25-vuotias tyttäreni sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja syö vahvoja lääkkeitä. Johtuuko painonnousu lääkkeistä vai muusta ja voiko painonnousulle tehdä mitään?

Monien kaksisuuntaisen mielialanhäiriössä käytettyjen lääkkeiden, kuten erityisesti valproaatin (Deprakine, Absenor) ja olantsapiinin (Zyprexa), haittavaikutuksena on varsin usein painonnousu. Psyykenlääkkeiden aiheuttamaa painonnousua voidaan yrittää hallita samoin keinoin kuin muistakin syistä johtuvaa painonnousua. Käytännössä varsin käyttökelpoinen keino on seurata esimerkiksi Painonvartijoiden laatimaa eri ruokien sisältämiä painopisteitä. Tyttäresi kannattaa myös neuvotella lääkärinsä kanssa lääkkeen vaihdosta. Kokeilemalla voi löytyä toinen lääke tai lääkeyhdistelmä, joka estää tehokkaasti kaksisuuntaisen mielialahäiriön sairausjaksot ilman samanaikaista painonnousua.

Matti Huttunen
Psykatri ja psykoterapeutti

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.