alkoholi, pelot, paniikkikohtaus
Kuva Shutterstock

Kun ahdistaa, moni helpottaa oloaan tarttumalla pulloon tai lasiin. Ei kannattaisi.

Pelkojen lääkitseminen alkoholilla voi alussa tuntua hyvältä vaihtoehdolta, mutta pitemmän päälle se lisää ahdistusta.

Psykoterapian erikoispsykologi Risto Valjakan mielestä on turha yrittää opetella hienoja mielenhallinnan keinoja, jos samalla kittaa kahvia kannukaupalla, polttaa tupakkaa ketjussa ja juo päivittäin.

On turha yrittää opetella hienoja mielenhallinnan keinoja, jos samalla kittaa kahvia kannukaupalla, polttaa tupakkaa ketjussa ja juo päivittäin.

– Kemiallisen rasituksen alaisena kehon normaalit reaktiot muistuttavat ahdistuskohtauksissa tulevia reaktioita, ja nämä tuntemukset menevät helposti sekaisin.

– Alkoholi tuhoaa hetkellisesti aivojen serotoniinivarannot eli toimii täsmälleen päinvastoin kuin esimerkiksi masennus- ja ahdistuslääkkeet. Siksi morkkis ja siihen kuuluva ahdistus voi syntyä seuraavana päivänä, vaikka ei olisi erityisesti töppöillytkään, Valjakka sanoo.

Tavallisia mutta huonoja keinoja ahdistuksen torjumiseksi ovat myös päämäärätön tietokoneen käyttö, liioiteltu järjestyksen ylläpitäminen tai pienten asioitten jatkuva säätäminen. Itsensä vahingoittaminen, ylensyönti, työnarkomania, pakonomainen liikunta, ostelu, seksuaalisten jännittävien kokemusten etsintä… Keinoja riittää kyllä.

Olo vahvistuu, kun

  •  luovut nikotiinista, kofeiinista ja alkoholista
  •  liikut säännöllisesti ainakin kolme kertaa viikossa hengästykseen asti.
  •  pyrit säännölliseen vuorokausirytmiin.
  •  syöt terveellisesti.