Polvikipu voi yllättää niin aktiiviliikkujan kuin sohvaperunan. Sopiva liikunta on lääkettä silloinkin, kun särky houkuttelisi lepoon. Tärkeintä on pitää nelipäinen reisilihas kunnossa, eikä siihen riitä lenkkeily.

KOUKISTUS, OJENNUS, KIERTO, loitonnus ja lähennys – polvinivelen pitää pystyä varsin monimutkaisiin temppuihin. Lisäksi tämä kehomme suurin nivel on kannattelee kehon painoa pitkälti erilaisten nivelsiteiden varassa. Ei olekaan ihme, että polvi on tavallista herkempi kivuille.

– Erilaiset rasitusvammat, vamman aiheuttamat rustovauriot ja nivelkierukan repeämät ovat tavallisia urheilevilla ihmisillä, toteaa ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Mikko Jokela.

Rasitusvamma syntyy usein silloin, kun liikuntaa lisätään turhan vikkelästi. Kipu paikantuu polven etuosaan, jänteiden kiinnittymiskohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kevennä, venyttele, vaihda lajia

Oireet vähenevät rasitusta keventämällä. Joskus sekin auttaa, että vaihtaa hetkeksi lajia, esimerkiksi juoksusta pyöräilyyn tai uintiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Reisilihasten vahvistaminen on kaiken a ja o, mutta myös venyttelyharjoitukset ovat kokeilemisen arvoisia.

Läheskään aina polvikivun syy ei selviä. Silloinkin kannattaa yrittää liikkua ja käyttää polvea kivuista huolimatta, sillä oikeanlainen liikunta lääkitsee kipeitäkin niveliä.

– Lohdullista on, että lähes kaikki tuntemattomasta syystä alkaneet polven vihoittelut parantuvat, Mikko Jokela tietää.

Juoksijan vai hyppääjän polvi?

Niin sanottu juoksijan polvi voi nimestään huolimatta tulla vaikka ei juoksisi koskaan. Se on kipua, joka paikantuu polven ulkosivulle. Sen ajatellaan johtuvan siitä, että kalvojänne hankaa reisiluun ulointa nivelnastaa.

Hyppääjän polvi taas on kyseessä, jos polvilumpion alakärjen seutu kipuilee aluksi urheilusuorituksen jälkeen. Oireen pahentuessa kipu voi tuntua jo rasituksen aikanakin.

– Kipu syntyy polvilumpiojänteen pienestä ärsytystilasta ja ylirasituksesta. Lepo ja tulehduskipulääke auttavat pahimmassa vaiheessa molempiin vaivoihin. Sen jälkeen jalkojen lihaksia on tärkeää vahvistaa.

Nivelkierukka ehjäksi tai pois

Polvessa on kaksi nivelkierukkaa, jotka pehmentävät iskuja ja tukevat polvea. Kierukka voi revetä osittain tai kokonaan vääntöliikkeen seurauksena.

Tällöin polvessa tuntuu kipua ja polvi saattaa lukkiutua niin, ettei sitä saa ojennettua suoraksi.

Vaurioitunut kierukka voidaan joskus ommella kiinni tähystysleikkauksessa. Jos ompelu ei ole mahdollista, kierukan repeytynyttä osaa poistetaan tarvittaessa leikkauksessa.

– Pelkkä kipuoire ja kierukkarepeämä eivät yleensä ole syy tähystysleikkaukselle. Ja toimenpiteiden jälkeen polven kuntoutus on tärkeää.

Vahva reisilihas on paras vakuutus

Nelipäinen reisilihas tukee polvilumpiota ja nivelsiteitä, joten sen vahvistaminen on tärkeää kaikkien polvivaivojen ennaltaehkäisyssä.

Pidä siitä erityistä huolta! Tavallinen lenkkeily ei merkittävästi paranna lihaksen voimaa, vaan siihen tarvitaan kuntopyöräilyä tai jalkaprässiä.

Asiantuntija: Mikko Jokela, ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri, HUSin Tekonivelkeskus.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla