Runsaasti omega-3-rasvahappoja ruoastaan saavat voivat säästyä Alzheimerin taudilta ja kognitiivisten mielentoimintojen heikentymiseltä muita todennäköisemmin, tuore tutkimuskatsaus osoittaa. Katsauksessa analysoitiin 33 tutkimuksen aineistot, ja niiden perusteella suojavaikutus liittyy etenkin
pitkäketjuisiin monityydyttymättömiin rasvahappoihin. Yhteys näkyi havainnoivissa tutkimuksissa, mutta myös satunnaistetuissa ja kontrolloiduissa kokeissa. Kontrolloiduissa kokeissa suojavaikutukset näkyivät varsinkin potilailla, joiden kognitiiviset mielentoiminnot olivat jo hieman heikentyneet.
Omega-3-rasvat on aiemminkin yhdistetty pienempään muistisairauksien vaaraan, mutta havainnot vahvistavat näyttöä entisestään. Muistisairauksiin ei ole parantavia hoitoja, joten niiden ehkäiseminen on erityisen tärkeää.Monityydyttymättömiä rasvoja saa kasviperäisistä öljyistä sekä rasvaisesta kalasta, kuten lohesta.Tutkimus julkaistiin European Journal of Nutrition -lehdessä.Uutispalvelu Duodecim(European Journal of Nutrition 2022;61:589–604)https://doi.org/10.1007/s00394-021-02655-4

(000.000) 2022 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei kalasta saa tarpeeksi omega- 3 rasvahaoppoja. Kalaa pitäisi syödä päivittäin ja paljon ja kaloissahan on ympäristömyrkkyjä. Omega- 3 saa kapselista ja kannatta tarkistaa , että hankkii puhdistettuja kalaöljykapseleita ja ottaa niitä tarpeeksi. Kalaöljykaplesit auttoivat aikoinaan äitini muistia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla