Kuva Jaakko Lukumaa
Kuva Jaakko Lukumaa

Kylmä suhde särkee sydämen. Kannattaako sitä jatkaa, psykologi ja psykoterapeutti Sanna Aulankoski?

Olen kuusikymppinen nainen ja seurustellut kolmisen vuotta naimisissa olevan miehen kanssa. Hän on asunut vaimonsa kanssa 12 vuotta ja hänen sanojensa mukaan suhde on kylmä. Mies on sanonut minulle suoraan, ettei tunne rakkautta vaimoaan kohtaan mutta ei myöskään minua kohtaan. Nykyisin hän käyttäytyy kylmästi ja itsekkäästi eikä osoita tunteitaan oikeastaan millään tavalla. Mietin usein, ketä hän rakastaa? Vai olenko itse epänormaali, kun roikun tällaisessa kylmässä suhteessa?
Hänen käytöksensä loukkaa minua usein. Hän saattaa jättää tulematta, vaikka olemme sopineet tapaamisen eikä näe mitään syytä anteeksipyyntöön. Aiemmin välitin hänestä, koska luulin ymmärtäväni hänen pahaa oloaan ja yritin tarjota sitä, mitä häneltä tuntui puuttuvan. Nykyisin olen vain onneton enkä osaa enää auttaa itseänikään. Sieluni on rikki. Miten jaksan jatkaa elämääni? RIKOTTU

Olet elänyt kolme vuotta voimia vievässä tilanteessa. On hyvä, jos mietit nyt vakavasti, kannattaako siinä enää jatkaa.

Kuvaamasi vuorovaikutuskuvio on valitettavan tavallinen. Sen keskiössä on henkilö, joka ei kykene kantamaan vastuuta läheistensä hyvinvoinnista. Suhteen alkuvaiheen huuma ei ole kehittynyt rakastavaksi yhteydeksi, eikä epätyydyttävää tilannetta ole ratkaistu korjaamalla suhdetta tai eroamalla, vaan hankkimalla yksi tai useampi sivusuhde.

Pettäjän toiminta on itsekeskeistä. Hän täyttää elämänsä suhteilla ja kokemuksilla, joista saa itselleen iloa ja hyötyä. Sillä, miten hänen elämäntapansa vaikuttaa muihin ihmisiin, ei ole hänelle merkitystä. Toisaalta kyse on vuorovaikutuksesta. Muut tekevät egoistisen elämäntyylin mahdolliseksi sallivalla asenteellaan. Sekä hänen vaimonsa että sinun haasteenasi olisi nyt laittaa rajat miehen käytökselle.

Olet kenties elätellyt toiveita siitä, että mies eroaisi ja ryhtyisi onnelliseen suhteeseen kanssasi. Se, mitä kerrot kirjeessäsi ei puhu sen puolesta, että niin kävisi. On mahdollista, ettei mies kykene rakastamaan aidosti ketään. Vaihtoehtoinasi lienee joko jatkaa kuluttavassa toisen naisen roolissa tai erota hänestä.

Kolmessa vuodessa on mahdollista kiintyä ihmiseen syvästikin, minkä vuoksi eroaminen voi tuntua vaikealta. Jos päädyt eroon, sinun täytyy hyväksyä se, että joudut elämään läpi irrottautumiseen kuuluvat kielteiset tunteet. Viha, suru, häpeä, pettymys ja muut kipeät tunteet kuuluvat eroon, eikä niitä voi ohittaa. Usein eroa viivytelläänkin juuri siksi, ettei ikäviä tunteita haluta kohdata. Voit kuitenkin uskoa siihen, että ne läpikäymällä elämääsi tulee tilaa myös ilolle ja onnelle.

Tunteiden kohtaamisessa kirjoittaminen ja puhuminen auttavat. Erositpa miehestä nyt tai et, voisit kokeilla kirjoituskuuria jaksamisesi tueksi. Varaa joka päivä 15—30 minuuttia kirjoittamiselle. Kirjoita mahdollisimman aidosti ja seikkaperäisesti suhteeseenne liittyvistä syvimmistä tunnoistasi — etenkin niistä, jotka ovat sinulle kipeitä ja ahdistavia. Jos kirjoittaminen nostaa esiin muita ikäviä kokemuksia, kirjoita myös niistä. Jatka kirjoittamista niin kauan kuin koet sen tarpeelliseksi.

Ystävien tuki, harrastukset ja mielekäs toiminta ovat myös tärkeitä erossa. Jos sinulla ei ole läheistä, jolle voit puhua, olisi hyvä hakeutua ammattiauttajan puheille. Hän voisi auttaa sinua löytämään itsellesi sopivan tukiryhmän. Muista, että moni muukin on kyennyt jättämään onnettoman suhteen. Vaikka se nyt saattaa tuntua kaukaiselta, saatat vielä tavata miehen, joka kykenee rakastamaan sinua pyyteettömästi. Ja jos et, voit elää onnellista elämää ilman miestäkin.

Lue lisää
Pettäjä rikkoo rakkauden

Lisää psykologin vastauksia löydät täältä.

Hyvän terveyden psykologit Sanna Aulankoski ja Mikael Saarinen vastaavat lukijoiden kysymyksiin. Voit lähettää kysymyksesti tästä.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.