krampit suonenveto magnesium suola
Kuva Shutterstock

Mistä johtuvat päivittäiset krampit selkä-, vatsa- ja reisilihaksissa sekä jalkapohjien ja sormien kramppaamiset? Pilatestunneilla lihakseni kramppaavat aina, lämpimästä asusta ei ole ollut apua. Olen kokeillut syvävenyttelyä huoneessa, jossa lämpötila oli 38 astetta, sielläkin lihakset kramppasivat. Olen kokeillut myös magnesiumia, josta ei ollut apua. Mikä neuvoksi?

Lihaskrampilla (spasmilla, ”suonenvedolla”) tarkoitetaan lihasten jännittymistä henkilön sitä tahtomatta. Jännittynyt lihas kiristyy, ja jos kramppi on voimakas, kipua lihakseen tulee jokseenkin välittömästi, toisinaan vähitellen, kun jännittyneeseen lihakseen kertyy maitohappoa. Äkilliset lihasjännitykset ovat yleisiä jaloissa, hyvin tavallisesti pohkeissa. Pitkäaikaisen lihasjännityksen aiheuttama kipu taas on monelle tuttu niskan lihaksissa.

Kramppi voi kestää muutamasta sekunnista tuntikausiin. Krampit ovat hyvin yleisiä, kaikki niitä joskus kokevat, mutta joillakin ne voivat olla päivittäisiä vieraita. Tavallisia krampit ovat urheilijoilla ja muillakin liikuntasuorituksessa. Toisaalta pitkällinen samassa, etenkin hankalassa asennossa olo voi aiheuttaa lihaksen tahdottoman jännittymisen. Monille ikääntyneille ovat tuttuja yölliset krampit.

Kaikki äkilliset lihaskivut eivät suinkaan ole kramppeja. Esimerkiksi verisuonten ahtautumisesta johtuva hapenpuute voi aiheuttaa kipua lihaksessa, mutta tämä ei aiheuta kramppia. Muista kivuista krampin erottaa juuri lihaksen jännittymisestä, joka ilmenee sekä lihaksen tai lihasryhmän kovettumisena ja sen supistumisen aiheuttamana raajan jännittymisenä tiettyyn asentoon. Tyypillisesti esimerkiksi pohjelihaskramppi kiristää akillesjännettä ja vetää jalkaterää ojennukseen.

Lihakset voivat krampata esimerkiksi hankalissa suolatasapainon häiriöissä. Terveellä ihmisellä tällainen on harvinaista, mutta kuivuminen voi sellaisen aiheuttaa. Jälkimmäisiä voi olla myös esimerkiksi munuaistaudin yhteydessä, mutta kramppi ei suinkaan ole munuaissairauden ensi-ilmentymä. Yksi suolatasapainon häiriö on magnesiumin puute, mutta normaalia ruokavaliota noudattava ei siitä kärsi, joten lisämagnesiumin nauttiminen ei siksi poista kramppeja. Magnesiumin puute voi kyllä olla joskus raskaana olevan alaraajakramppien syy, ja tällöin kramppien todennäköisyyttä voi vielä lisätä sikiön painon aiheuttama laskimoverenkierron hidastuminen.

Myös lääkeaineet saattavat herkistää lihaskouristuksille. Tällaisia ovat ymmärrettävästi nesteenpoistolääkkeet, jotka vaikuttavat suolatasapainoon, sekä eräät muut lääkkeet kuten Alzheimerin taudin lääke donepetsiili, osteoporoosin hoitoon käytetty raloksifeeni, verenpaineeseen käytetty nifedipiini tai kolesterolin alentamiseksi käytetyt statiinilääkkeet.Joskus kramppi voi olla tahdonalaisen ja ei-tahdonalaisen lihastoiminnan välimaastossa, esimerkiksi ”kirjoittajan kramppi” paljosta käsin kirjoittamisesta. Valitettavasti useimmiten kramppien syy jää epäselväksi.

Kysyjän ongelma liittyy juuri pilatesharjoituksiin, mikä voisi ehkä selittyä tavallisesta poikkeavilla asennoilla ja lihasjännityksillä. Ensin pitäisi selvittää, onko kyse tosiaankin krampeista vai mahdollisesti muista lihaskivuista. Meneekö kramppi ohi lihasta venyttämällä? Jos käytössä on lääkkeitä, tulisi näidenkin mahdollinen osuus kramppeihin selvittää. Jos taas erityistä syytä ei löydy, paras hoito on ennaltaehkäisy, mikä tarkoittaa sellaisten liikesuoritusten välttämistä, joihin krampit liittyvät. Kramppeja voidaan myös jossakin määrin ehkäistä lääkkeillä (esimerkiksi kiniini), mutta niiden käytön tulee olla vain tilapäistä.

Osmo Saarelma
yleislääketieteen erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.