ihonhoito, mustapäät, valkopäät
Kuva Shutterstock. Kuvan henkilö ei liity juttuun.

Olen 15-vuotias tyttö ja minulla on ollut iho-ongelma jo muutaman vuoden. Olen kokeillut kaikenlaisia apteekkituotteita, eikä mikään ole auttanut vaan jopa pahentaneet tilannetta. Ihoni on täynnä musta- ja valkopäitä: eniten on kulmakarvojen välissä ja otsassa. Nenä ja leuka ovat aina olleet täynnä mustapäitä ja nyt ne ovat vallanneet myös posket. Mitä minun pitäisi tehdä? Pitäisikö minun mennä ihotautilääkärille? En muuten tekisi asialle mitään, mutta kohdat punoittavat ja näkyvät huomiota herättäen. Finnejä minulla ei ole.

Kuulostaa siltä, että ihon omahoidon keinot ovat käytetty eikä tilanne ole parantunut. Sinun kannattaisi kääntyä ihon syväpuhdistusta varten kosmetologin puoleen, joka neuvoo myös ihonhoidossa.

Mikäli vaiva on hyvin laaja-alainen, voi kysymyksessä olla komedoakne. Jos säännöllinen ihonpuhdistus kosmetologilla ja tehokkaampi kotihoito eivät paranna tilannetta selvästi, kannattaa hakeutua ihotautilääkärin vastaanotolle. Kun on taipumusta musta- ja valkopäihin, iholla ei kannata käyttää rasvaisia öljyjä ja voiteita.
 

Marge Uibu
ihotautilääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

kutina, atopia, kuiva iho, kortisoni

Miksi korvanlehdet ja -taustat kutisevat. Voiko se olla allergiaa? Miten asian voi tutkia? Bepanthen-, Sibicort- ja kosteuttavia voiteita olen kokeillut, eivät auta.

Korvataustaihon kutinalle voi olla monia syitä. Tavallisimpia ovat seborroinen dermatiitti eli taliköhnäihottuma, atooppinen ihottuma tai infektioekseema.

Hiusvärit, lakat, pesuaineet ja hajusteet voivat aiheuttaa ärsytystä tai allergista reaktiota. Myös itsehoitovalmisteet, mm. Sibicort ja Bepanthen voivat aiheuttaa punoitusta, kutinaa ja ihottumaa.

Mikäli kyse on taliköhnäihottumasta, kaikki rasvaiset voiteet voivat lisätä hilseilyä. Tässä vaiheessa kannattaisi kääntyä yleislääkärin tai ihotautilääkärin puoleen. Itsehoitona voi käyttää kutinaa lievittämään antihistamiinilääkitystä.

 

Marge Uibu
ihotautilääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva Shutterstock

Käyn 2 kertaa viikossa vesijuoksemassa ja ihoni alkaa kihelmöidä tunnin jälkeen. Onko jotain tuotetta tai ennaltaehkäisytapaa kuivan ihon ja kloorin yhdistelmälle? Rasvaan ihoni heti uinnin jälkeen Aqualanilla tai Decubalilla.

Kloorilla on herkkää ihoa ja limakalvoja ärsyttävä vaikutus, jota on vaikea estää. Voisit kokeilla ihon rasvausta myös edellisenä iltana hieman rasvaisemmalla kosteusvoiteella (esim. Locobase Repair ja Ceridal-lipogeeli). Nykyään monessa uimahallissa puhdistetaan vesi kloorin sijaan otsonilla, joka ärsyttää vähemmän.
 

Lue lisää veden vaikutuksesta kuivaan ihoon.

 

Marge Uibu
ihotautilääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.