenin väheneminen
  • levottomat jalat tai unenaikaiset hengityshäiriöt
  • alkoholi ja tupakka
  • liian suuret vaatimukset itselle
  • käsittelemättä jääneet elämän takaiskut

Tarkista nämäkin

  • rauhallinen ja vähän viileä huone
  • hyvä sänky, jossa vain nukutaan, ei löhöillä tai katsota telkkaria
  • kylmäjalkaiselle yösukat
  • pimennysverho ikkunaan, jos takana on katuvalo
  • punainen yövalo ei virkistä liikaa
  • tulpat korviin, jos vuodekumppani kuorsaa tai ulkoa kuuluu melua
  • ei kahvia, suklaata tai mustaa teetä kello 18–19 jälkeen
  • vähennä juomista illalla, jos yön aikana on käytävä vessassa useammin kuin kerran