laihdutus
Kuva Shutterstock

Ravitsemuksen asiantuntija Patrik Borg antaa kolme hoikistavaa vinkkiä.

  1. Ymmärrä, että laihdutus on paljon muutakin kuin syömistä ja liikkumista. Tärkeitä ovat myös uni, jaksaminen, arjen hallinta, tunteet ja oman itsensä näköinen elämä.
  2. Opettele oma tapasi tehdä muutoksia. Kukaan muu ei voi tietää, mikä sinulle sopii. Toisten ideoita voi toki kokeilla.
  3. Sisäistä, ettei laihtuminen tuo paljonkaan onnea ja hyvinvointia. Sen sijaan hyvinvointiin ja onneen keskittyminen tuo usein pysyvää laihtumista.

 

Katso kun Patrik Borg ja Raakel Lignell keskustelevat laihdutuksesta:

Huono uni herättää herkkuhimon

Miksi tummaa suklaata voi syödä vain palan?

Onnen tavoittelu laihduttaa

 

kasviöjyt, hyvä rasva, tyydyttymätön rasva

Välttämättömät rasvahapot ovat saaneet nimensä ihan syystä. Ne ovat edellytys laihduttajankin elämän jatkumiselle.

Laihduttajiin pätee sama kuin muihinkin: päivittäisestä energiasta 25–40 prosenttia tulisi saada rasvasta. Rasvahappoja tarvitaan solujen rakennusaineeksi ja hermoston ja hormonitoiminnan ylläpitoon. Rasva myös sisältää vitamiineja ja edesauttaa rasvaliukoisten vitamiinien imeytymistä muistakin lähteistä.

Välttämättömiä rasvahappoja on kaksi: linolihappo (omega-6) ja alfalinoleenihappo (omega-3). Elimistö ei pysty itse valmistamaan niitä. Molempia saa järkevillä energiamäärillä vain hyvistä kasviöljyistä.

Laihtumisen edellytys on saada vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Energianvähennys pitäisi tehdä muuttamalla ruokavaliota terveellisemmäksi ja pienentämällä annoskokoa, eikä nipistämällä hyvistä rasvoista. Laihduttajan kannattaa kuitenkin välttää kovia rasvoja.

Onko kevytlevite terveellisin vaihtoehto?

Ei ole. Kevyttuotteilla on paikkansa, mutta kasviöljyistä kannattaa valita se rasvaisin vaihtoehto.

Kasvirasvat ovat kaikkein energiapitoisimpia rasvanlähteitä. Päivittäin käytettävän rasvanlähteen valinnassa ei pitäisi kuitenkaan pihistellä energiasta vaan miettiä rasvan laatua.

Valitse siis kevytversion sijaan salaatinkastikkeeksi täysirasvainen kasviöljy tai levitteistä margariini, jossa on vähintään 60 prosenttia rasvaa.

Kevytversioita kannattaa suosia vain eläinperäisissä valmisteissa, kuten liha- ja maitotuotteissa. Niiden rasva on huonoa rasvaa, jota sopiikin karttaa.

 

Asiantuntija: ravitsemusterapian professori Ursula Schwab, Itä-Suomen yliopisto.

 

Vierailija

Pitääkö laihduttajan välttää rasvaa?

Ei ole olemassa tieteellistä näyttöä siitä, että kovat rasvat olisivat edelleenkään mitenkään haitallisia. Liiallinen omega-6 sen sijaan on haitallista (mm. Minnesota coronary experiment). Tuo kaloriteoria ei ole noin yksinkertainen. Jos vähentää reippaasti kaloreita ja "liikkuminen" pysyy samana tai kasvaa, niin pereusaineenvaihdunta laskee. Ihmisen sopeutuu vähemmille kaloreille eikä laihdu. Esimerkkinä suurin, mahtavin ja kallein koskaan tehty satunnaistetu tutkimus WHI (Women's heath...
Lue kommentti
laihdutuskuuri, rasvamaksa

Luin jostakin, että nopea laihdutus aiheuttaa rasvamaksan? Mistä tämä johtuu ja voiko sitä estää, jos kuitenkin haluaa ruveta laihdutuskuurille? Onko rasvamaksa pysyvä?

Rasvamaksalla tarkoitetaan tilaa, jossa maksasoluihin kertyy runsaasti rasvaa. Lisäksi voi kehittyä maksasoluvaurio, joka johtaa pahimmillaan hengenvaaralliseen maksakirroosiin. Ei-alkoholiperäisen rasvamaksan tavallisin syy on ylipaino.

Lisäksi tunnetaan liuta harvinaisempia syitä rasvamaksaan. Yksi on nopea laihtuminen. Maksan rasvoittumista nähdään lähinnä erittäin rajujen dieettien yhteydessä ja harvinaisena laihdutusleikkauksen komplikaationa. Voimakas, nopea laihtuminen aiheuttaa maksan rasvoittumista eri mekanismien kautta, eikä toistaiseksi ole yksiselitteistä rajaa sille, mikä on liian nopeaa laihtumista. Suositeltu laihtumistahti (noin puoli kiloa viikossa) on kuitenkin todettu turvalliseksi ja johtaa yleensä myös pysyvämpään laihtumistulokseen.

Jos nopean laihtumisen seurauksena todetaan maksan rasvoittumista, tulee laihtumistahtia hidastaa ja välttää maksaa kuormittavia tekijöitä, kuten alkoholia, tiettyjä lääkkeitä ja luontaistuotteita. Maksan toipuminen on yksilöllistä eikä yksiselitteistä vastausta tilan pysyvyydestä voida antaa.
 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.