Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kuntoilu on tehokas apu painonhallinnassa ja tehoaa myös haitalliseen sisäelinrasvaan, mutta laihduttaako se todella?

Säännöllinen liikunta auttaa pudottamaan liikakilot ja pitämään ne poissa. Laihtuminen polttaa aina sekä rasvaa että lihaksia. Aktiivisilla liikkujilla rasvaa palaa suhteessa enemmän ja lihakset säästyvät.

Kuntoilu puree erityisen hyvin haitalliseen sisäelinrasvaan, joka altistaa muun muassa kakkostyypin diabetekselle.

Tutkimusten mukaan pysyvimmin laihtuvat ne, jotka keventävät ruokavaliota ja lisäävät liikuntaa samaan aikaan. Pelkällä reippailulla on hankalaa kerryttää riittävää kalorivajetta, ja syömällä se on sitäkin helpompaa saada takaisin: yhdellä munkilla kuittaa helposti parilla tanssitunnilla kuluneen energian.

Liikunta on ennen kaikkea painonhallinta-, ei laihdutuskeino.

Geeneillä on vaikutusta siihen, kuinka helposti kilot karisevat lenkkipolulla.

Yksi pääsee liikakiloista pikavauhtia, toinen tarvitsee samaan tulokseen tuplamäärän treeniä. Tutkijat ovat viime vuosina löytäneet useita geenejä, jotka määräävät, miten elimistö reagoi liikuntaan.

Geenit säätelevät muun muassa sitä, kuinka hanakasti keho pitää kiinni rasvavarastoistaan ja käyttää hiilihydraatteja polttoaineena. Geenit vaikuttavat jopa siihen, palaako rasva kevyellä hölkkäilyllä vai vasta kovalla treenillä.

Tulevaisuudessa yksilölliset, geeniperimän mukaan sovitetut liikuntaohjelmat voivat olla arkipäivää. Tällä hetkellä geenien mutkikas yhteisvaikutus on vielä pitkälti hämärän peitossa.

Varmaa on, että liikunta auttaa tiputtamaan painoa, vaikka geenit eivät olisi otolliset. Tehokkainta on vaihdella lajeja monipuolisesti ja kehittää tasaisesti kestävyyttä, lihasvoimaa, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Liikunta polttaa ylimääräistä energiaa levossakin.

Kohtuullisesti kuormittava kuntoilu parantaa unta, hillitsee ruokahalua, kohottaa mielialaa ja lisää tyytyväisyyttä omaan kehoon. Kun mieli virkistyy ja elämänhallinta paranee, on helpompi syödä terveellisesti ja pysyä aktiivisena pitkin päivää.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Suuntaa ulos aina kun mahdollista

Sama treeni tuntuu ulkona kevyemmältä kuin sisätiloissa. Oman kehonpainon liikuttelu vaihtelevassa, epätasaisessa maastossa kuluttaa tehokkaasti energiaa. Jo luonto itsessään auttaa painonhallinnassa, sillä vehreät maisemat laskevat stressitasoja.