Kuva Shutterstock. Kuvan henkilöt eivät liity juttuun.
Kuva Shutterstock. Kuvan henkilöt eivät liity juttuun.

Lukekaa iltasatuja tai uskaltautukaa yhdessä johonkin uuteen. Hihitelkää – seksi ei ole vakava juttua.

1. Ole myötätuntoinen

Opettele suhtautumaan myötätuntoisesti tämänhetkiseen tilanteeseesi. Katso elämääsi rehellisesti ja totea realiteetit. Jos on työpaineita tai muuta turbulenssia, totea että nyt on näin. Mieti, millä pienillä asioilla intiimi tunneyhteys pysyisi paremmin yllä. Halaamalla enemmän? Lähettämällä kumppanille tekstiviestin?

Kohteletko itseäsi myötätuntoisesti? Varsinkin naiset voisivat harjoitella lempeyttä suhtautumalla itseensä vähemmän vaativasti. Voisiko itselleen antaa luvan rentoutua ja nauttia jo ennen kuin koti on siivottu, pyykit viikattu ja pakastin sulatettu?

2. Mitä seksi tarkoittaa?

Pohdi, millaisia seksiin liittyviä uskomuksia, totuuksia ja määräyksiä olet omaksunut. Kysy itseltäsi: Mitä seksi tarkoittaa? Kuuluuko siihen aina yhdyntä ja orgasmi? Saako nainen tehdä aloitteen? Onko mies aina valmis? Mieti seuraavaksi: Onko totta, että asia on näin? Mistä ajatukseni ovat peräisin – kenen uskomuksia ne ovat? Voisiko tämä ”totuus” muuttua?

3. Lue iltasatuja

Mistä seksuaalisuuteen, nautintoon tai aistillisuuteen liittyvistä asioista haluaisit tietää lisää?

Mitkä asiat jännittävät tai herättävät uteliaisuuden?

Hihityttääkö tantra? Tai tietoinen rakastelu? Hanki aiheesta kertovia kirjoja ja lue kumppanin kanssa aikuisten iltasatuja. Toinen lepää pää kumppanin sylissä, toinen lukee kirjasta valitsemansa kappaleen.

4. Uskalla tuntemattomaan

Opettele sellainen asenne, ettei sinulla ole seksiin liittyen minkäänlaisia odotuksia. Sano esimerkiksi: ”Voin lähteä kanssasi leikkimään, vaikken tiedä kiihotunko”. Olkaa lähekkäin, hengitelkää ja nauttikaa läheisyydestä. Antakaa tilaa tapahtua, mitä tapahtuu. On yhtä ok, ettei mitään tapahdu.

5. Opettele hengittämään

Kokeile hengitysharjoitusta. Sisäänhengityksellä näe mielessäsi, kuinka pallea nousee ja hengitys kulkee vatsan puolta alas sukuelimiin asti. Uloshengitys kulkee selkärankaa pitkin takaisin ylös. Pidä leuat rentoina. Keho rentoutuu ja aistit enemmän. Kiihottuminen edellyttää parasympaattisen hermoston aktivoitumista. Syvät hengitykset herättävät hermoston.

6. Kerro kolme tunnetta

Tunteita ei ole aina helppo tunnistaa. Niitä voi tehdä näkyväksi esimerkiksi istahtamalla kumppanin kanssa perjantaisin töiden jälkeen juttelemaan. Sääntönä on, että kumpikin mainitsee kolme tunnetta, joita on tuntenut viikon aikana ja kertoo näistä tilanteista. Puhuminen ja jakaminen vahvistavat tunneyhteyttä.

Asiantuntija: Leena Hattunen, kliininen seksologi ja psykoterapeutti.

Vierailija

Miten halu löytyy?

Jos sitä ei siltikään löydy?Tai ei kiinnosta mitään noista yrittää? Olenko tuhoon tuomittu ja ilman kiinnostusta seksiin. Kuukaudet vain vierähtää ja erokin tuli. Vaikka minulle tuotaisiin maailman seksikkäin mies,ei se kiinnostaisi. En koe olevani niin stressaantunutkaan että halut olisivat näin hävinneet.
Lue kommentti
subaman

Miten halu löytyy?

Vierailija - klo 21:54 | 12.9.2017 "Jos sitä ei siltikään löydy?Tai ei kiinnosta mitään noista yrittää? Olenko tuhoon tuomittu ja ilman kiinnostusta seksiin. Kuukaudet vain vierähtää ja erokin tuli. Vaikka minulle tuotaisiin maailman seksikkäin mies,ei se kiinnostaisi. En koe olevani niin stressaantunutkaan että halut olisivat näin hävinneet." >>Omasta puolestani voin jakaa ajatuksia jos niistä olisi apuja... Mutta kannattaa miettiä tunnistatko mitään syitä miksi haluja ei ole. Toki aina...
Lue kommentti
"Olen nyt muotooni tyytyväinen, kropassa on hyvä fiilis", Mikko sanoo.

Jos työprojekti alkaa mennä päin seiniä, stressi on taattu. Liikunta, hyvä ruoka ja lasi viiniä auttavat rentoutumaan.

Stressistä pitää pyrkiä pois ja sitä pitää yrittää välttää, sanoo näyttelijä Mikko Kivinen, 59. Se on kuitenkin osa elämää. Yleensä Kivinen ei edes huomaa päälle hiipinyttä stressitilaa, ennen kuin se lomalla helpottaa.

– Aina kun on paljon töitä, on myös stressiä. Pahinta siinä on, että väsyttää, mutta ei kuitenkaan saa nukuttua. Se estää luovuuden, joka on omassa duunissa kuitenkin suht tärkeää.

Stressi myös lyhentää pinnaa. Parasta vastapainoa on liikunta ja liikunnan seuraaminen. Myös ruoka ja hyvä lasi viiniä sekä oman ajan ottaminen ja perheen kanssa yhdessä oleminen auttavat rentoutumaan.

Murheet pitää saada raameihinsa

Stressi pääsee pahaksi, jos työprojekti alkaa mennä päin seiniä.

– Mahdollisuuksia on useita: käsikirjoitus voi olla kehno tai kanssanäyttelijöiden kanssa ei löydy yhteistä säveltä. Yleisestikin jos huomaan, että proggis alkaa mennä omasta mielestäni ei-toivottavaan suuntaan, se on aika paha tilanne.

Ikä ja elämänkokemus auttavat onneksi vähentämään stressin määrää ja kestoa, vaikka kierrokset välillä nousisivatkin.

– Tärkeintä on, ettei kanna huolta koko maailman asioista, vaan löytää ne olennaiset polttopisteet.

Ammattitaidon kehittyminen niin näyttelijän kuin ohjaajankin työssä on antanut lisää työkaluja asioiden ratkaisemiseen.

– Se tietysti stressaa, jos asiat menevät väärään suuntaan. Mutta vielä enemmän stressaa se, jos en tiedä, miten tilanne ratkaistaan. Joskus vain aika auttaa.

Miten Mikko huoltaa kehoaan ja mitä hän on mieltä laihduttamisesta?  Lue koko juttu Hyvä terveys 11/17 -lehdestä. Muistathan, että tilaajana voit lukea lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyva-terveys

Näyttelijä Anna-Maija Tuokko:
Anna-Maija Tuokko

Listoja rakastava näyttelijä kirjoittaa ylös ne ihmiset, joita uran varrella kannattaa kuunnella. Näytelmäarvioita hän ei enää lue.

Kun jotain tulee valmiiksi, näyttelijä Anna-Maija Tuokko, 36, vetää asian yli listaltaan. Siitä hän saa onnistumisen ja aikaansaamisen tunteita. Listoissa asiat pysyvät järjestyksessä, mutta niistä on muutakin hyötyä.

– Kirjoitan joka päivälle to do -listan tehtävistä asioista. Kuvauksissa vedän tehdyt kohtaukset yli kässäristä. Jos herään yöllä siihen, että jokin asia vaivaa minua, kirjoitan sen paperille. Se auttaa saamaan asian pois mielestä.

Kritiikin suhteen Anna-Maija pitää listaa henkilöistä, joita hänen kannattaa kuunnella. Enää hän ei lue arvioita netistä tai lehdistä.

– Joitakin vuosia sitten yhdestä isosta musikaaliroolistani tuli hyvin satuttava arvio. Olin ensi-illassa tosi kipeänä ja lauloin kortisonin avulla. Kriitikot eivät tietysti tienneet sitä, enkä ehkä omasta mielestänikään onnistunut niin hyvin kuin olisin halunnut. Arvioissa koko produktio laitettiin vessanpöntöstä alas.

Tyly arvostelu oli vaikea paikka. Seuraavat neljä päivää hän käveli itkien Oulunkylän metsissä.

– Ryvin häpeässä, itseinhossa ja riittämättömyyden tunteessa. Halusin lopettaa kokonaan. Sitten kyllästyin ja totesin, että en voi antaa kriitikoiden näkemysten vaikuttaa itseeni tai en voi tehdä tätä työtä.

Kiitollisuuskin on taito

Anna-Maija kertoo osaavansa nauttia, kun hän saavuttaa jonkin virstanpylvään. Monesti ne liittyvät omaan uraan, vaikkapa rooleihin, joita hän on toivonut pääsevänsä tekemään jossakin vaiheessa: jotain Shakespearea, Wickedin Glinda, Kukkaistytön Eliza...

– Osaan myös olla kiitollinen. Näen ja tiedostan koko ajan, miten onnellinen voin olla saamistani mahdollisuuksista ja siitä, että voin nauttia työstäni.

Tavoitelistalta on jo vedetty aika monta asiaa ja roolia yli. Tilalle on tullut uusia tavoitteita.

– Minulla on sellainen pieni kytevä haave, että alkaisin jossakin vaiheessa ohjata itse musikaaleja. Huomaan, että katson asioita jo vähän sillä silmällä.

Millainen liikkuja Anna-Maija on ja mitä hän kokkaa mieluiten lautaselleen? Lue koko haastattelu Hyvän terveyden numerosta 11/17! Muistathan, että tilaajana voit lukea koko lehden maksutta osoitteessa: digilehdet.fi/hyva-terveys