Painonhallitsija saa kaikin mokomin tehdä, niin kuin ihminen luonnostaan tekee eli lopettaa syömisen vasta kylläisenä.

– Kylläisyyden tunteen saa aikaan mahalaukussa olevan ruoan määrä. Jo pelkkä mahalaukun venyminen lisää kylläisyyttä kuten myös se, miten kauan ruoka siellä viipyy, kertoo sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki, joka on tutkinut ja hoitanut lihavuutta yli kahdenkymmenen vuoden ajan.

Painonhallintaa ei valitettavasti voi jättää pelkän mahan vastuulle. Tämä kun tosiaan tunnistaa vain ruoan määrän muttei osaa arvioida, paljonko energiaa – eli kilokaloreita tai -jouleja – ruoassa on.

Määrä tekee kylläiseksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Otetaan esimerkki: 400 grammaa ruokaa voi olla juuri sen kokoinen ateria, jonka saatuaan sinun vatsasi on tyytyväinen oloonsa. Jos tämä 400 grammaa on pelkkää janssoninkiusausta, saat liki 700 kilokaloria. Jos taas syöt 200 grammaa janssonia ja 200 grammaa kasviksia, saat ateriasta yli 300 kilokaloria vähemmän. Silti olet yhtä kylläinen kuin ison jansson-annoksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Juuri tätä tarkoitetaan, kun puhutaan energiapitoisuuden yhteydestä painonhallintaan. Energiapitoisuus kertoo, kuinka paljon kilokaloreita tai -jouleja on sadassa grammassa ruokaa. Koska janssoninkiusaus sisältää 170 kcal/100g, sen energiapitoisuus on reilusti suurempi kuin lohikeiton, joka sisältää 80 kcal/100g.

– Kun ruoan energiapitoisuus on pieni, sitä voi syödä kyllikseen ja silti saa varsin vähän kaloreita, Pertti Mustajoki kiteyttää.

Ihanat, tärkeät välipalat

Kylläisyys on tärkeää, sillä syömistään hallitsee paremmin, kun ei hanki sudennälkää. Siksi painonhallitsija nauttii joka päivä aamupalan, lounaan ja päivällisen sekä pari välipalaa.

– Hyvästä välipalasta tulee mahaan riittävästi ruokaa mutta vähän kaloreita. Esimerkiksi porkkanan, banaanin tai karjalanpiirakan energiapitoisuus on kohtuullisen pieni, joten ne ovat sopivia välipaloja, Pertti Mustajoki toteaa.

Painonhallitsijan kannattaa myös suunnitella ruokaostokset etukäteen ja syödä kunnon välipala ennen kauppareissua. Nälkäisenä kun tulee poimineeksi ostoskoriin niitä huonompia välipaloja, kuten energiapitoisuudeltaan suuria munkkeja, perunalastuja tai suklaata.

Hyvä keino on myös pitää aina esillä tuoreita hedelmiä ja juureksia. Silloin niitä on helppo ottaa, kun nälkä iskee.

Pipo sopivan löysälle

Liika ankaruus on varmin keino romuttaa hyvin alkanut painonhallinta. Päätitkö, että sinun on ehdottomasti pudotettava 15 kiloa kesään mennessä? Kielsitkö itseltäsi kaikki makeat ja rasvaiset herkut? Laaditko tarkan ohjelman, josta et saa lipsua edes pääsiäisenä tai siskon syntymäpäiväkemuissa? Hellitä, hyvä ihminen!

– Ei elämä voi olla noin kaavamaista. Painonhallitsijan pipon pitää pysyä sopivan löysällä, ja joskus kannattaa hyväksyä poikkeamia suunnitelmaan, Pertti Mustajoki muistuttaa.

... ja keveyttä myös mieleen

Painonhallitsijan on syytä opetella keventämään vaatimusten ja aterioiden lisäksi myös ajatuksiaan. Kun päässä joka tapauksessa risteilee koko ajan ajatuksia, ne kannattaa valjastaa painonhallinnan palvelukseen.

Eli jos päätit vähentää suklaata, ajatuksesi saattavat luiskahtaa tällaisille radoille: "Taas nuo mussuttavat suklaata, enkä minä saa enää koskaan palaakaan. Suklaa oli sentään ystäväni iloissa ja murheissa!"

Ehkäpä oppisit vaihtamaan tämänkaltaiseen ajatteluun: "Ihanaa, ettei enää tarvitse ottaa suklaata joka mielenliikahdukseen! Olenpahan onnistunut karsimaan aika liudan turhia kaloreita!"

Lue myös:
Mistä kilosi tulevat?

Kylläisyyden syy

Ateriarytmi kohdalleen (Kiloklubi.fi:n artikkeli)

Tunnesyöminen ja makenhimo on usein nälkää (Kiloklubi.fi:n artikkeli)

Monipuolinen ja terveellinen ravinto ja /tai kotiruoka on pelkkä tyhjä fraasi, jota suurin osa suomalaisista ei edes ymmärrä. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä vilja. Toinen haaste tulee ravintoaineiden imeytymisestä. Monen suomalaisen suoliston toiminta on kaukana optimaalisesta. 

 

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin elimistö polttaa rasvaa energiaksi (joko varastorasvaa taikka syötyä rasvaa riippuen kumpaa tarvitsee polttaa). Ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.

 

Laihduttaminen ei onnistu kaloreita laskemalla, koska kaloriyksikkö kuuluu pannuhuoneeseen. Se on näppärä yksikkö vertailtaessa puun polton onnistumista. Oman kalorinkulutuksen tarkka laskeminen on käytännössä mahdotonta. Siihen tarvitaan laboratorio-olosuhteet ja tarkat mittalaitteet. Niitä löytyy vain esim. liikuntatieteen tutkimuslaitoksista. Monet laskevat edelleen vielä kaloreitakin, odottaen sen tuovan järjestyksen ja hallinnan omaan kehonkoostumukseen. Kuitenkin tiedetään, että kalorit eivät ole tasa-arvoisia vaikutuksiltaan esimerkiksi insuliinin tuotantoon. Jos otat kalorisi hiilihydraateista, sen vaikutus on erilainen kuin rasvoista tai proteiineista. 

http://hidastaelamaa.fi/2014/08/mita-myytteja-sina-elat-todeksi/

 

Syömällä oikein ihminen laihtuu ja pysyy terveenä. Länsimainen tapa laskea kaloreita koituu monen laihduttajan sudenkuopaksi. Laihduttajat väsyttävät aineenvaihduntansa syömällä mahdollisimman vähän kaloreita. Kun on sitten laihduttu vaikka 20 kiloa ja aletaan syödä toisenlaista ruokaa, turvotaan kaksinkertaisiksi.

 

Ruokavalio ratkaisee jopa 90 % painonhallinnasta, terveydestä, vastustuskyvystä, lihaskunnon kasvattamisesta ja ylläpidosta sekä lihasten palautumisesta, liikunta loput. Joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa. 

 

Liian monelle "tavallinen" kotiruoka on lisäainepitoisia eineksiä, viljaa eri muodoissaan, sokeria, keinotekoisia makeutusaineita, prosessoituja kasvirasvoja (margariini, kasvirasvakerma jne...), sokerisia muroja, sekä sokeririkkaita maustettuja maitotaloustuotteita. Sellainen ruoka ei riitä. Se sairastuttaa.

 

Terveellisen ravinnon kivijalka koostuu kolmesta asiasta: proteiineista, väreistä ja rasvoista.

 

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. 

 

Ruoansulatuksessa hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja muiksi sokereiksi, jotta ne voivat imeytyä. Glukoosin ylimäärä varastoidaan lihaksiin glykogeenina. Pieni osa glukoosista varastoituu maksaan. Kun maksan glykogeenivarastot ovat täynnä, muuttaa maksa ylimäärän glukoosin rasvaksi elimistöön ja yleensä siihen vyötärölle haitalliseksi sisäelinrasvaksi.

 

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

 

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Ilman liikuntaa laihduttaja ei saavuta täydellistä voittoa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta!

 

http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

 

Kuulostiko liian helpolta?

 

Laihdutus on järjetön bisnes, kun kaikki päivälehdet ja aikakauslehdet ovat viimeisen 30 vuoden aikana joka kevät ja syksy kirjoitelleet milloin mitäkin laihdutusopasta ja liikuntavinkkejä lehtiinsä, jotta lehti myy. Kauppa se on joka kannattaa. Ja tyhmä ei ole se, joka pyytää, vaan se joka maksaa. Kun mitään uutta ei tapahdu ihmisen fysiologiassa eikä tule tapahtumaan, niin kerrataan vanhoja asioita vuodesta toiseen hiukan artikkelia muuttaen. Lisäksi kaikenlaista rasvasiepparipilleriä, laihdutusryhmää, ateriankorviketta, pirtelöä, välipalapatukkaa ja vaikka mitä ihmeainetta myydään miljardeilla, jotta rasva palaa, vaikka kansa ei laihdu eikä tervehdy yhtään, päinvastoin.

 

Missä vika?

 

Ja virallinen taho ja heitä edustavat tyypit (mm. viralliset ravitsemusterapeutit) kyllä varmistavat, että Matti ja Maija Meikäläinen jatkossakin aloittavat aamunsa mikropuurolla ja rasvattomalla maidolla sekä vetävät leipää naamariinsa aamusta iltaan margariinilla, etteivät vaan laihtuisi ja tervehtyisi.

 

Mitä muuta Pekka Puskan pulju on saanut aikaan, kuin -50 luvulta terveen kansan sairaaksi. Ja kaksituhatpäisen puolityöttömän lääkärikunnan nostettua 20 000 täysin työllistettyyn lääkäriin ja 700 lääkärin vajeeseen. Eikä sekään riitä !!!! Eikä kukaan reagoi, eikä tee asialle mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla