Myyttejä siitä, mikä liikunta laihduttaa, on vaikka millä mitoin. Tosiasia on, että vain sellainen liikunta laihduttaa, jota jaksaa tehdä usein ja pitkään. Painonpudottaja, lue asiantuntijan neuvot.

1. Vain suoritettu liikunta voi laihduttaa.

Käytä aikaa sen miettimiseen, mikä liikunta tuntuu niin mukavalta, että sitä on kiva harrastaa vuosikausia. Silloin myös liikkumisen kokonaismäärä nousee suureksi.

Jooga, golf, lenkkeily, jumpat, pitkät koiralenkit ja monet muut ovat kaikki samalla lähtöviivalla painonhallinnan keinona – pitää vain löytää se, mitä lopulta tulee tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Ei ole laihduttavinta liikuntamuotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liikunnan painovaikutukset tulevat liikkumisen kokonaismäärästä ja siitä, tuntuuko liikunta hyvältä.

Koska hyvältä tuntuva liikkumistapa on jokaisella omansa, on täysin hedelmätöntä käyttää aikaa siihen, mikä liikuntamuoto olisi ”paras”.

3. Keskity hyvään jaksamiseen ja fiilikseen.

Jos liikunnasta tulee hyvä fiilis, se auttaa sinua. Jos ei tule, se ei edistä painonhallintaasi. Löydä oma tapasi saada hyvä fiilis.

4. Monipuolisuus on hyve.

Yksi liikkumistapa voi pitkän päälle turruttaa. Pysyvästi liikkuvien yksi tunnusmerkki on monipuolisuus.

Yritä löytää erilaisia kivoja liikkumistapoja. Kiva sekoitus, esimerkiksi sulkapallo, jumppa ja tanssi kerran viikossa, antaa vaihtelua niin keholle kuin mielelle - sama jumppa kolme kertaa viikossa taas saattaa jossain vaiheessa puuduttaa.

5. Älä tartu pikkuseikkoihin.

Paras liikuntamuoto? Paras rasvanpoltto? Pitääkö liikkua ainakin 20 minuuttia yhtäjaksoisesti? Myyttejä ja nippeleitä riittää.

Älä käytä energiaasi turhanpäiväisen sälän pohtimiseen. Usein ne vain vaikeuttavat monipuolisen, mielekkään ja riittävän liikkumisen löytämistä.

Neuvot antoi lihavuustutkija Patrik Borg.

Lue lisää:

Laihduttaja, jos ei paino putoa, tarkista nämä
Liikunta auttaa hoikistujaa
5 tapaa voittaa makeanhimo

Kun paino putoaa, myös energiankulutus laskee. Viiden kilon laihtuminen vähentää keskimääräistä energiankulutusta vajaalla parilla sadalla kilokalorilla päivässä.

Jos haluat pudottaa painoa enemmän kuin viisi kiloa, sinun pitää vähentää  pari-kolmesataa kaloria ruoastasi tai lisätä liikuntaa.

Katso, kuinka Patrik Borg neuvoo jumppakärpäsen puremaa Raakel Lignelliä videolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla