Saat juuri sinulle sopivat sukset, jos olet kaupassa rehellinen. Kerro siis, paljonko painat ja kuinka hyvin osaat hiihtää.

Aloitteleva hiihtäjä kohtaa suksikaupassa pitkän rivistön vaihtoehtoja:  Olisiko nanogrip minulle? Ja mitä merkitystä on suksen jäykkyydellä? Jos haluat innostua hiihdosta, valitse juuri sinun taitoihisi, kokoosi ja ajankäyttöösi sopivat välineet.

Ensin on tehtävä valinta perinteisen- tai vapaan- eli luistelutyylin välillä. Myös hiihtäjän koko, hiihtotaito ja se, miten paljon aikoo hiihtää, ohjaavat päätöstä.
– Eniten suksien valintaan vaikuttaa paino, kertoo hiihtovälineasiantuntija ja valmentaja Olli Kainulainen.

Helppo tapa lisätä luistoa suksiin:

 (Jari Joutsen Yokolta näyttää, miten luistonauha toimii)

Vapaa hiihtotyyli

Vapaan hiihtotyylin suksien on hyvä olla omaa pituutta 5–20 senttiä pitemmät. Painavan hiihtäjän kannattaa valita reilusti pitkät sukset. Lyhyt suksi on ketterä ylämäkihiihdossa, mutta pitempi liukuu paremmin.

– Aloittelevan kuntohiihtäjän ei pidä valita liian jäykkiä suksia, sillä ne vaativat hyvää tekniikkaa, Kainulainen sanoo.

Jos ei vielä osaa siirtää painoa tarpeeksi suksen päälle, jäykillä suksilla hiihdosta tulee horjuvaa. Silloin on pakko käyttää enemmän lihasvoimaa, että saa vauhtia potkuun.

Kaupassa ei kannata liioitella taitojaan tai huijata painoaan. Oikeilla tiedoilla myyjä osaa ohjata ostamaan sukset, joiden jäykkyys on sopiva. Jos välineet on valittu väärin, into ladulla hiipuu.

Ensimmäiseksi luisteluhiihtosuksiksi ei myöskään kannata valita halvinta mahdollisinta settiä. Hyvä vapaan hiihdon suksipaketti (sukset ja siteet) maksaa 250 eurosta ylöspäin.

Ennen käyttöä sukset on hyvä voiteluttaa niin, että niissä on pohjustus ja perusluistovoitelu valmiina. Sen jälkeen luistelusuksien hoito on helppoa: pikaluistovoiteilla pärjää pitkään. Riippuen siitä, kuinka paljon hiihtää, sukset voi viedä voideltaviksi urheiluliikkeeseen tai suksihuoltopisteeseen kerran tai pari talvessa.

Vapaan tyylin monossa varpaille pitää jäädä tilaa, mutta muuten kenkä saa istua sukan tavoin eikä kantapää saa nousta. Monon pohja on jäykkä ja nilkan tuki tärkeää.

Perinteinen hiihto

Perinteisen hiihdon sukset saavat olla 15–30 senttiä pidemmät kuin hiihtäjä. Niiden valintaan vaikuttaa myös hiihtokeli: hiihteleekö lähinnä pohjoisessa pakkaskeleillä vai etelän vaihtelevissa olosuhteissa?

Pitopohjasukset kehittyvät koko ajan ja ovat hyvä valinta hiihtäjälle, jolla ei ole aikaa tai tilaa suksien voitelulle. Tosin erilaiset pikapitovoiteet tai pitoteipit toimivat ja niiden käyttö on yksinkertaista.

Uusimmissa pitopohjasuksissa on imukitkaan perustuva pitoalue, jota ei tarvitse voidella. Parhaiten tekniikka toimii nollakelillä tai pikkupakkasella. Kovilla pakkasilla luisto kärsii, mutta rauhalliseen tahtiin suksilla voi hiihtää kelillä kuin kelillä.

Valmistajasta riippuen puhutaan opti-, micro-tai nanogripsuksista.
Zero-pitopohjasuksen pito perustuu mekaaniseen kitkaan. Sukset toimivat perushiihtäjällä oikein hyvin ja sopivat jopa kilpailuihin.

– Mikään ei estä lisäämästä Zero-suksen pitopohjaan voidetta kovalla pakkasella. Silloin suksi ei takertele, Kainulainen neuvoo.

Pitopohjasuksia ei tarvitse voidella, mutta jäätymisen estämiseksi käytetään ainetta, joka levitetään pikaluiston tapaan.

Voideltaviin suksiin tulee oikea jäykkyys, kun ne valitaan paperitestin avulla. Suksien päällä seistessä paperia liikutetaan suksien alla kohtaan, jossa paperi ei enää liiku lattian ja suksen välissä, ja merkitään sukseen pitoalue. Tämä on alue, joka painuu hiihtäessä kiinni latuun ja johon pitoteippi tai -voide laitetaan.

Perinteisen tyylin monossa pohja on notkea ja joustava, jotta päkiällä saa työnnettyä helposti vauhtia. Varpaille pitää olla reilu sentti tilaa, etteivät varpaankynnet kipeydy tai tule mustiksi.

Lue lisää: Hiihtokoulussa

ENNEN OSTOA TIEDOSSA

  • hiihtotyyli
  • paino
  • pituus
  • hiihtotaito
  • hiihtomäärä

SAUVAN PITUUS

Luistelutyylissä 0,91 x oma pituus

Perinteisessä tyylissä 0,85 x oma pituus

Hyvät sauvat

saa 60–200 eurolla. Jos hiihdät paljon, sinun kannattaa valita mahdollisimman jäykkä hiilikuitusauva. Käsihihnan pitää olla helppo pukea.

Muista

lisätä suksen hintaan side, 40–70 e. Käytössä kaksi sidejärjestelmää, Salomon SNS ja Rottefella NNN.

Entinen huippu-urheilija ja nykyinen psykoterapeutti Kirsi Valasti laati ohjelman, jolla pyrähdät juoksuun.
Entinen huippu-urheilija ja nykyinen psykoterapeutti Kirsi Valasti laati ohjelman, jolla pyrähdät juoksuun.

Tänä keväänä minäkin pyrähdän juoksuun. Miten toimia, ettei into lopahtaisi heti alkuun? Valmentaja Kirsi Valasti neuvoo.

  1. Pidä juoksuosuuden lyhyinä, minuutin pyrähdykset kävelyn lomassa riittävät. Lisää vähitellen juoksun osuutta. Kun tulee päivä, jolloin lenkki ei maistu, harrasta suosiolla pehmeämpää liikuntaa: uimista, jumppaa tai pyöräilyä.
  2. Juokse vain juoksujalkineilla, ei pelitossuilla tai kävelykengillä. Kengän on vaimennettava iskua, mutta se ei saa tukea liikaa. Vaatteet voi valita makunsa mukaan eikä vesipulloa tarvita alle kahden tunnin lenkillä.
  3. Kivut johtuvat yleensä siitä, että keskivartalon tai pakaran lihakset pettävät. Hieronta ja lepo helpottavat, mutta lopullisen ratkaisun tuo vain lihasten vahvistaminen. Juoksijan pitää muistaa kasvattaa lihaskuntoa lenkkeilyn välipäivinä.

 

Aloita näin

1. VIIKKO

MA juoksu ja kävelyä 25–30 min

TI pehmeää liikuntaa, kuten vesijuoksua tai kevyttä jumppaa

KE lepopäivä

TO lihaskuntotreeni

PE pehmeää liikuntaa

LA juoksua ja kävelyä 25–30 min

SU lepopäivä

2.–3. VIIKKO

Sama ohjelma, mutta juoksu-kävelylenkkejä voi pidentää 5 minuutilla joka viikko.

Asiantuntija: Kirsi Valasti, valmentaja ja psykoterapeutti.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Juoksuharrastuksen aloittaminen
Liikunta
Juoksuharrastuksen aloittaminen
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen 31 v aktiiviliikkuja. Oikea pohkeeni on jonkin aikaa ollut todella kireä ja kipeä. Venyttely ei auta. Kävely sattuu hieman ja juoksu, silti olen niitä harrastanut. Pitäisikö välttää? Onko magnesiumsuihkeesta hyötyä?

LIHASPERÄISEN kivun hoidosta on vähän tutkimukseen perustuvaa näyttöä. Revähdyksen tai venähdyksen aiheuttamaan kipuun auttaa kylmä paremmin kuin kuuma, kun taas ilman vammaa syntyneen lihaskivun hoidossa lämpöhoito voi toimia paremmin.

Kipualueelle levitettävät kipugeelit auttavat lihaskivun hoidossa kuten myös suun kautta otettavat tulehduskipulääkkeet (esim. ibuprofeeni). Magnesiumsuihkeen hyödystä ei ole tutkimusnäyttöä. Kevyt venyttely, kevyt liike ja kevyt hieronta auttavat usein. Kipua pahentavaa liikuntaa tulee välttää. Kovassa kivussa kannattaa levätä.

Lihasperäinen kipu alkaa lievittyä muutamien päivien kulussa. Revähdyksessä se voi kestää vähän pidempään, mutta jos mitään äkkinäistä liikettä tai vääntöä ei ole tapahtunut, on vammaperäinen kipu epätodennäköinen.

Toispuoleisen pohjekivun taustalla voi joskus olla myös laskimotukos, mutta siihen liittyy yleensä myös pohkeen alueen turvotusta ja kipu on erilaista kuin lihaskivussa. Mikäli kipu ei käyttäydy kuten tyypillinen lihaskipu, kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla.

 

Tove Laivuori

yleislääketieteen erikoislääkäri.

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.