Heräätko aamuyöstä murehtimaan? Ne eivät silloin selviä. Kokeile ensin uniaapisemme keinoja unettomuuteen. Sitten vasta on lääkärin vuoro auttaa.

Tunnista huolesi

Mielen perimmäiseen komeroon tuupatut huolet ja murheet pulpahtavat pintaan usein yöllä. Ole siis kaukaa viisas ja tunnusta huolet itsellesi jo päivällä.

Vietä huolihetki

Kun olet tiedostanut unettomuutta aiheuttavat huolesi, vietä niiden parissa valveillaoloaikaan puolen tunnin huolihetki. Anna huolten tulvia mieleesi ja kirjaa ne paperille. Jos huolia on paljon, listaa ne omiksi ryhmikseen esimerkiksi raha-, ihmissuhde- tai terveyshuoliin. Mieti, voitko jotenkin vaikuttaa huoliisi.

Suurenteletko yksiä tai oletko jumittunut toisiin? Päätä toimia niiden huolien poistamiseksi, joihin voit itse vaikuttaa.

Puhu huolistasi

Kerro huolistasi tärkeimmälle ystävällesi tai ammattiauttajalle. Kun huolet lausutaan ääneen, ne usein kutistuvat.

Listaa tekemättömät työt

Keskeneräiset asiat jäävät yöksi painamaan mieltä. Listaa tekemättömät asiat paperille. Kirjaa töiden kohdalle päivämäärä, jolloin aiot ne tehdä.

Älä pelkää unta

Kuulostele, mikä sinua valvottaa, mutta tee itsellesi selväksi, että jokaisella on joskus nukahtamisvaikeuksia. Jos unettomuutesi on seurausta vaikeasta elämäntilanteesta tai vaikkapa surusta, unettomuutesi on luonnollista ja kestää aikansa. Älä siis pelkää unta tai unettomuutta.

Valvo, jos ei nukuta

Uni on kuin villieläin: se pakenee, jos sitä yrittää väkisin kesyttää. Vältä ajattelemasta seuraavaa päivää ja sitä, miten uupunut olisit valvotun yön jälkeen. Aina ei tarvitsekaan olla täydessä iskussa, univajeen voi työkavereille myöntää myös ääneen. Valvo, jos ei nukuta.

Kevennä päivärytmiäsi

Unettomuus on ahkeran ja vastuuntuntoisen työntekijän vitsaus. Kaiva kalenteri esiin ja ruksaa sieltä yli liiat stressiä aiheuttavat menot ja velvollisuudet. Luottamustehtäviä, ylitöitä tai harrastuksia ei kannata hamstrata. Raivaa itsellesi luppoaikaa.

Laske lampaita

Tämä vanhan kansan konsti totta vieköön toimii! Lampaiden tai numeroiden laskeminen rentouttaa ja vie ajatuksia nukahtamispakosta.

Tee mielikuvaharjoituksia

Jos seuraava työpäivä jännittää, käy kammoamasi tilanne läpi mielessäsi useampaan kertaan ennen nukkumaanmenoa. Pohdi, missä olet varmimmillasi tai missä voisit töpätä. Millainen olisi onnistunut suoritus? Kun olet tehnyt mielikuvaharjoituksen riittävän monta kertaa, päätä, että näin on hyvä ja se saa kelvata.

Käy lääkärissä

Edellä mainitut konstit ovat kognitiivisessa terapiassa käytettyjä, hyväksi havaittuja apukeinoja unettomuuden selättämiseen. Jos ne eivät kuitenkaan auta, mene lääkäriin. Unihäiriöiden syy voi piillä myös elimellisessä sairaudessa.

Unta purkista?

Masennuslääkkeet

Unettomuus heijastaa joskus masentuneisuutta. Masentuneisuuteen viittaa se, että herää jatkuvasti muutaman tunnin kuluttua nukahtamisesta tai aamuyön “sudenhetkinä”. Masentuneen unta voivat unilääkkeitä paremmin parantaa väsyttävästi vaikuttavat masennuslääkkeet.

Pitkävaikutteiset unilääkkeet

Eivät sovi tyypillisten unettomuusoireiden hoitoon, sillä lisäävät tuntuvasti päiväväsymystä. Käytetään lähinnä ahdistuneisuuden hoitoon.

Keskipitkävaikutteiset unilääkkeet

Käytetään, kun uni on katkeilevaa. Vaikuttavat melko nopeasti ja niiden vaikutus kestää aamuyöhön, joten ei suositella pelkkiin nukahtamisvaikeuksiin.

Lyhytvaikutteiset unilääkkeet

Nopeuttavat nukahtamista, joten sopivat niille, joilla on vaikeuksia saada unta. Eivät auta katkonaiseen uneen. Haittavaikutuksena se, että jos tällaista lääkettä ottanut herää yöllä, hän saattaa nousta sängystä, mutta ei muista öisistä tekemisistään mitään.

Melatoniini

Ei ole varsinainen unilääke, vaan aivojen käpyrauhasen tuottama pimeähormoni, jota Suomessa saa vain lääkereseptillä. Tehosta ristiriitaista näyttöä. Käytetään yleisimmin silloin, kun vuorokausirytmiä pitää siirtää esim. ulkomaan matkan takia. Myös vuorotyön tekijöiden käytössä. Sopii iäkkäille, joiden oma melatoniinituotanto on vähentynyt.

Valeriaana, muut yrtit ja rohdot

Saatavana luontaistuotekaupoista tai apteekista ilman reseptiä. Valeriaana on rauhoittava yrtti, josta ei varsinaiseen unettomuuteen ole selvää apua.

Mittaa oma unentarpeesi

  1. Valitse rauhallinen elämäntilanne, kuten kesäloma, jolloin voit nukkua vapaasti.
  2. Jätä vireystilaan vaikuttavat aineet mahdollisuuksien mukaan pois: kahvi, kolajuomat, tupakkatuotteet, alkoholi ja unilääkkeet.
  3. Mene illalla nukkumaan, kun nukuttaa ja herää aamulla ilman herätyskelloa.
  4. Tee näin niin kauan, että nukut kolmena yönä peräkkäin yhtä kauan.
  5. Oma, luonnollinen unentarpeesi on löytynyt!
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen 23-vuotias hoikka nainen, joka kärsii jatkuvista vatsavaivoista ja valtavan voimakasäänistä vatsan murinasta. Laktoosi-intoleranssi on todettu lapsena. Kaikkia mahdollisia ruokavalioita on kokeiltu, ja nytkin on laktoositon ja gluteeniton ruokavalio. Ylä- ja alavatsa on tähystetty, mutta mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Murina on niin voimakasta, että kuuluu kymmenien metrien päähän. Vaivat rajoittavat pahasti elämää, kun ei kehtaa kotoa enää lähteä juuri mihinkään. Mitään syytä vaivaan ei löydy. Miksei?

Vatsavaivat, joiden taustalta ei asianmukaisista tutkimuksista huolimatta löydy sairautta luokitellaan toiminnallisiksi vaivoiksi. Se tarkoittaa, että suolen toiminta on jollain lailla poikkeavaa mutta syytä ei voida osoittaa. Kyseessä ei ole sairaus, vaan ominaisuus. Osa ihmisistä on luonnostaan herkkävatsaisia.

Heidän elimistönsä reagoi stressiin tai muihin poikkeustiloihin suolisto-oireilla. Ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS) on tavallisin toiminnallinen vatsavaiva. Siihen liittyy tyypillisesti vatsan turvottelua, paikkaa vaihtavia vatsakipuja ja vaihtelevaa suolen toimintaa.

Toiminnallisten vatsavaivojen hoidossa tärkeintä on noudattaa terveellisiä elintapoja eli minimoida stressi, pyrkiä säännölliseen vuorokausirytmiin, huolehtia riittävästä unesta, harrastaa liikuntaa ja syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Tiettyjen imeytymättömien ns. FODMAP-hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliossa auttaa hillitsemään suolikaasun muodostumista, ja moni saa tästä avun. Ummetusta, ripulia, suolikaasujen ylimääräistä muodostusta ja vatsakipuja voidaan tarvittaessa hoitaa lääkkeillä, mutta toiminnallisissa vatsavaivoissa näiden käyttö tulisi rajoittaa tilapäiseksi.
 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Vatsan murina hävettää

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasviöljyt (rypsiöljy, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella. Viljojen ja/tai maidon sekä rypsiöljyn karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tie parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja/tai maidoton...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Liian korkean verenpaineen kanssa eläminen on hengenvaarallista. Onneksi paineiden tasaamiseen on keinoja.

1. Milloin korkea verenpaine muuttuu verenpainetaudiksi?

Verenpainetaudista puhutaan, kun verenpaine on toistuvissa mittauksissa noin 140/90 elohopeamillimetriä tai tämän yli. Kotimittauksissa tämä vastaa arvoa 135/85. Jos selkeää tulosta ei saada, tutkittava voi pitää vuorokauden ajan verenpainetta rekisteröivää laitetta.

2. Mistä verenpainetauti johtuu?

Kohonnen verenpaineen taustalla voivat vaikuttaa perinnöllisten seikkojen lisäksi elämäntapatekijät, kuten stressi, runsas suolan käyttö, ylipaino, tupakointi, reipas alkoholin juominen tai liikunnan vähäisyys. Myös tulehduskipulääkkeiden runsas napsiminen ja joillakin vähäinenkin lakritsin syöminen

voi nostaa verenpainetta. Iän myötä verisuonet menettävät kimmoisuuttaan ja ylä- ja alapaineen välinen ero, niin sanottu pulssipaine, kasvaa. Joskus verenpainetta kohottavat sairaudet, kuten munuaisten vajaatoiminta.

3. Kuinka nopeasti verenpainetauti vaurioittaa?

Korkea verenpaine voi aiheuttaa välittömänkin hengenvaaran, mutta yleensä vaikutukset tulevat vuosien saatossa. Joskus sairauden ensimmäinen oire saattaa olla sydäninfarkti tai aivoverenkiertohäiriö, kuten aivoverisuonitukos tai aivoverenvuoto, mutta useimmiten tauti on oireeton. Jotkut valittavat päänsärkyä tai huimausta. Kun verenpainetauti saadaan hoidettua, monet kokevat olonsa paremmaksi.

Nykyään verenpainelääkitys pyritään lisävaurioiden välttämiseksi aloittamaan mahdollisimman vikkelästi.

4. Mitkä elimet ovat vaarassa verenpainetaudissa?

Aivot, sydän, munuaiset ja silmät. Silmänpohjan kovettuneet verisuonet saattavat ratkeilla ja tihkuttaa verta, jolloin näkökyky voi heikentyä pysyvästikin. Aivojen pieniin verisuoniin tulee hauraita kohtia ja pullistumia, jotka saattavat repeytyä. Syntyy vuotoja ja tukoksia. Myös verenvirtaus aivojen valkeassa

aineessa heikkenee, mikä kasvattaa Alzheimerin taudin riskin kymmenkertaiseksi. Munuaisten verisuonten vaurioituminen voi johtaa pahimmillaan munuaisten vajaatoimintaan ja keinomunuaishoitoon, dialyysiin. Verenpaineen murjoma sydänlihas saattaa jäädä vajaatoimintaiseksi, jolloin se ei enää jaksa pumpata verta kunnolla eteenpäin, myös rytmihäiriöt yleistyvät.

5. Korjaantuvatko elimistön vauriot, kun paine saadaan alas?

Syntyneitä vaurioita ei voida enää korjata, mutta uusien vaurioiden, kuten aivoverenkiertohäiriöiden syntyminen estyy.

6. Kuinka verenpainetautia hoidetaan?

Ruokavaliossa kannattaa suosia pehmeitä rasvoja, kuitupitoisia marjoja, kasviksia ja hedelmiä sekä hillitä suolan käyttöä tai siirtyä mineraalisuolaan. Myös liikunta, hyvä uni ja rentoutuminen on tärkeää. Aina elämäntapojen korjaaminen ei yksin riitä laskemaan verenpainetta ja silloin tarvitaan myös lääkitystä. Lääkitys aloitetaan, jos verenpaine on yli 140/90 elohopeamillimetriä 4–6 kuukauden elämäntaparemontin jälkeen tai joskus aiemminkin. Lääkityksen teho paranee selvästi, jos tekee samaan aikaan elämäntapamuutoksia. Verenpaine saadaan putoamaan eri keinoja ja lääkkeitä yhdistelemällä.

Asiantuntijat: Risto O. Roine, neurologian professori, Aivoliiton ylilääkäri. Päivi Korhonen, yleislääketieteen professori, Suomen Verenpaineyhdistyksen puheenjohtaja. Marja Ruuti, laillistettu ravitsemusterapeutti.

Vierailija

Keittääkö painekattila? Näin tasaat paineita

Korkea verenpaine ei ole itsenäinen sairaus, vaan oire niinkuin on esimerkiksi kuume. Molemmissa tapauksissa olisi hyvä selvittää oireen aiheuttaja. Aikuisista suomalaisista noin kahdella miljoonalla on kohonnut verenpaine ja verenpainelääkkeitä käyttää noin miljoona suomalaista. Liika natrium (yksi syy tusinasta, joka voi nostaa verenpainetta) ei kerry elimistöön vaan poistuu virtsan mukana. Siis normaalisti, kun elimistö on tasapainossa. Näin ei käy jos noudattaa virallisterveellistä (liikaa...
Lue kommentti