mustasukkaisuus, parisuhde
Kuva Shutterstock

Olen monesti pohtinut, mikä on sopivaa käyttäytymistä sosiaalisessa verkossa parisuhteessa olevilta. Minua häiritsee, kun miesystäväni tykkää esim. jonkun tietyn, kauniin naisen lähes kaikista julkaisuista ja kuvista (he ovat työkavereita). Tiedän asian, koska olen vilkaissut hänen Facebook-kaverinsa. Vaatimattomamman näköiset naiset eivät saa samanlaista ihailua.

Mies on kyllä kiltti ja romanttinen minua kohtaan. Minua kuitenkin häiritsee hänen some-käyttäytymisensä niin paljon, että olen jopa kokenut "turn offin" tunnetasolla ja läheisyydessä.

Häpeän kuitenkin siitä, että pohdin näitä ja annan niiden vaikuttaa, vaikka olen yli 30-vuotias. Onko vastaava käytös verkossa ammattilaisen näkökulmasta ok, jos on parisuhteessa? Miten asian voisi ottaa puheeksi miehen kanssa?

A.K

Tulipa ajankohtainen kysymys. Sosiaalinen media (some) on vielä aika tuore ilmiö, eikä etikettejä ole ehtinyt kehittyä. Ihmissuhteita voi muodostaa ja poistaa sormen liikkeellä. Eikä mikään alan yhtiö peräänkuuluta sitä, mikä olisi sopivaa käyttäytymistä sovellusten kanssa. Päinvastoin, mitä hurjempaa ja arveluttavampaa touhu on, sitä suositumpi siitä ainakin lyhytaikaisesti tulee. Meitä ammattilaisia ilmiö huolestuttaa, eikä kukaan osaa sanoa, miten se vaikuttaa pitkällä tähtäimellä.

Sosiaalisessa mediassa ollaan tunteiden ajamana. Tutkimusten mukaan vain muutama prosentti somessa olosta on aidosti vuorovaikutteista. Pääasiassa ihmiset vain pläräävät sivuja ja peukuttavat ilman, että siihen liittyisi odotusta vastavuoroisuudesta. Aito vuorovaikutus pysyy edelleen kasvokkain kohtaamisissa. Aivoillemme tosin kelpaa ärsykkeiksi myös kuvat ja videot ihmisistä. Näistähän kumppanisikin on kiinnostunut. Kuvat ihmisistä vaikuttavat kuitenkin eri tavalla - ja jopa eri aivoalueisiin - kuin aidot vuorovaikutustilanteet.

Sinua häiritsee kumppanisi Facebook-yhteys naispuoliseen työkaveriin. Vaikka et käytä sanaa mustasukkainen, tämä tunne lienee myös läsnä suuttumuksen, loukkaantumisen ja häpeän lisäksi. Oletko ehkä huolissasi siitä, onko miehesi riittävän sitoutunut sinuun? Kyse on myös luottamuksesta: koetteleeko toisen naisen seuraaminen tätä parisuhteen pilaria? On normaalia kokea mustasukkaisuutta parisuhteessa, mutta liiallisena se voi johtaa tunteiden kylmenemiseen: käännymme poispäin kumppanistamme.

Ensilääke on pysähtyä ja pohtia, mitä kaikkia pelkoja ja tunteita tähän tilanteeseen liittyy. Tunteet ovat hyvä renki mutta huono isäntä. Etenkin sosiaalisessa mediassa mielikuvitus voi lähteä nopeasti laukkaamaan, koska tarjolla on kaikkea mahdollista pettämissivustoista alkaen . Vertaamista toisiin - etenkin mallimittaisiin - on välillä mahdoton olla tekemättä.

Kun olet paremmin selvillä omien tunteiden ja ajattelun laukkaamisesta, on hyvä jakaa ne oman kumppanin kanssa

? vaikka nolottaisi. Koeta puhua tunteistasi minä-muodossa. Kritiikin sijaan on tärkeää viestittää, mitä itse toivoisi ja tarvitsisi. Esimerkiksi tunne siitä , että on tärkeä ja haluttava.

Some-etiketti haulla löydät verkosta paljon keskusteluja. Sitä sivuavan kirjan Etiketti on tehnyt Mirva Saukkola. Ben Malinen taas on kirjoittanut mustasukkaisuudesta ja häpeästä helposti lähestyttävät tietokirjat. Elokuvien puolella alan merkkiteos on Eyes Wide Shut (1999). Mikael Saarinen

 

Näin eteenpäin

  • Käy läpi, mitä tunteita (ärtymys), ajatuksia (ei sopivaa) ja käyttäytymistä (turn-off) kumppanisi somettaminen herättää sinussa.
  • Mieti, miten aiot sanoa hänelle ja harjoittele puhetta ääneen.
  • Kun tunteet somettamisesta ottavat sinusta vallan, keskity hetkeksi tekemään jotain (laskeminen, kävely) ja ota etäisyyttä koko asiaan.
  • Harjoita itsemyötätuntoa (esim. itsemyotatunto.com).

Mikael Saarinen

psykologi ja psykoterapeutti

Kysy psykologilta

Hyvän terveyden psykologit Sanna Aulankoski ja Mikael Saarinen vastaavat lukijoiden kysymyksiin. Voit lähettää kysymyksesti tästä.

"Olen nyt muotooni tyytyväinen, kropassa on hyvä fiilis", Mikko sanoo.

Jos työprojekti alkaa mennä päin seiniä, stressi on taattu. Liikunta, hyvä ruoka ja lasi viiniä auttavat rentoutumaan.

Stressistä pitää pyrkiä pois ja sitä pitää yrittää välttää, sanoo näyttelijä Mikko Kivinen, 59. Se on kuitenkin osa elämää. Yleensä Kivinen ei edes huomaa päälle hiipinyttä stressitilaa, ennen kuin se lomalla helpottaa.

– Aina kun on paljon töitä, on myös stressiä. Pahinta siinä on, että väsyttää, mutta ei kuitenkaan saa nukuttua. Se estää luovuuden, joka on omassa duunissa kuitenkin suht tärkeää.

Stressi myös lyhentää pinnaa. Parasta vastapainoa on liikunta ja liikunnan seuraaminen. Myös ruoka ja hyvä lasi viiniä sekä oman ajan ottaminen ja perheen kanssa yhdessä oleminen auttavat rentoutumaan.

Murheet pitää saada raameihinsa

Stressi pääsee pahaksi, jos työprojekti alkaa mennä päin seiniä.

– Mahdollisuuksia on useita: käsikirjoitus voi olla kehno tai kanssanäyttelijöiden kanssa ei löydy yhteistä säveltä. Yleisestikin jos huomaan, että proggis alkaa mennä omasta mielestäni ei-toivottavaan suuntaan, se on aika paha tilanne.

Ikä ja elämänkokemus auttavat onneksi vähentämään stressin määrää ja kestoa, vaikka kierrokset välillä nousisivatkin.

– Tärkeintä on, ettei kanna huolta koko maailman asioista, vaan löytää ne olennaiset polttopisteet.

Ammattitaidon kehittyminen niin näyttelijän kuin ohjaajankin työssä on antanut lisää työkaluja asioiden ratkaisemiseen.

– Se tietysti stressaa, jos asiat menevät väärään suuntaan. Mutta vielä enemmän stressaa se, jos en tiedä, miten tilanne ratkaistaan. Joskus vain aika auttaa.

Miten Mikko huoltaa kehoaan ja mitä hän on mieltä laihduttamisesta?  Lue koko juttu Hyvä terveys 11/17 -lehdestä. Muistathan, että tilaajana voit lukea lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/hyva-terveys

Näyttelijä Anna-Maija Tuokko:
Anna-Maija Tuokko

Listoja rakastava näyttelijä kirjoittaa ylös ne ihmiset, joita uran varrella kannattaa kuunnella. Näytelmäarvioita hän ei enää lue.

Kun jotain tulee valmiiksi, näyttelijä Anna-Maija Tuokko, 36, vetää asian yli listaltaan. Siitä hän saa onnistumisen ja aikaansaamisen tunteita. Listoissa asiat pysyvät järjestyksessä, mutta niistä on muutakin hyötyä.

– Kirjoitan joka päivälle to do -listan tehtävistä asioista. Kuvauksissa vedän tehdyt kohtaukset yli kässäristä. Jos herään yöllä siihen, että jokin asia vaivaa minua, kirjoitan sen paperille. Se auttaa saamaan asian pois mielestä.

Kritiikin suhteen Anna-Maija pitää listaa henkilöistä, joita hänen kannattaa kuunnella. Enää hän ei lue arvioita netistä tai lehdistä.

– Joitakin vuosia sitten yhdestä isosta musikaaliroolistani tuli hyvin satuttava arvio. Olin ensi-illassa tosi kipeänä ja lauloin kortisonin avulla. Kriitikot eivät tietysti tienneet sitä, enkä ehkä omasta mielestänikään onnistunut niin hyvin kuin olisin halunnut. Arvioissa koko produktio laitettiin vessanpöntöstä alas.

Tyly arvostelu oli vaikea paikka. Seuraavat neljä päivää hän käveli itkien Oulunkylän metsissä.

– Ryvin häpeässä, itseinhossa ja riittämättömyyden tunteessa. Halusin lopettaa kokonaan. Sitten kyllästyin ja totesin, että en voi antaa kriitikoiden näkemysten vaikuttaa itseeni tai en voi tehdä tätä työtä.

Kiitollisuuskin on taito

Anna-Maija kertoo osaavansa nauttia, kun hän saavuttaa jonkin virstanpylvään. Monesti ne liittyvät omaan uraan, vaikkapa rooleihin, joita hän on toivonut pääsevänsä tekemään jossakin vaiheessa: jotain Shakespearea, Wickedin Glinda, Kukkaistytön Eliza...

– Osaan myös olla kiitollinen. Näen ja tiedostan koko ajan, miten onnellinen voin olla saamistani mahdollisuuksista ja siitä, että voin nauttia työstäni.

Tavoitelistalta on jo vedetty aika monta asiaa ja roolia yli. Tilalle on tullut uusia tavoitteita.

– Minulla on sellainen pieni kytevä haave, että alkaisin jossakin vaiheessa ohjata itse musikaaleja. Huomaan, että katson asioita jo vähän sillä silmällä.

Millainen liikkuja Anna-Maija on ja mitä hän kokkaa mieluiten lautaselleen? Lue koko haastattelu Hyvän terveyden numerosta 11/17! Muistathan, että tilaajana voit lukea koko lehden maksutta osoitteessa: digilehdet.fi/hyva-terveys