Auttavatko hyaluronaatti-injektiot lonkan kulumisesta aiheutuneeseen kipuun? Onko mitään muuta tehtävissä? Syön nyt jo glucosaminia, jonka olen huomannut auttavan myös polvien nivelrikkoon. Auttaako nivelrikkoon jokin luontaistuote esim. nokkos-kalkki-inkivääri-vihersimpukka vai mainostetaanko sitä turhaan? Olen muuten perusterve ja kova liikkumaan.

Hyaluronaattia sisältyy ruiskeina annettaviin lääkkeisiin (Artzal, Hyalgan). Näitä valmistajat mieluusti kutsuvat myös ”kukonhelttauutteiksi”, kun hyaluronaattia lienee joskus eristetty kukon heltasta, vaikka sitä nykyään valmistetaan teollisin menetelmin bakteereita hyväksi käyttäen.

Hyaluronaattia esiintyy normaalisti mm. rustoissa ja elimistö tuottaa sitä osana paranemis- ja korjausprosesseja. Siksi on tuntunut luonnolliselta ajatella, että ruiskuttamalla hyaluronaattia nivelrikon vaivaamaan niveleen tämä auttaisi jotenkin kuluneita rustoja korjautumaan. Paljon näitä ruiskeita annetaankin polven nivelrikon hoitamiseksi, ja tutkimusten mukaan se lievittää polvikipuja noin 12–24 viikoksi hieman lumelääkettä paremmin. Sen sijaan lonkan nivelrikon hoidossa hyaluronaattia ei juuri käytetä, osittain varmaan siksi, että lääkkeen ruiskuttaminen lonkkaniveleen on melko paljon hankalampaa kuin polviniveleen. Siksi myös tutkimukset hyaluronaatin käytöstä lonkan nivelrikon hoidossa ovat harvinaisia, eivätkä niiden tuloksetkaan ole kovin rohkaisevia.

Kasvisuutteiden käytöstä on niin ikään melko niukasti tutkimustietoa, mutta näyttää siltä, että esimerkiksi inkivääri- ja avokadouutteet voivat lievittää kipua, joskaan ne eivät ole tulehduskipulääkkeiden veroisia.

Nivelrikko on laaja-alainen nivelen rappeutumisprosessi, joka koskee sekä nivelen rustoja että nivelen ympäristöä. Alkanutta prosessia ei voi oikein millään keinoin pysäyttää, mutta vaivojen pahenemista voi hidastaa pysymällä aktiivisesti liikkeellä. Liikunnassa on tärkeää sekä nivelen liikelaajuuden että ympärillä olevan lihasvoiman ylläpito ja kehittäminen. Lonkkanivelelle tekevät hyvää esimerkiksi uinti, vesijumppa hiihto ja pyöräily, mutta myös reipas kävely päivittäin on tarpeellista. Pitkän päälle voi silti tulla harkittavaksi keinonivelen laitto.

Osmo Saarelma
Yleislääketieteen erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.