Kiellot ja kuurit eivät tuo pysyvää tulosta painonhallinnassa. Lempeys ja pienet muutokset näkyvät vyötäröllä pitempään. Lue asiantuntijan vinkit.

1.   Hidasta, odota, nautiskele

Kun herkkuhimo iskee, hidasta hieman. Odota vaikkapa kymmenen minuuttia ja kuulostele, menisikö mieliteko ohitse.

Jos päätät kuitenkin herkutella, tee se rauhallisesti nautiskellen.

Silloin aivojen mielihyväjärjestelmä ehtii herätä eikä herkkuja tule ehkä ahmittua liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2.   Älä huijaa itseäsi

Vaikka saatat nälkäisenä sanoa haluavasi syödä suolaista, tiedostamattomat reaktiosi voivat kertoa muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

VTT:n ja Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa mitattiin nuorten, terveiden naisten automaattisia assosiaatioita erilaisia ruokakuvia kohtaan.

Koehenkilöiden nälkäisyys ei juuri vaikuttanut tiedostamattomiin  reaktioihin, jotka suosivat makeita ja energiapitoisia herkkuja.

3.   Ota mallia työpaikkaruokalasta

Lounasruokalassa kevyt tuoresalaatti on aseteltu isoon tarjoilukulhoon ja raskas majoneesisalaatti pienempään. Myös tarjoilulusikat ovat erikokoiset.

Meitä kannustetaan näin ottamaan terveellistä salaattia lautaselle enemmän.

Hienovaraisilla vihjeillä ihmisiä voidaan ”tuupata” kohti hyviä valintoja, ilman pakkoa tai tyrkyttämistä.

Ota kohtelias vinkki käyttöön myös kotona.

4.   Kaikkea ei voi muuttaa kerralla

Päivittäiset tavat vaikuttavat terveyteemme enemmän kuin tahdonvoimaan perustuvat kuurit ja lakot.

– Uusiin tapoihin kannattaa totutella vähitellen. Jos pääsee yli ensimmäisistä viikoista, tottumuksista tulee jo paljon luontevampia. Sitten voi kokeilla seuraavaa pientä askelta, Johanna Närväinen kannustaa.

Asiantuntija: Johanna Närväinen, erikoistutkija, VTT, Älykkään terveyden tiimi.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla