Nimimerkki ”Tulevaisuus pelottaa” kertoo: Olen työssä käyvä kuusikymppinen nainen. Minulle tehtiin yli 10 vuotta sitten leikkaus virtsankarkailun vuoksi. Se auttoi pitkään, mutta nyt vaiva on uusinut. Gynekologi antoi lääkereseptin, mutta en hankkinut niitä. En uskonut, että ne auttaisivat. Onko mitään apua saatavilla?

Virtsankarkailu eli inkontinenssi on yllättävän tavallinen oire. Satunnaisena vaivana siitä kärsii yli puolet kaikista naisista. Haittaava virtsankarkailu lisääntyy iän myötä ja erityisesti vaihdevuosien jälkeen: 25–60-vuotiaista siitä kärsii 20 % ja yli 70-vuotiaista jo 60 %. Virtsankarkailua on erityyppistä: osaa voidaan hoitaa leikkauksella, osaa lääkehoidolla.

Ns. ponnistusinkontinenssia voidaan hoitaa leikkauksella. Nauhaleikkaus on tässä tapauksessa paras vaihtoehto. Jos kyseessä on pelkkä ponnistusinkontinenssi, leikkauksen pitkäaikaistulos on hyvä: jopa 10 vuoden kuluttua leikkauksesta neljä viidestä naisesta on oireettomia.

Kysyjä ei kerro, minkä tyyppinen leikkaus hänelle on tehty eikä minkä tyyppinen virtsankarkailu hänellä on alun alkaen ollut. Monella naisella, joka kärsii ”perinteisestä” ponnistusinkontinenssista, voi samanaikaisesti olla pakkoinkontinenssin tyyppisiä vaivoja.

Elintavoilla on aina merkitystä. Painon vähentäminen helpottaa virtsainkarkailun oireita kohtalaisen ylipainoisilla naisilla. Virtsarakon harjoittamista voidaan käyttää inkontinenssin hoitona. Lantionpohjan lihasharjoittelu on vaikuttava hoito kaikissa inkontinenssin muodoissa.

Jos harkitaan leikkaushoitoa uusiutuneen virtsainkontinenssin takia, suositellaan tehtäväksi urodynaamisia mittauksia. Niitä tekee asiaan perehtyneet erikoislääkärit. Nauhaleikkaus sopii myös uusiutuneen ponnistusinkontinenssin hoitoon. Nauhaleikkauksen jälkeen uusiutunut ponnistusinkontinenssi voidaan korjata uudella nauhaleikkauksella tai voidaan käyttää virtsaputken ympärille pistettäviä lääkkeitä.

Inkontinenssia voidaan helpottaa lääkehoidoilla, mutta lääkkeiden sivuoireet voivat haitata lääkehoidon säännöllistä käyttöä. Yleisimmät lääkkeiden haittavaikutukset ovat suun kuivuminen, näön hämärtyminen, huimaus ja ummetus. Lääkehoitoa kannattaa kuitenkin kokeilla ja samalla tehostaa lantionpohjan lihasjumppaa.

Aila Tiitinen
naistentautien professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.