Keuhkoahtaumatautia sairastavat saattavat saada hengitysoireita serotoniini-masennuslääkkeistä, tuore tutkimus vihjaa. Riskit ovat pieniä, mutta näkyvät myös potilaiden kuolleisuudessa.Tutkijoiden havainnot julkaistiin European Respiratory Journalissa, ja ne perustuvat 28 000 serotonergisen masennuslääkityksen juuri aloittaneen keuhkoahtaumatautipotilaan ja yhtä monen verrokkipotilaan seurantaan. Rekisteritietojen avulla tutkijat havaitsivat kyseisiä masennuslääkkeitä käyttävien joutuvan hengitysoireiden takia sairaalahoitoon 15 prosenttia todennäköisemmin ja menehtyvän seurannan aikana 20 prosenttia todennäköisemmin kuin potilaiden, jotka eivät olleet masennuslääkityksellä. Potilaat olivat yli 66-vuotiaita.Tutkijat eivät pidä tuloksiaan yllättävinä, sillä serotonergiset masennuslääkkeet voivat haittavaikutuksena aiheuttaa mm. oksentelua ja haitata immuunipuolustusta, mitkä saattavat edistää hengitysoireiden kehittymistä varsinkin keuhkoahtaumatautia sairastavilla. Ennen lisätutkimuksia tutkijat kehottavat silti tulkitsemaan tuloksia varoen, sillä havaitut riskit eivät olleet kovin suuria, minkä lisäksi lääkitysten lisäksi monet muutkin seikat ovat voineet vaikuttaa potilaiden oireiluun. Keuhkoahtaumatauti tarkoittaa hengitysteiden kroonista ja etenevää ahtautumista, johon voi liittyä jatkuva keuhkoputkitulehdus tai keuhkolaajentuma. Tautia ei voi parantaa, mutta tupakoinnin lopettaminen ja työperäisissä tapauksissa altistuksen vähentäminen voi pysäyttää sen etenemisen ja lääkkeet hillitsevät oireita. Keuhkoahtaumatautia sairastaa noin 2–3 prosenttia suomalaisista. Tupakoitsijoista siihen sairastuu 20–30 prosenttia. Uutispalvelu Duodecim(European Respiratory Journal 2018)http://erj.ersjournals.com/

(2018710) 2018 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.