Kasviksista ja hedelmistä saatavat karotenoidit saattavat auttaa kuusikymppisiä lihaskunnon ja liikuntakyvyn ylläpidossa, tuore tutkimus osoittaa. Karotenoidipitoiset kasvikset ovat väriltään keltaisia, vihreitä, punaisia tai oransseja.Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutritionissa, ja se perustuu 2 500 kuusikymppisen kaksitoistavuotiseen seurantaan. Osallistujien ruokavalioita kyseltiin useita kertoja seurannan aikana. Myös käden puristusvoimaa ja kävelynopeutta testattiin useamman kerran.

Seurannan aikana puristusvoima suureni enemmän osallistujilla, joiden ruokavaliossa oli paljon karotenoideja, varsinkin lykopeenia, luteiinia tai tseaksantaania. Karotenoidit liittyivät myös nopeampaan kävelyvauhtiin. Lykopeenia on mm. tomaatissa, luteiinia ja tseaksantaania vihreissä vihanneksissa kuten pinaatissa ja lehtikaalissa. Ruokavalion lisäksi moni muukin seikka on voinut vaikuttaa tuloksiin, mutta kasvispainotteisen ja hedelmiä sisältävän ruokavalion terveyshyödyt on todettu lukuisissa tutkimuksissa. Jos tulokset varmistuvat laadukkaissa lisäselvityksissä, kasvisten ja hedelmien lisääminen ruokavalioon voisi auttaa monia iäkkäitä ylläpitämään toimintakykyään.Uutispalvelu Duodecim(American Journal of Clinical Nutrition 2021;113:437–445)https://doi.org/10.1093/ajcn/nqaa288

(000.000) 2021 Duodecim. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla