Kävelyä tai muuta liikuntaa harrastavat naiset säästyvät sydämen vajaatoiminnalta muita todennäköisemmin. Liikunnan ei tarvitse olla intensiivistä ja rankkaa, vaan tärkeämpää on sen säännöllisyys. Tiedot käyvät ilmi tutkimuksesta, johon osallistui lähes 140 000 yhdysvaltalaista 50–79-vuotiasta naista.Neljäntoista seurantavuoden aikana 2 500 naista sairastui sydämen vajaatoimintaan, mutta tapaukset eivät jakautuneet tasaisesti. Kun analyysissa huomioitiin osallistujien fyysinen aktiivisuus, sairastumisriski havaittiin noin neljänneksen pienemmäksi naisilla, jotka olivat aktiivisia päivittäin. Hyötyjä sai jo esimerkiksi 30–40 minuutin kävelyllä päivässä, kun vertailukohtana olivat hyvin vähän liikkuvat. Liikunta ehkäisi sekä systolista että diastolista vajaatoimintaa.Yhdysvaltalaisten tulokset osoittavat liikunnan olevan tärkeä osa sydämen vajaatoiminnan ehkäisyä etenkin keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla. Sydämen vajaatoimintaan sairastutaan usein vasta yli 60-vuotiaana, joten tässä ikäryhmässä tepsivät keinot ovat tervetulleita.Sydämen vajaatoiminta johtuu sairauksista kuten sepelvaltimotaudista ja korkeasta verenpaineesta, jotka häiritsevät sydänlihaksen toimintaa ja heikentävät sen kykyä supistua. Yleisin vajaatoiminnan oire on hengenahdistus rasituksessa.Tulokset julkaistiin Journal of the American College of Cardiology: Heart Failure -lehdessä.Uutispalvelu Duodecim(Journal of the American College of Cardiology: Heart Failure 2018)http://heartfailure.onlinejacc.org/

(201895) 2018 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.