Uudentyyppiset diabeteslääkkeet hillitsevät ruokahalua ja tekevät kylläiseksi vähemmällä ruoalla. Onko niistä apua laihdutuksessa?

Laihduttavatko pistettävät suolistohormonilääkkeet tyypin 2 diabeetikkoa?

Kyllä ne yleensä laihduttavat. Suomessa on markkinoilla kahdesti päivässä pistettävä eksenatidi (Byetta), kerran päivässä pistettävä liraglutidi (Victoza) ja liksisenatidi (Lyxumia) sekä kerran viikossa pistettävä pitkävaikutteinen eksenatidi (Bydureon).

Mihin vaikutus perustuu?

Lääkkeet vaikuttavat näläntunteeseen ja hillitsevät ruokahalua, toisin sanoen pienempi annos tekee kylläiseksi. Laihtumista edistää lisäksi myös se, että vatsalaukun tyhjeneminen hidastuu.

Kuinka paljon ja keitä lääkkeet laihduttavat?

Paino putoaa keskimäärin kolme kiloa puolessa vuodessa. Osalla paino putoaa jopa kahdeksan kiloa puolessa vuodessa. Vaikutus painoon jatkuu pitempään, ja runsaan kolmen vuoden aikana parhaiten pärjäävä neljännes laihtuu toistakymmentä kiloa.

Kaikki ylipainoiset tyypin 2 diabeetikot eivät onnistu laihtumaan suolistohormonilääkkeillä. Vielä ei tiedetä, mistä se johtuu. Annoksella saattaa olla vaikutusta.

Voiko näitä lääkkeitä määrätä laihdutuslääkkeiksi?

Nyt markkinoilla olevat lääkkeet on tarkoitettu nimenomaan tyypin 2 diabeteksen hoitoon. Niiden tehoa tutkitaan myös muilla kuin diabeetikoilla, ja tulokset ovat varsin lupaavia.

Lääkäreillä on mahdollisuus kirjoittaa lääkkeitä myös muuhun kuin varsinaiseen käyttötarkoitukseen, mutta se on silloin lääkärin vastuulla. Suolistohormonilääkkeitä voi siis määrätä laihdutuksen tueksi.

Kuinka kalliiksi käyttö tulee?

Lääkkeille on mahdollista saada peruskorvattavuus, jos tyypin 2 diabetesta sairastava ei saavuta hyvää hoitotulosta kahdella tablettilääkkeellä ja hänen painoindeksinsä on yli 35. Vuorokausihinta vaihtelee muutamasta eurosta kymmeneen euroon valmisteen, annoksen ja korvattavuuden mukaan.

Voiko pistoslääkkeillä korvata muun diabeteslääkityksen?

Diabetekseen määrätystä metformiinista ei kannata luopua. Pistoslääkkeet sopivat erinomaisesti tyypin 2 diabeteksen hoitoon ylipainoisilla ja lihavilla heti metformiinin jälkeen. Ne voivat siirtää insuliinihoidon aloituksen vuosilla eteenpäin.

Sopivatko suolistohormonilääkkeet kaikille?

Valtaosalle tyypin 2 diabeetikoista ne sopivat. Varsinkin hoidon alussa saattaa tulla vatsakipua ja pahoinvointia. Näitä lääkkeitä pidetään varsin turvallisina, eikä vakavia haittoja tiedetä. Samaan hengenvetoon on pakko todeta, että pitkäaikaiskokemukset käytöstä puuttuvat. Hoitava lääkäri arvioi yksilökohtaisesti, sopiiko lääke potilaalle.

Tulevatko kilot takaisin, kun lopettaa pistoslääkkeen käytön?

Tähän ei ole varmaa vastausta. Optimistisesti voisi ajatella, että ihminen oppii syömään pienempiä aterioita lääkityksen aikana. Jos elintapamuutokset jäävät pysyviksi, laihdutetut kilot eivät välttämättä tule takaisin, mutta tutkimustulosten mukaan kilot yleensä tulevat takasin kun lopettaa lääkityksen.

ASIANTUNTIJANA Johan Eriksson, yleislääketieteen professori Helsingin yliopistosta.

Lue lisää
Lihottaako lääke?
Totta ja tarua laihduttamisesta
Korkea verensokeri on hyvä syy elintaparemonttiin

Vierailija

Nälkä kuriin diabeteslääkkeellä?

Kenelle vhh sopii, kenelle ei... pari vuotta sitten kokeilimme noin kolme kuukautta vhh-dieettia. Kummankaan paino ei pudonnut grammaakaan. Laihtumisen sijaan yhtenä päivänä minulle tuli todella huono olo. Sydän hakkasi, verenpaine nousi ja naama punoitti ja vapisutti. Ensiavuksi nappasin leipää ja kas mokomaa, olo tasaantui. Siihen loppui meidän vhh:mme!
Lue kommentti
Vierailija

Nälkä kuriin diabeteslääkkeellä?

Paraneeko anorektikko lääkkeellä, joka lisää ruokahalua? EI Nämä lääkeet ovat pelkkä laastari ja järjetön hyväuskosten rahastusta. Diabetes ei ehkä olekaan pysyvä ja parantumaton sairaus, kuten meille on opetettu. Diabetesta voidaan verrata humalassa olemiseen. Siitä paranee, kunhan lopettaa joumisen ja pää selviää. Samalla tavalla diabetes voidaan ”parantaa” vähähiilihydrattisella (vhh)ruokavaliolla, kuntoliikunnalla, ravintolisillä ja suolistoleikkauksella (gastric by- pass surgery). Et voi...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Liikunta auttaa karistamaan liikakilot, eikä siihen tarvita hikirääkkiä.

  1. Treenaa lihaskuntoa, kuntosalilla tai jumpassa. Jos laihdutat ja harrastat vain aerobista liikuntaa, menetät enemmän kallisarvoista lihasmassaa.
  2. Muista kevyt liikunta, kuten kävely. Se vähentää stressihormonien määrää, palauttaa kovista treeneistä ja auttaa säätelemään ruokahalua.
  3. Vaihtele lajeja, niin lihakset saavat uutta ärsykettä ja motivaatio pysyy korkealla.
  4. Lisää arkiaktiivisuutta. Monta kevyttä liikuntapätkää päivässä on parempi kuin hikirääkki kerran viikossa. Jokainen minuutti lasketaan: kävele pysäkinvälit ja nouse tuolista vähintään kerran tunnissa.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Laihdut liikkuen, kun teet näin

Erinomainen kansantajuinen artikkeli englanninkielellä siitä miksei pelkästään liikunnan lisääminen johda laihtumiseen. Ruokavalio on painonpudotuksessa avainasemassa. Liikunta on terveyden ja toimintakyvyn kannalta hyödyllistä ja painonpudotuksessa säästää lihasmassaa. Mutta pelkästään liikunnan avulla painonpudotus ei onnistu. https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-ca...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Jos ylipainoa on paljon, laihdutuksen alkuun voi olla hyvä ottaa tiukempi jakso, jolla painon lasku saadaan vauhtiin. Lue miten se onnistuu.

Nopeat tulokset antavat voimia jatkaa laihduttamista sittenkin, kun painon putoaminen on hitaampaa. Näin ainakin sanotaan.

– Moni toivoo näkyviä tuloksia nopeasti. Se lisää motivaatiota. Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin ymmärtää, mikä on realistinen tavoite. Kilo viikossa on kova vauhti, ja epärealistiset tavoitteet taas syövät motivaation, ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo.

Hän on huolissaan television laihdutusohjelmien antamasta kuvasta, että paino voisi jatkuvasti laskea useita kiloja viikossa. Se on mahdollista vain, jos henkilöllä on todella merkittävää lihavuutta tai runsaasti nestekertymiä. Jo kilon viikkotahti vaatii paljon päivittäistä ponnistelua. Puoli kiloa viikossa olisi realistisempi tavoite, vaikka sitäkään ei saavuta ilman vaivannäköä.

Liian tiukka alku laihduttamiselle voi laukaista ahmimisreaktion.

Syömisen hallinta voi muutenkin hajota, jos aloitus jättää liian nälkäiseksi.

– Tiukemmassa aloituksessa on myös tärkeää syödä paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa. Miehet sietävät hiilihydraattien karsimista melko hyvin, mutta naisten keho saattaa mennä jumiin, jos hiilihydraateista karsitaan liikaa. Laihduttaessa on tärkeää kuulostella omaa oloa. Olisi loistavaa, jos joku olisi tukemassa ja tarvittaessa ohjaisi oikeaan suuntaan, oli apuna sitten asiaan perehtynyt ystävä tai alan ammattilainen, Palssa toteaa.

Pussikuurille vai ei?

Välillä jo unohdetut VLC- tai ENE-dieetit tekevät paluuta. Niitä suositellaan myös terveydenhuollossa. Niukka, alle 800 kalorin päivittäinen energiansaanti on vauhdikas tapa pudottaa ensimmäisiä

kiloja. Toisaalta näin tiukka aloitus voi olla joillekin liikaa, eikä syömistä kuurin jälkeen saadakaan hallintaan.

– Pussikuurit eivät opeta uusiin ruokailutottumuksiin, vaan todellinen muutos alkaa vasta kuurien jälkeen. Jos laihduttamisen haluaa aloittaa erittäin niukkaenergisellä jaksolla, on entistä tärkeämpää, että kuurin jälkeen saa apua ruokavaliomuutoksen tekemisessä.

Anette Palssa suosittelee ennemmin normaalilla ruoalla toteutettavaa niukkaenergistä jaksoa kuin valmiiden ENED-valmisteiden käyttämistä.

– Kun syö tavallista ruokaa aluksi hyvin vähäenergisesti, on helpompaa jatkaa pysyvien muutosten tekemiseen. Ja jos määriteltyjen päiväannosten jälkeen on vielä nälkä, proteiinia voi syödä lisääkin, eikä painon lasku siitä juuri hidastu, Palssa toteaa.

Tee näin, jos haluat aloittaa vauhdilla (energiaa alle 800 kcal päivässä)

Tätä dieettiä voi noudattaa enintään kaksi viikkoa ilman lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjausta. Jos on säännöllisellä lääkityksellä, tulee aina keskustella lääkärin kanssa ennen niukkaenergisen dieetin aloittamista.

Päivän ruoat

  • Kasviksia 500–800 grammaa, josta hyvin tärkkelyspitoisia. kuten juureksia, enintään 300 grammaa. Ei perunaa, bataattia tai maissia.
  • Proteiinia kaksi 100 gramman annosta vähärasvaista lihaa tai kalaa, kaksi desiä rasvatonta raejuustoa ja yksi desilitra rasvatonta rahkaa.
  • Rasvaa 30 grammaa, esimerkiksi kaksi ruokalusikallista oliivi- tai rypsiöljyä.
  • Marjoja 1–2 desiä. Ei hedelmiä viljaa vain yksi näkkileipä tai pieni annos puuroa. Ei muita viljatuotteita tai sokeria.
  • Monivitamiinivalmiste
  • Nestettä 2–3 litraa vettä, kivennäisvettä, teetä, yrttijuomia ja sokeroimattomia juomia. Kahvia 1–2 kupillista päivässä.