Jos on ikänsä inhonnut kehoaan, kuvaa ei muokata hyväksyvämmäksi tekopirteällä ”I love me” -asenteella. Tarvitaan oman epätädellisyyden hyväsymistä ja itselle hyvän haluamista siitä huolimatta. Lopeta siis vertailu ja tutustu omaan kehoosi!

LEMPEILLÄ SILMILLÄ

Lopeta peiliin tuijottelu ja katso itseäsi rinnasta varpaisiin. Mieti, mitä kaikkea muuta kehosi on kuin littana heijastus. Jos on hankala löytää kohtia, joihin olet tyytyväinen, etsi kohtia, joihin sinulla on neutraali suhde. Polvet? Varpaat? Iho? Keskittyessäsi neutraaleihin kohtiin mielesi löytää yhä enemmän hyväksyttävää.

RAKAS KEHONI

Kirjoita kehollesi kirje vapaalla tyylillä. Voit käydä läpi kehoon liittyviä hankalia ajatuksia ja tunteita tai miettiä mihin kaikkeen se on vuosien varrella pystynytkään. Kerro toiveistasi ja haluistasi, kerro myös huolistasi ja peloistasi. Ainoa sääntö on kirjoittaa keholle ystävä-, ei haukkuma- tai kiusaamiskirje. Sävyn pitää siis olla arvostava ja kunnioittava.

MITÄ KAIPAAT?

Pysähdy ja kysy itseltäsi, mitä kehosi kaipaa juuri nyt: onko se liikettä vai lepoa, ravintoa tai hemmottelua. Kokeile esimerkiksi joogan, mielikuvaharjoitusten tai venytysten avulla saada tuntumaa kehoosi. Myönteisempi kehosuhde vaatii asennemuutosta ja kärsivällistä mielen sisäistä työskentelyä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

TEE OMAKUVA

Piirrä ensin yhdelle paperille ihmiskehon ääriviivat ja sitten toiselle paperille itsesi. Oliko ihmishahmon piirtäminen erilaista kuin itsesi piirtäminen? Hahmotatko ihmiskehon eri tavoin, jos kyseessä on tavanomainen ihmisen keho kuin jos kyseessä on sinun kehosi? Miksi? Halutessasi voit värittää itsesi eri värein. Tarkastele, mitä värit sinulle edustavat ja mitä ne kertovat kehosuhteestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

HAE TUNTUMAA

Tutustu ulkoisiin ulottuvuuksiisi paijaamalla kehoasi läpi. Samalla lisäät yhteenkuuluvuuden ja läheisyyden tunnetta. Pysähdy aina aika ajoin jonkun kehonosan kohdalle, suuntaa koko huomiosi siihen ja kysy siltä mitä kuuluu. Voit laittaa käden siihen kohtaan ja antaa lämpimän huomion virrata käden läpi. Jos paijaaminen ei tunnu sopivalta, voit kokeilla pyöritellä esim. tennispalloa ihoa pitkin.

Asiantuntija: Katarina Meskanen, psykologi, PsyKat.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla