Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kuulostaa ristiriitaiselta, mutta kannattaa lukea perustelut, miksi näin on.

Säännöllinen liikunta auttaa karistamaan kilot ja pitämään ne poissa. Vaikka laihtuminen polttaa aina sekä rasvaa että lihaksia, aktiivisilla liikkujilla rasvaa palaa suhteessa enemmän ja lihakset säästyvät. Kuntoilu puree erityisen hyvin haitalliseen sisäelinrasvaan, joka altistaa muun muassa kakkostyypin diabetekselle.

Tutkimusten mukaan pysyvimmin laihtuvat ne, jotka keventävät ruokavaliota ja lisäävät liikuntaa samaan aikaan.

Pelkällä reippailulla on hankalaa kerryttää riittävää kalorivajetta, ja syömällä se on sitäkin helpompaa saada takaisin: yhdellä munkilla kuittaa helposti parilla tanssitunnilla kuluneen energian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liikunta on ennen kaikkea painonhallinta-, ei laihdutuskeino. Kohtuullisesti kuormittava kuntoilu parantaa unta, hillitsee ruokahalua, kohottaa mielialaa ja lisää tyytyväisyyttä omaan kehoon. Kun mieli virkistyy ja elämänhallinta paranee, on helpompi syödä terveellisesti ja pysyä aktiivisena pitkin päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miksi treenaus voi nostaa painoa?

Kova liikunta voi kerryttää lihaksiin nestettä ja nostaa vaakalukemia hetkellisesti.

Kova harjoittelu aiheuttaa lihaksiin pieniä repeämiä. Kun keho alkaa korjata vaurioita, lihaksiin pakkautuu tulehdusta parantavia aineita ja nestettä.

Vaakalukemat saattavat hetkellisesti kivuta muutaman kilon. Tilanne kuitenkin tasaantuu yleensä viimeistään parin kuukauden jälkeen.

Myös lihasmassan kertyminen voi nostaa vaakalukemia. Lihas kasvaa kuitenkin hitaasti kuukausien saatossa. Aloittelija voi kerryttää tyypillisesti noin puoli kiloa lihasmassaa kuukaudessa säännöllisellä voimaharjoittelulla, kolme kiloa vuodessa on varsinkin naiselle jo kova saavutus.

Paino vaihtelee myös vuorokaudenajan mukaan. Vaakaa realistisemman kuvan laihtumisesta antaa mittanauha. Kokeile ensin treenata kuukausi ja vertaile lukemia vasta sitten. Jos kilot jatkavat kertymistään, on syytä tarkistaa ruokavalio.

Laske painoindeksisi täällä

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikunta-lääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

oon 77v

"Kova harjoittelu aiheuttaa lihaksiin pieniä repeämiä."

Tuossa se on selvästi sanottu. Aiheuttaa repeämiä ja aiheuttaa pieniä arpia. Minä en ole yhtään koskaan harrastanut mitään liikuntaa, vain arkiliikuntaa, kauppaan ja kavereille 1,5 km. Kaikki muu autolla. Pidin pientä kodinkonekauppaa ensin yksin, sitten perheeni kanssa. Asuin kaupan yläkerrassa. Olen täysin terve, voin nukkua koko yön vaihtamatta asentoa ja tietysti en koskaan heräile. Kaikki paikat kuten kolmekymppisellä, saan vielä sormenpäät yhteen selkäni takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla