Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

On piinallista, jos huomaa jättävänsä asioita sanomatta ja tekemättä, koska pelottaa tai jännittää. Jos näin käy usein, kannattaa kokeilla seuraavia harjoituksia.

  1.  LÖYDÄ KÄYNNISTYSNAPPI Ajattele ihmistä, jonka kanssa sosiaalinen epämukavuus nousee pintaan. Jos jumittuisit hissiin hänen kanssaan, mistä puhuisit mieluiten? Mistä yleensäkin puhut mieluiten, mikä saa sinut innostumaan? Listaa kolme asiaa ja käytä niitä tarvittaessa mukavuuden lisäämiseen.

  2. PAHINTA, MITÄ VOISI TAPAHTUA? Päästä pessimismisi valloilleen. Ruikuta, kauhistele ja perkaa pelkojasi. Mieti sitten, mitä eniten pelkäät sosiaalisissa tilanteissa. Voisitko pyörtyä, oksentaa, änkyttää? Mitä sitten, jos niin käy? Alkavatko pelot näyttäytyä eri tavalla kuin aiemmin, kenties ylimitoitettuina.

  3. VISIOI ONNISTUMINEN Valitse epämukava tilanne. Sulje silmäsi ja näe itsesi kahden minuutin ajan toimimassa tilanteessa kuten haluaisit toimia. Visualisoi tarkasti toiset ihmiset ja ympäristö sekä tapasi toimia. Kuvittele, kuinka lähdet tilanteesta onnistuneen kohtaamisen jälkeen.

  4. KEVENNÄ HÄPEÄN TAAKKAA Onko työpaikalla joku, jonka kanssa voisit keskustella ujoudestasi? Yritä puhua aiheesta edes parin lauseen verran. Valitse kumppaniksi ihmisiä, jotka ovat mielestäsi kuuntelevia ja hyväksyviä, älä niitä, jotka kannustavat ”ottamaan itseä niskasta kiinni” vastalauseita kuulematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla